Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen vil ikke stoppe!


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Bil: Audi 100cc, 85' mod 1.8l

 

Ja, bilen starter opp som den skal, kjører bra. MEN da jeg skal stoppe den så virker det som at bilen vil kjøre mer. Den stopper ikke.. Da jeg skrur av moroten så går bilen og putrer lenge etterpå, kan holde på i timesvis om jeg vil.. så jeg må stoppe bilen ved hjelp av å sette den i gir, holde bremsen nede og slippe clutchen. Høres ikke bra ut, men eneste måten å stoppe den på.

 

hjelp?!?!? Hva er galt, og hvordan kan jeg få fikse det?

 

 

EDIT: Altså bilen stopper, men det er motoren som ikke vil stoppe!

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du...høres ut som om du har en del sot i toppen. Dette sotlaget kan bli såpass varmt at det fortsetter å "tenne" om du skjønner. Forekommer ofte på biler som har gått et stykke, og som gjerne har fått litt feit blanding.

 

Overlater til andre å hjelpe deg med fiks, da det sikkert finnes enklere måter enn å renovere toppen.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Ettertenning til de grader. Enkel måte å "fikse"/eliminere dette på er å kjøpe rense middel hos hvilken som helst bilrekvisita. Følg bruksanvisingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Feil tenningsrekkefølge da, kan det også gjøre at motoren ettertennes?

Det ville du merket under kjøring. Da hadde motoren ikke gått helt rent. Du skrev at den gikk helt greit underkjøring

Lenke til kommentar

ja, ikke akuratt 100% rent. Og ifra bilen er kalt og til den blir varm så er det umulig å kjøre den. Hakker noe grusomt og greier... Men ingen biler er vel "spreke" da de er kalde.

 

En annen ting jeg kan legge med er at da bilen er kalt og den står stille på tomgang så stopper bilen. Bilen klarer ikke å stå på tomgang da den er kald. Etter 3-4min så er turtallet for lavt og da stopper motoren. Jeg må sitte i bilen å små ruse den noen ganger. Om jeg ruser bilen veldig bra (som man egentlig ikke skal da bilen er kald) så er det veldig svart røyk som kommer ut... eller helt svart, men iallefall ikke den normale eksos røyken

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Er det mye svart røyk så kan det komme fra en sprekk i blokka. Bruker den mye olje?

Ville prøvd å rense motoren og se om det hjelper på røykutviklingen. Koster bare 100kr eller noe rundt det

Lenke til kommentar
Er det mye svart røyk så kan det komme fra en sprekk i blokka. Bruker den mye olje?

Ville prøvd å rense motoren og se om det hjelper på røykutviklingen. Koster bare 100kr eller noe rundt det

ojlelampa lyste her en dag! Så jeg etterfylte olje. Etter det har den ikke lyst. Det er nå 3-4uker siden. Da bilen er varm så er det normal eksosrøyk... Men det var den ene dagen bilen var kald og jeg gasset på (da bilen sto i fri) det kom svart røyk..

 

Også bakre deg av eksosanlegget mangler. Det falt av, men det er bestilt nytt. Kan vil ikke være derfor vel?

 

Edit: Jeg har 0 peiling på bil, jeg bare kjører den. Så beklager om det kan være vanskelig å forstå!

Lenke til kommentar

For det første så har du som T'Weed sier, sot på toppen av stemplene.

Denne karbonen ligger og gløder etter at tenninga er slått av, slik at bensinen tennes av glørne.

HPIM2738.jpg

Dette kan du kurere ved å kjøre litt "friskt", slik at karbonet blåses ut av motoren.

 

For det andre så har du trolig en Pierburg 2E2 forgasser på motoren, den er et problem i seg selv. :yes:

Bytter du forgasser er nok problemene borte.

Lenke til kommentar

Vi hadde lignende problemer med vår '87 modell Passat GL, også 1,8 liter. (Samme motoren som i Audi'n din regner jeg med). Den hadde ofte stygge ettertenninger og måtte noen ganger stoppes med clutchen. Hadde også noen ganger problemer med soting og svart røyk ved hard rusing som du beskriver. Det hendte noen ganger at bilen sota ned på den ene pluggen slik at den gikk på én sylinder. Automakchoken fungerte nesten aldri på de 17 årene vi hadde Passaten. Enten ga den full choke også når bilen var varm, andre ganger ga den ikke choke i det hele tatt, noe som gjorde bilen umulig å ha med å gjøre på vinteren. Choken ble forsøkt reparert flere ganger, uten at det holdt lenge.

 

Jeg vil nok tro at alle problemene du har skyldes forgasseren. Tror ikke akkurat den Pierburg 2E2 forgasseren er det mest driftsikre (og vedlikeholdsfrie) som finnes for å si det slik.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg tror ikke problemet ditt har en enkelt årsak...

Alt som er nevnt over er mulige årsaker, har du kraftige avleiringer i topp/stempeltopper er det i grunn tegn på generelt slitt motor, evnt at den har gått lenge med andre feil. Men jeg tror du kan få vekk det meste av disse problemene ved å fikse forgasseren, den er det jeg ville sjekket opp i alle fall.

 

Problemet er at du har litt "motstridene" symptomer, derfor tror jeg det er fler ting som er feil, særlig da på forgasseren. Svart røyk er fet blanding, altså for mye choke, at den hakker under oppvarming tyder på for lite choke, at den stopper kan være begge deler, eller bare for lite gass i forhold til choke...

Choke og bra gange under oppvarming er en hårfin balanse mellom flere ting i forgasseren, så løsningen blir ikke nødvendigvis bare mer eller mindre choke.

Falsk luft er også noe som skaper problemer med hakking.

 

Jeg finner ikke igjen det sjemaet over din forgasser som var her på forumet for en stund siden, men jeg antar at den har en tomgangsbensinkutt- ventil som går på strøm. Dette er vanligvis en rund "dings" på siden av forgasser, med en leding på som får strøm sammen med choke, hvis den ventilen ikke virker (kutter) får du heftig ettertenning. Men jeg er da som sagt litt usikker på hvordan denne forgasseren din er bygd opp.

 

Riktig tenning er også noe som bør sjekkes og klareres før man begynner og tulle med forgasser :)

 

Og bare for å ha det nevnt; ikke alle gamle biler kan startes og gås i fra på tomgang! Dette er rett og slett på grunn av virkemåten til en del automatchoker, de er i prinsippet "halvautomatiske" dvs de krever input fra deg for å aktiveres (trykke ned gassen) og krever også det samme for og trinnvis gå tilbake til helt av posisjon.

Lenke til kommentar
Bil: Audi 100cc, 85' mod 1.8l

 

Ja, bilen starter opp som den skal, kjører bra. MEN da jeg skal stoppe den så virker det som at bilen vil kjøre mer. Den stopper ikke.. Da jeg skrur av moroten så går bilen og putrer lenge etterpå, kan holde på i timesvis om jeg vil.. så jeg må stoppe bilen ved hjelp av å sette den i gir, holde bremsen nede og slippe clutchen. Høres ikke bra ut, men eneste måten å stoppe den på.

 

hjelp?!?!? Hva er galt, og hvordan kan jeg få fikse det?

 

 

EDIT: Altså bilen stopper, men det er motoren som ikke vil stoppe!

1 - Sjekk at du bruker riktige plugger. Feil type plugger funker som glødeplugger (som på dieselmotor).

2 - Hvis bilen er daukjørt er det sot i topplokket. Da må du brenne toppen ren ved å

bruke høyt turtall (over 3000) en uke eller så. Blyfri bensin (hvis motoren din tåler det) pleier å fjerne sotproblemer.

3 - Feil på automatchoke kan gjøre at motoren soter (motoren får for mye bensin men trekker bra når den er kald og kanskje ikke så bra når den er varm), og vil gi samme symptomer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...