Gå til innhold

Hvilken - CL56/1557/Dell/Annen?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe bærbar PC. Hadde en stund nesten bestemt meg for en 1557-modell fra Netshop, pga bra specs i forhold til pris. Nå har jeg imidlertid hørt mye negativt om selve byggekvaliteten på disse, og da vil jeg sjekke hvilke alternativer jeg har...

 

Har hørt at CL56 tilsvarer 1557, men har bedre byggekvalitet/tastatur/touchpad/skjerm/blåtann-løsning ("fysisk" av/på-knapp). Kan noen fortelle mer om denne? Hvor bør jeg evt. kjøpe den fra?

 

Så bør jeg kanskje vurdere Dell, ettersom de er store og sikkert har endel gode modeller. Noen anbefalinger her?

 

Jeg kommer til å betale 10-13 000 (u/mva). Jeg vil ha Centrino, helst innebygget blåtann, DVD-brenner, god skjerm. Maskinen bør være støysvak. Jeg skal ha maskinen ihvertfall i 5 år fremover (studier), så den bør ikke utgå med det første.

 

Så er det om jeg heller bør vente på Centrino 2... Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har hørt at Acer er dyre, så jeg regner med at selve innmaten (CPU/minne/osv) ikke er noe særlig... Så har jeg hørt at IT-Butikken kan være litt vanskelige å ha med å gjøre. Var forresten mht WLAN jeg tenkte på fysisk av/på-knapp, men det kan jo være kjekt å ha for BT og. Men takk for tipset :) Slik det ser ut, står det mellom en 1557-modell og CL56. Har Multicom sluttet å selge denne forresten?'

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 1557, synes CL56 er klumpete/gammeldags i farger og design, men det er smak og behag.

 

Byggekvaliteten på 1557 er ikke noe dårligere enn andre modeller, smaken spriker jo i alle retninger, og mange maskiner som "knirker" litt.

ALS-modellen som jeg har prøvd synes jeg ikke var noe spesiellt dårlig. 1557-ALS skal vistnok være bedre enn denne utad også.

 

Mange som har 1557 er superfornøyd med utad-kvaliteten, mens noen synes den er ille. Tatt i betraktning hvor mange klager andre merker får på forskjellige ting, vil jeg ikke si at 1557 ligger noe dårligere ann.

 

digitalimpuls.no selger ihvertfall CL56 (Compal)

 

Karma

Lenke til kommentar

Tja, jeg har hatt en 1557 i rundt et halvt år nå, og må si at jeg er veldig fornøyd!! Må forøvrig også nevne at jeg bestilte den fra whitebox, lang leveringstid, men fabelaktig pris.

 

Har en kompis som fikk en cl56, som ser helt grei ut, men jeg foretrekker faktisk min 1557, men det er jo bare smak og behag!

 

Lykke til med valget uansett! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt 1557, synes CL56 er klumpete/gammeldags i farger og design, men det er smak og behag.

 

Byggekvaliteten på 1557 er ikke noe dårligere enn andre modeller, smaken spriker jo i alle retninger, og mange maskiner som "knirker" litt.

ALS-modellen som jeg har prøvd synes jeg ikke var noe spesiellt dårlig. 1557-ALS skal vistnok være bedre enn denne utad også.

 

Mange som har 1557 er superfornøyd med utad-kvaliteten, mens noen synes den er ille. Tatt i betraktning hvor mange klager andre merker får på forskjellige ting, vil jeg ikke si at 1557 ligger noe dårligere ann.

 

digitalimpuls.no selger ihvertfall CL56 (Compal)

 

Karma

CL 56 har mye bedre byggkvalitet enn 1557, har hatt en 1557, har nå en 56. Synes 1557 er litt sånn plastic fantastic. 56 har jo al bugd inn i ramma osv.

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på hvor mye de veier da? Slik jeg ser det, er dette hvordan maskinene stiller seg i forhold til hverandre:

 

1557

+ Kan kjøpes fra Netshop (rask levering, god support)

+ Bra specs i forhold til pris

- Litt kjip byggekvalitet

- Ikke innebygget BT

 

CL56

+ Solid

+ Bra skjerm

+ Bra tastatur/touchpad

+ Innebygget BT

- Må bestilles fra andre leverandører (finnes det noen som kan strekke seg mot Netshop her? :))

- Litt dyrere? (har ikke så veldig mye å si)

 

Argh, vanskelig valg dette. Dersom det ikke er noen andre fordeler med 1557 enn pris og Netshop, tror jeg at jeg foretrekker CL56. Hjælp!! :D

Lenke til kommentar

Her er en ganske god fransk test/sammenligning mellom 1557gls og cl56. De har skrudd maskinene fra hverandre, og konkluderer med at cl56 er betydelig bedre enn 1557 rent byggemessig... Noen som er gode i fransk som gidder å oversette det viktigste? Ser ut til å være en seriøs og bra test... (sov meg gjennom 4 år med fransk, så jeg husker ikke stort :D )

 

Og forresten, multicom selger ikke cl56 lengre... :(

Lenke til kommentar
' date='21/01/2005 : 14:40'] Her er en ganske god fransk test/sammenligning mellom 1557gls og cl56. De har skrudd maskinene fra hverandre, og konkluderer med at cl56 er betydelig bedre enn 1557 rent byggemessig... Noen som er gode i fransk som gidder å oversette det viktigste? Ser ut til å være en seriøs og bra test... (sov meg gjennom 4 år med fransk, så jeg husker ikke stort :D )

 

Og forresten, multicom selger ikke cl56 lengre... :(

Ikke noen expert i fransk jeg heller.. men denne kan nok hjelpe deg: http://babelfish.altavista.com/

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har ikke hørt noe om at 1557 bråker? Trodde den skulle være veldig stillegående. Det er viktig for meg ja (er i militæret nå, skal studere til høsten).

 

En annen sak er at 1557 har dual-layer, mens 4200 (CL56 fra Zepto) ikke har dersom jeg forstår det rett. 1557 er altså endel billigere, selv med bedre specs... Vanskelig valg :scared:

 

Må også bestemme meg for hvor stor prosessor/RAM/disk jeg bør gå for. Vurderer å ta 2,0/512/80 (5400), men dersom det er andre ting som gir meg mer for pengene, si fra :)

Lenke til kommentar
Gå for Dell. Der har du mange forskjellige utgaver å velge mellom, og du kan konfigurere maskinen etter eget ønske.

Skjermene til Dell er i en klasse for seg.

Jeg annbefaler Inspiron 8600c på det varmeste. Her får du Widescreen også.

Sant nok men det er alt. Byggkvalitet til 8600 er ikke mye og skryte av.

 

Du kan vel konfigurer maskin etter eget ønske alle andre steder og. Og dell sin support er noe møkk.

Lenke til kommentar

skal du satse på full utbyggelse og makse alt av spesifikasjoner, så virker CL25 ut som en av de beste. Hvis du derimot ikke skal satse på full utbyggelse blir det litt poengløst med CL25 imo, da ville jeg heller gått for CL56 eller 1557 som er rimeligere i forhold til ytelse.

 

Fordelen med CL25 er at den er imo griselekker å se på, har alimium-kasse nesten hele veien, du kan dytte inn TV-kort, har RM-9700 med 256MB som visstnok skal være ganske bra klokket og hastighet på i følge brukertester. Samt at den har innebygget bluetooth.

 

Widescreen er ikke nødvendigvis noe pluss med mindre du skal bruke den til å se/redigere filmer veldig mye. Alt annet av arbeid som mennesker driver med på data er somregel loddrett orientert, word, scripting, nettsurfing osv osv. og da er det bedre med 4:3 format som gir mer i høyden imo.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...