Gå til innhold

PC -> TV med S-Video


Anbefalte innlegg

Hei,

 

var i dag og kjøpte en kabel "Computer to TV/VCR Cable". Det er en Bandrigdekabel og videre står det 3,5mm+S-Video - Scart. Male to Male

 

Kabelen heter Bandridge VL6705. Pcen er en bærbar Toshiba P20-S103(XP Pro) og har NViDiA GeForce FX Go5200. Når jeg kobler i kabelen får jeg bare sort/hvitt-bilde på TVen.

 

Noen som har løsningen? Sikkert et vanlig problem dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en gammel tv? Da kan det være at tv'en takler kun pal (eller var det ntsc) signaler mens pc'en sender ut det motsatte. Da blir det sort/hvitt.

 

Eller løsningen kan være så enkel som å prøve en annen AV inngang på tv'en din.

 

Edit : Tror du finner endel temaer om dette hvis du bruker søk funksjonen.

Endret av Penol
Lenke til kommentar

Ah, blir flau over ikke å ha søkt skikkelig nå. Så det jeg skal gjøre er å rive ut det som da blir pin 15 og stikke den inn der nummer 20 er? Så fungerer alt? Får jeg plass til enda en pin i sporet til nummer 20 da?

 

edit; ble utålmodig og prøvde og rive pin 15 brutalt ut. Den sitter bom fast. Er det noe jeg må gjøre?

Endret av Nikolas
Lenke til kommentar
Kabelen heter Bandridge VL6705. Pcen er en bærbar Toshiba P20-S103(XP Pro) og har NViDiA GeForce FX Go5200. Når jeg kobler i kabelen får jeg bare sort/hvitt-bilde på TVen.
Når du oppgir så mye data, hvorfor ikke fortelle hva slags TV du har...?

 

Støtter TV s-video, og har du i tilfelle stilt inn det?

Sjekket at skjermkortet er stilt til PAL B?

Kjenner ikke akkurat ditt skjermkort, men de fleste GeForce-kortene har mulighet til å velg kompositt (sammensatt video) på s-videoutgangen. Dette løser problemet hvis TV ikke støtter s-video.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ah, blir flau over ikke å ha søkt skikkelig nå. Så det jeg skal gjøre er å rive ut det som da blir pin 15 og stikke den inn der nummer 20 er? Så fungerer alt? Får jeg plass til enda en pin i sporet til nummer 20 da?

 

edit; ble utålmodig og prøvde og rive pin 15 brutalt ut. Den sitter bom fast. Er det noe jeg må gjøre?

Ja, løsne mothaken ved å skyve inn en liten flat skrutrekker fra forsiden av scart-kontakten.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
TVen er en LG 20'/21' Coca-Cola edt fra rundt 2001-2002(?). Skjermkortet er stilt inn til PAL-B.

 

Om TV støtter S-Video eller ei vet jeg ikke, men jeg regner da med det, siden den er relativt ny.

Er ca 99% sikker på at den TV-en ikke støtter s-video. Så lenge vi snakker om TV-er som er nyere enn 10-12 år så har det ingenting å si hvor gammel den er, men hvor dyr den er. Nesten alle TV-er t.o.m. 20" støtter ikke s-video. Noen få 21" gjør det. Bortimot alle billige 28" med 1 scart (som det er solgt altfor mange av de siste årene...) støtter ikke s-video.

 

Kjøp en colorfix som du plugger på kabelen, så skulle det funke hvis alt annet er OK.

 

Løsningen med å koble sammen pinner i scarten har funket for flere, men kan med max uflaks skade TV-utgangen på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ser at du har kjøpt S-Video til Scart. Vanligvis er det best å kjøpe S-Video - S-Video, da du er mer fleksibel når det gjelder overganger. Finnes egne Scartkontakter med S-video, lyd og composite innganger. Eller følg Mr D sitt råd, ikke dum løsning dette. Mye bedre enn å manipulere kontakten.

 

Problemet du har er ikke uvanlig, mange tv-er støtter bare S-video på noen av inngangene, eller at du må stille inngangen på TV-en til S-video. Min Thomson støtter bare S-video på Scart 1 (AV1) og S-video (AV3), og ikke på Scart 2 (AV2)

 

På min gamle Philips, som ikke støtter S-video bruker jeg en S-video til composite overgang. Kosta ca 70 kr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Ah, blir flau over ikke å ha søkt skikkelig nå. Så det jeg skal gjøre er å rive ut det som da blir pin 15 og stikke den inn der nummer 20 er? Så fungerer alt? Får jeg plass til enda en pin i sporet til nummer 20 da?

 

edit; ble utålmodig og prøvde og rive pin 15 brutalt ut. Den sitter bom fast. Er det noe jeg må gjøre?

Ja, løsne mothaken ved å skyve inn en liten flat skrutrekker fra forsiden av scart-kontakten.

Du må åpne scartpluggen, bøye inn mothaken og presse pinnen innover så den løsner og kan taes løs fra baksiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ja, løsne mothaken ved å skyve inn en liten flat skrutrekker fra forsiden av scart-kontakten.

Mm, skjønner ikke helt hva du mener. Prøvde å løsne ett eller annet, men var nær å ødelegge hele scarten.

Kjøp en colorfix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...