Gå til innhold

Siste frist for studentrabatt på Olympus E-1


Anbefalte innlegg

PÅ mandag 31. januar er siste frist for å benytte tilbudet om studentrabatt på Olympus E-1.

 

Jeg har lenge tygget på å anskaffe et digitalt speilrefleks. En rekke egenskaper ved Olympus E-1 og 3/4-systemet har fristet meg (særlig at det er sprutsikkert, forholdsvis lett og har støvfri sensor). Fristelsen har blitt øket av det tilbudet som gis til studenter på et sett bestående av E-1 + Zuiko Digital 14-54/2.8-3.5 for kr 9.990,-. (Ordinær pris 15-16.000,-)

 

I tilfellet det er andre som også har snust på tilbudet (eller kanskje ønsker seg en E-1 men synes det er for dyrt - uten å vite om studenttilbudet), så kan det være greit å være klar over at dette tilbudet utløper nå i januar.

 

Joda, en av grunnene til at tilbudet utløper er sikkert at Olympus har nye kamerahus opp i ermet. Mange spekulerer i at noe nytt og bedre enn E-1 (i det minste en oppgradering av E-1) vil bli kunngjort på PMA i slutten av februar - men det kan da gå enda mange måneder før nyhetene er i handelen. Men uansett, objektivet forblir det samme og alle rapportene på E-1 tyder på at det er en skikkelig robust arbeidshest som de som har skaffet seg, er svært fornøyd med - uansett om det kommer noe nytt og bedre. Objektivet synes å være både lyssterkt, skarpt og med svært liten fortegning

 

For å få studentrabatten trengs det så vidt jeg vet bare at du (- eller noen du kjenner..... -) viser frem et studentbevis eller elevkort fra videregående.

 

Jeg har erfart at det er flere forhandlere som ikke kjenner noe særlig til dette studenttilbudet. Dersom du har tenkt å benytte deg av tilbudet før fristen og forhandleren ikke er helt med på notene, burde en telefon til Olympus Norge oppklare saken.

 

Det er vanskelig å vite noe om hvordan prisutviklingen på E-1 vil være i tiden fremover. Selv om det ikke skulle komme noe nytt og bedre nå med det aller første, så har E-1 vært på markedet en stund nå. Det har allerede skjedd et betydelig prisfall det siste halve året sammenlignet med introduksjonsprisen som var omtrent det dobbelte av dagens pris (uten tilbud). Tilsynelatende øket aksept av 4/3-systemet kan bety økte volumer på kameraer og objektiver, med tilhørende lavere priser. Det er vel likevel tvilsomt om prisen vil kunne bli noe lavere enn det vi ser på Olympus E-300.

 

Men man gjør vel uansett ikke noe dumt ved å hoppe å tilbudet nå (- eller skal jeg likevel vente til etter PMA......? Eller, melle ....)

 

Prisene på dSLR går stadig nedover, hvor lavt kan vi regne med at det etterhvert stabiliserer seg for en dSLR av alminnelig god kvalitet (segmentet under proff-kameraer)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisene på dSLR går stadig nedover, hvor lavt kan vi regne med at det etterhvert stabiliserer seg for en dSLR av alminnelig god kvalitet
Prisen når neppe bunnen før Mustek og de andre cowboy firmaene kommer med sine bidrag, det vil antakelig ta en god stund.

 

Det vil aldri bli noe optimalt tidspunkt å kjøpe kamera på. Kansje blir det halv pris til nest år eller kansje vil en pandemi ta knekken på deg før den tid. Husk at hvert bilde du ikke får tatt er tapt.

 

Kjøp et bra kamera og legg de store pengene i kvalitetsoptikk som vil overleve kameraet med noen digitale generasjoner.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen anbefaling om hvilket kamera du bør kjøpe, det får du ikke av meg, men jeg kan skrive noen ord om E-1. Jeg kjøpte dette kameraet for snart 4 mnd. siden – med samme zoomobjektiv påmontert – til akkurat samme pris - altså Kr 9990,- og det var ikke studentrabatt. I tillegg kjøpte jeg også 50mm 2,0 macro og 50 – 200mm 2,8 – 3,5 objektivene. Valget var i grunnen enkelt, jeg ferdes mye ute i all slags vær, både til fjells som til vanns, så et solid kamerahus med ditto optikk - som tåler et støt, regn og sjøsprut - var et must. Objektivene er ikke bare i samme byggekvalitet, men også optisk noe av det beste som finnes på markedet i dag - og det til 1/3 – ¼ av prisen som for tilsvarende optikk fra for eksempel Nikon eller Canon.

Om hele 4/3 konseptet skulle avvikles i morgen, ville det ikke bekymre meg det minste, jeg vil nok være utgått på dato lenge før min E-1. Om det kommer en E-2 eller E-3 i morgen med 8 eller 10 MP så går jeg ikke av skaftet av den grunn, min E-1 med 5 MP gir aldeles topp utskrifter i A3, og da jeg ikke har tenkt å tapetsere veggene mine med posters, så holder det i laaaaange baner for meg. Kamerakjøpet må du vurdere ut fra ditt eget bruk, er du som meg, mye ute og fotograferer i all slags vær, ja da er nok E-1 det beste valget – enda. Er du ikke helt stø på hånden ville jeg kanskje ha vurdert 7D. Fotograferer du mye aksjon vil nok 20D være det beste valget. Er du som de fleste, en ”godværsfotograf,” - ville jeg kanskje vurdere D70 eller E-300 - eller Pentax….Som du ser, det er en masse å velge mellom nå, så sitt nå ikke der å vente på at det kommer noe som kanskje er enda bedre, det som er nå, er mer en godt nok. Jeg sier som Cristallo, tenk på alle de gode bildene som for alltid er tapt, for at du bare sitter der og venter….

Mvh

Arvid Kirknes

Lenke til kommentar
. Jeg kjøpte dette kameraet for snart 4 mnd. siden – med samme zoomobjektiv påmontert – til akkurat samme pris - altså Kr 9990,-  og det var ikke studentrabatt. I tillegg kjøpte jeg også 50mm 2,0 macro og 50 – 200mm 2,8 – 3,5 objektivene.

 

Takk for tilbakemeldinger - ja, jeg tenker stort sett slik som deg, Arvid, så jeg er nok klar for E-1.

 

Men hvor fikk du kjøpt E-1 til den lave prisen? (mpx.no f.eks. skal ha over 15.000 for settet)

 

Har du fått noen like gunstig pris på de andre objektivene også?

Lenke til kommentar

Hei!

Kameraet fikk jeg kjøpt hos Haugen Foto her i Skien. De hadde to stk. det andre ble returnert til Olympus. Ja, jeg fikk et svært godt kjøp på alt, batterigrep, ekstra batterier, filter, mattskive etc. samt 50mm og 50 - 200mm. Sist nevnte objektiv hadde de ikke inne, men jeg fikk den til en langt bedre pris enn laveste pris her på produktguiden.

Apropos denne, den laveste prisen der var ca. 6500. Jeg sendte e-mail og bestilte objektivet, mener det var Pixit.no. Fikk da beskjed at det var ca. en ukes leveringstid - men da hadde også prisen steget med over 1300kr. Jeg sendte en ny mail og viste til prisen de hadde oppgitt under Produktguiden (som også der hadde blitt forandret etter at jeg bestilte) - og fikk da en ny mail hvor de opplyste at disse prisene kunne forandres til en hver tid...Jeg hevet selvfølgelig bestillingen der og da. Derimot kunne Haugen Foto levere objektivet til den prisen internettbutikken ikke kunne, altså kr.6500.

Når det gjelder 50 - 200mm var jeg selv til stede da han ringte importøren og bestilte nevnte objektiv- og fikk "tillatelse" til å selge det til den prisen. Det er vel slik at fotoforhandlerne ikke kan prise sine produkter som de selv ønsker, det er vel en nedre grense, men i okt. ga i hvertfall Olympus aksept for å selge dette objektivet for kr.6500.

Jeg vet at mange fotobutikker som førte Olympus, etter hvert fikk problemer av en eller annen art med dem,- (dette vet kanskje Afseth mer om) - og avsluttet av den grunn samarbeidet med Olympus, og at de da kanskje kunne selge ut "restbeholdning" til selvbestemt pris??

Kanskje du skal kikke deg litt rundt om, det er vel en del fotobutikker som fortsatt har E-1 stående i hyllene med en 14 - 54mm på montert, samt en masse tilbehør, og da kan du bare prutte. Som Haugen sa - det blir ikke rare butikken av ha et slikt kamera stående som pryd i et glasskap - til evig tid.

Mvh

Arvid Kirknes

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk høre på Fotografi 2005 messen at studentrabatten på E-1 settet er blitt forlenget ut mars.

 

Jeg kom selv ikke så langt at jeg fikk tatt en beslutning før jeg trodde fristen gikk ut forrige gang, og fant i ettertid ikke noen forhandler som satt med en E-1 de ønsket å bli kvitt til en lavere pris. Har derforkommet til at jeg nå vil slå til på student tilbudet (som bare oppnås hos de Olympus-forhandlerne som er "Olympus Pro-forhandlere".

 

Olympus har ikke enda kunngjort noen nye (topp)modeller i E-serien, men knngjøringen av nye lysterke og banebrytende konstante 2,0-zoomer på PMA tyder på at noe er rundt hjørnet. (Olympus Norge antydet på messen at det trolig kom et nytt kamerahus til sommeren). Trolig blir dette en ny toppmodell som kan matche de nye avanserte objektivene - og med en tilsvarende høy pris. Siden Panasonic nå også satser på 3/4-standerden og Olympus og Sigma kommer med stadig nye objektiver, er vel systemets fremtid ikke lenger noe som helst å tvile på heller.

 

Jeg har kommet til at E-1 nå dekker mine behov i lang tid fremover, selv om det ikke har mer enn 5 Mp (har aldri blåst noe opp til mer enn A3 uansett). Med studentprisen på 9.990,-, er dette uansett et godt kjøp. Trekker jeg fra prisen på den medfølgende zoomen 28-108 (35 mm ekvivalent) på f2,8-3,5, betyr det at jeg får dette meget robuste huset med sin gode fargegjengivelse for under kr 5.000,-.

 

Decision taken((? - er det noe mer å lure på, alle som jeg har snakket med som bruker dette kameraet, virker da svært fornøyd?)).

Lenke til kommentar
et siste spørsmål før eg blir E-1-eigar, korleis finn eg ut kven som er "Olympus Pro-forhandler" på sunnmøre?

 

Se

 

http://www.olympus-pro.com/index.eu.ng.htm...lernetwork.html

 

 

Tilbudet varer visst ut mars. - Jeg kjøpte ihvertfall KITet med 14-54 for 9990 nå på lørdag (den 5. mars 2005), hos FotoVideo.no (De kan sikkert sende til Sunnmøre fra enten Bergen eller Oslo, hvis du ikke finner en Pro-dealer i nærheten.

 

Lykke til med kjøpet!

 

 

:thumbup:

Endret av Djengis
Lenke til kommentar

Må jo si at dette fristet enormt da jeg en stund har sett på D70 og 20D. Men er det noen som vet hvordan dette kameraet er opp mot D70 og 20D. For et par tusen fra eller til er jo ikke all verden i denne sammenhengen.

 

Håper noen kan komme med noen kommentarer da jeg er ganske grønn når det kommer til speilreflekskam.

 

MVH

 

Leben

 

Edit: Leif

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Aaaah, herligt å finne en slik tråd akuratt når jeg sitter og skal kjøpe Digitalt Speilrefleks!

 

Det sto mellom Konica Minolta Dynax 7, Nikon D70 og Olympus E-1 - Men nå, med studentrabatten, blir det nok Olympus E-1!

 

Kommer tilbake om 1 måned me noen erfaringer :)

 

EDIT:

Djengis eller andre Kit-eiere, hvilken linse får man i pakken? Er det den som er avbildet over allt eller noe annet? Hvor mye koster denne seperat?

 

Takk!

Endret av Janicz
Lenke til kommentar

Da tar de feil!

 

Jeg kjøpte som nevnt over mitt KIT med 14-54 mm nå i helgen på fotovideo.no gjennom dette tilbudet. (var dog i butikken, og fikk de til å ringe Olympus for bekreftelse på prisen)

 

Alts:

Ring evt direkte til Olympus og få dette bekreftet (og få en referanseperson), eller be Torget Foto om å gjøre dette selv.

 

Du kan jo også vise til saken som Akam har gjort på dette - og de fikk jo også bekreftet at det er '54-objektivet som skal føge med til denne prisen!

 

Det er definitivt verdt å stå på litt her, så du sikrer deg dette tilbudet! Jeg er i hvertfall veldig glad jeg gjorde det...

 

halveis off-topic:

Ser forresten at Fotomagasinet har en vanvittig bra tilbud på Zoom-objektiv nå:

 

1500 kroner for

Olympus Objektiv ED 40-150mm Zuiko

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe denne neste gang jeg er på BHphotovideo i NY, men selv der hadde jeg endt opp med å betale ca 300 kroner med. (i alle andre nettbutikker jeg har sett i Norge koster det over 2.000)

 

 

Uansett: lykke til med Olympuskjøpet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Sendte mail til Torget Foto i Trondheim, og dei sa at objektivet i tilbudet var 14-45mm, noke som gjor meg litt tvilande til om eg ska ha meg det likevell.. :hmm:

Jeg var innom på Torget foto tidligere i uka, da fikk jeg også beskjed om at det var 14-45 objektivet som fulgte med. Jeg ringte til Olympus norge, de bekreftet at det var feil. Tilbudet skal være med 14-54 objektivet!

 

svein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...