Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å lage et nytt prosjekt da? Lag en ny "Console Application" og velg "Empty Project".

 

Legg til en cpp-fil og skriv inn følgende:

#include <d3dx9tex.h>

#pragma comment( lib , "d3dx9.lib" )
#pragma comment( lib , "advapi32.lib" )
#pragma comment( lib , "gdi32.lib" )


int main()
{
D3DXCreateTextureFromFile(0, 0, 0);
}

Hvis ikke dette linker har du noe feil i oppsettet ditt. Kompilerer og linker så det suser på min Visual C++ 2005 Express Edition Beta.

 

Edit: skrivefeil

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

Må si jeg er jeg veldig usikker på hva feilen kan være. Men DirectX9 SDK kom vel i flere versjoner tror jeg, hvilken versjon har du?

 

Kan jo være noe sånt, begynner å gå tom for idèer hvis du har gjort alt som du har skrevet.

 

Jeg har forøvrig v9.0c (Summer 2004) versjonen av SDK'et, sammen med Platform SDK for WinXP SP2 (men Platform SDK skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen).

 

Ellers kan du få crc32 og md5 checksums av d3dx9.lib fila jeg har:

 

crc32: 33BF76F2

md5: 9a33bb3d72c06235d1693862725d8262

 

Fila er 5959648 bytes.

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en

gå der, trykk download, bare velg "åpne" eller whatever

så kommer det sånn winzip greie, så trykker du bare unzip, og da starter installasjonen av seg selv. da er det bare å følge forklaringen.

tror det bare er å trykke next hele tida, det meste er greit egentlig..

husk å velg at du vil ha debug-saken.. litt kjedelig å ikke kunne debugge de programmene du lager

Lenke til kommentar

Edit: Reinstall hele greia først, som saboi nevner over ..

 

Paste kompile-loggen. Det er den eneste måten å være sikker på at ting blir utført riktig, og se hva som faktisk skjer.

 

(jeg regner med at pragma-greiene også kommer frem på loggen i form av parametere til linkeren(?) - men dette vet jeg lite om)

 

De andre her kan forklare deg hvor (menyer og stuff) du kan få "hentet ut" kompile-loggen. Og de kan videre sammenligne med sine egne logger.

 

Edit3:

Siste alternativ er å installere VNC og la noen av de andre her se på det. ([rant]under *nix kunne man brukt SSH; mye lettere[/rant])

 

Edit2:

[rant]Legg merke til at man går "bakover" til det grunnleggende, enkle og "kjedelige" (konsoll, terminaler og logger) når man skal løse grunnleggende og viktige problemer. Jeg er så himmla glad jeg jobber i et slikt miljø til daglig - og hele tiden ser og vet hva som skjer.[/rant]

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Linking...
X_File.obj : error LNK2019: unresolved external symbol _D3DXCreateTextureFromFileA@12 referenced in function "void __cdecl load_X_file(char *)" (?load_X_file@@YAXPAD@Z)

 

Det der? Det står "Linking..." og så følger en feilmelding fra linkeren. Det står ikke hvordan den linker .....

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Her viser f.eks. GCC hvordan, og at den faktisk gjør det, linker med OpenGL-bibliotekene:

g++ -o program.exe program.o -L/usr/X11R6/lib -lGL -lGLU -lXxf86vm

 

Og her et utdrag fra VC (en logg) når den linker:

commctrl.lib coredll.lib corelibc.lib aygshell.lib /nologo /base:"0x00010000" /stack:0x10000,0x1000 /entry:"WinMainCRTStartup" /incremental:yes /pdb:"emulatorDbg/ordcli.pdb" /debug /nodefaultlib:"OLDNAMES.lib" /nodefaultlib:libc.lib /nodefaultlib:libcd.lib /nodefaultlib:libcmt.lib /nodefaultlib:libcmtd.lib /nodefaultlib:msvcrt.lib /nodefaultlib:msvcrtd.lib /out:"emulatorDbg/ordcli.exe" /subsystem:windowsce,4.20 /MACHINE:IX86

 

(mot en WinCE -emulator)

 

Bruk et felles, helt enkelt eksempel (det som ble pastet over her), og paste loggene deres. Jeg stoler ikke på at IDEet faktisk ber kompileren/linkeren gjøre det den skal gjøre - og det er greit å få sjekket. Om Fredrik90 har gjordt og testet alt annet som er blitt nevnt her - så begynner det å bli tynnt med gjennværende muligheter.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Slå opp i manualen for GCC, saboi. Der står det forklart hva -l parameteren gjør f.eks.

 

IDEet kaller cl.exe (kompileren) og link.exe (linkeren) i bakhånd -- og det som er interesannt nå er å se hvordan IDEet faktisk kaller opp disse programmene.

 

Du er virkelig patetisk hvis du igjen drar i gang det vaset du har dratt i gang tidligere. Hold deg til helvette unna meg. Hadde jeg kunnet hadde jeg ved flere tilfeller nappa tak i deg og gitt deg en knusende springskalle og en knehøne så det singla etter. -- patetiske skit.

 

Hold kjeft, saboi. Hold deg vekke fra meg - ikke kommenter det jeg sier. Fokuser i stedet på det trådstarter og de andre sier, men hold deg unna meg. Du er bare i veien -- et munnsår -- et irriterende negativt lite element av et menneske som kun er til bry, og jeg er drit lei av deg og sånne som deg. Du er en negativ problem-skaper, typisk lavpanne, virkelig patetisk.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

jeg vet hva -l gjør. det jeg ikke skjønte var at du mente at "linking.." ikke var bra nok.. du ville at den skulle si hvordan den linka. så lurte jeg på hva som skulle stå istedetfor "linking.." å da pasta du bare den g++-linja der. hvis det var det du mente med at g++ forteller åssen den linka, så er du jo skada. jeg trodde bare at du mente at g++ skulle spytte ut masse dritt etter det om hvordan den linka, siden det var det jeg fikk inntrykk av at du ville ha. men jeg skjønner egentlig ikke hva du vil frem til, så da dropper jeg å spørre mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...