Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

vpn oppkobling til internett med router. hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp fått meg en linksys wrt54g router og har problemer med å koble meg til internett. Internett har jeg tilgang til gjennom vpn-oppkobling gjennom universitetet. Poenget er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal konfigurere routeren til å klare dette. Når routeren prøver å finne internett selv under installasjonen så sier den at det ikke er noe der. Jeg har prøvd å gå inn på routeren å sett der, men vet egentlig ikke hvilke innstillinger jeg skal sette den på. Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nettopp fått meg en linksys wrt54g router og har problemer med å koble meg til internett. Internett har jeg tilgang til gjennom vpn-oppkobling gjennom universitetet. Poenget er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal konfigurere routeren til å klare dette. Når routeren prøver å finne internett selv under installasjonen så sier den at det ikke er noe der. Jeg har prøvd å gå inn på routeren å sett der, men vet egentlig ikke hvilke innstillinger jeg skal sette den på. Hjelp!

Skjønte ikke helt denne? :roll: Uansett som Palbryn sier så må du ha ADSL så kan du bruke routeren din. Som student har du vel diverse rabatter og avtaler tenker jeg, slik at du slipper å betale full pris for ADSL abonomanget ditt! :thumbup:

 

Hvis universitet det ditt har trådløs nett, og du bor i nærheten skal det vel ikke være noe problem å hackse seg inn :p noe du selvfølgelig ikke kommer til å gjøre pga dere har vel bruker og passord. :)

Lenke til kommentar
Jeg er nettopp fått meg en linksys wrt54g router og har problemer med å koble meg til internett. Internett har jeg tilgang til gjennom vpn-oppkobling gjennom universitetet. Poenget er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal konfigurere routeren til å klare dette. Når routeren prøver å finne internett selv under installasjonen så sier den at det ikke er noe der. Jeg har prøvd å gå inn på routeren å sett der, men vet egentlig ikke hvilke innstillinger jeg skal sette den på. Hjelp!

Skjønte ikke helt denne? :roll: Uansett som Palbryn sier så må du ha ADSL så kan du bruke routeren din. Som student har du vel diverse rabatter og avtaler tenker jeg, slik at du slipper å betale full pris for ADSL abonomanget ditt! :thumbup:

 

Hvis universitet det ditt har trådløs nett, og du bor i nærheten skal det vel ikke være noe problem å hackse seg inn :p noe du selvfølgelig ikke kommer til å gjøre pga dere har vel bruker og passord. :)

Hvis han bor på en studenthybel så blir jo det med å bruke bare router litt anderledes..

 

Men trenger mer detaljer...

Lenke til kommentar

Har kanskje samme problemet som du. Kobler til internett gjennom VPN (UiB). Kjøpte en billig router, som skal takle VPN passthroug, men fikk den ikke til å virke når jeg satte den korrekt opp.

 

Kjører nå alle kablene på LAN siden på routeren ( bruker ikke Wan). VPN oppkoplingen fungerer da her hos meg, men får jo ikke brukt brannmuren i routeren, eller "skilt" lan fra wan.

 

Å skaffe ADSL er ikke noe løsning, har 15 Mb/s opp og ned nå :tease:

 

Tror det dreier seg om å åpne rette porter, og å sette opp PPTP korekt i ruteren for å få det til å virke rett. Men finner lite informasjon om nettop det. Bruksanvisningen nevner f.eks ikke VPN i det hele.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jeg koblet meg på internett uten router før, til UiB, men jeg kjøpte router for å få internett til flere maskiner. Det er ikke trådløst, nei. Poenget er at jeg ikke vet hvordan jeg skal konfigurere routeren for å koble på vpn-nettverket til UiB. Klarer ikke linksys routeren min det eller bruker jeg feil innstillinger?

 

Jeg har ikke heller funnet noe konkret informasjon om dette, Sigurd. Vil det si at du bruker to nettverkskort for å få det til?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke heller funnet noe konkret informasjon om dette, Sigurd. Vil det si at du bruker to nettverkskort for å få det til?

Nei, har kun et kort i hver pc. Men har koblet veggintaket til en LAN port på ruteren istedet for WLAN, som man egetlig skal bruke. Har slått av DHCP funksjonen i ruteren, og gitt den en statisk IP adresse som passer til UiB sitt nett.

 

Feilen blir at jeg ikke får den ekstra sikkerheten ved å legge maskinene mine på et eget subnet, eller bruke brannmuren i ruteren.

 

Men dette var den eneste måten jeg fikk det til å fungere på.

Når jeg brukte ruterens WLAN port, kunne jeg pinge UiB sine maskiner, men fikk ikke VPN til å virke.

Lenke til kommentar

Om mulig så kan du koble VPN fra Router-til-Router, slik at din Router kobler opp mot UIB sin, så slipper du å koble opp lokal maskin.

Det krever at din router støtter dette, og då må få litt info fra Uni.

 

Det er også mulig at noe er stengt eller ikkje installert på routeren din.

Du må riktige porter åpne, 1701, 1703 og 1723 (tror eg, husker ikkje helt) i tillegg må du ha protokollen GRE (protokoll: other og nummer 47).

 

Kan prøve noe sånt.

 

Når du kobler opp mot VPN til Uni, hvor stopper det?

På kontakt eller brukernavn og passord godkjenning .. ?

 

J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...