Gå til innhold

Timestamp på papirbildet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har planer om å kjøpe et kamera. Det står så at dette har sånn timestampfunksjon. Altså dato og klokkeslett. Det jeg da lurte på er, hvis jeg går til fremkalling med minnebrikken, vil dato og tid komme på papirvarianten?

Det høres absolutt sånn ut, men jeg ville (om mulig) skrudd av denne funksjonen raskest mulig. Rett og slett for å unngå ødelagte bilder..

Noen av fordelene med digitalkamera er nemlig at datoen lagres i EXIF-infoen, en egen del av bildefilen som du kan vise i mange programmer, men som (heldigvis) IKKE vises på selve bildet. Så det er kjempelett å finne ut når bildet er tatt, men du slipper å se det med stor gul skrift nede i høyre hjørne av bildet.

Jeg vet at endel Sony-kamera har timestamp som default, men der er det ihvertfall mulig å skru det av, og det bør du gjøre så fort du har satt i batteriet for første gang ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt det slik: Slå det av så er du sikker. Jeg ville fulgt Anderfo's anbefaling, og hvis man på død og liv skal ha timestamp på papirkopien, så finnes det helt sikkert programvare som kan gjøre dette etterpå(på bakgrunn av EXIF info'en). I tillegg kan det sikkert kjøres i batch.. Altså, kjøp kameraet om det frister, men vær bevisst på at det er DU som har kontroll over dette => no problemos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...