Gå til innhold

Lage et program som starter og stopper netlimiter


Anbefalte innlegg

Jeg skrev vel nesten hele innlegget mitt i emnet.

Men, jeg lurer på om det er mulig å skaffe et program som sjekker om det er andre maskiner på nettverket. Feks, programet sjekker om ip'en 192.168.1.2 er aktiv. Er den det, starter netlimiter i bakgrunnen. Men samtidig sjekker ip'en hvert 5. minutt. Vis da maskinen skrur seg av, avsluttes også netlimiter.

 

Lar dette seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pseudokode:

 

IP = 192.168.1.2
while 1
if ping IP
   start netlimiter
else
   stop netlimiter
wait 5 min

 

Jeg sitter i Linux og har ikke mulighet til å sjekke returverdier og annen nødvendig informasjon fra Windows-ping, så jeg tror du skal overlate til en person som faktisk bruker Windows å ferdigutvikle dette...

 

Denne fremgangsmåten fungerer selvfølgelig ikke dersom ping returnerer f.eks. 0 uansett -- i så fall må du bruke ICMP/raw sockets eller evt. et annet program.

Lenke til kommentar

Er... når Myubi snakker om å returnere null, så mener han ikke vanlig output fra kommandoen, men derimot det som kalles for "DOS exit code". Disse kan sjekkes med den spesielle variabelen/verdien 'errorlevel':

 

@echo off

ping %1 > nul

if errorlevel 1 (echo IP ikke funnet) else (echo IP funnet)

 

Ping gir DOS exit code '0' hvis den får svar, '1' hvis ikke. Verdien 'errorlevel' gjøres også tilgjengelig som en string variabel, %errorlevel%, som kan brukes slik:

 

@echo off

ping %1 > nul

goto label%errorlevel%

goto end

:label0

echo IP funnet

goto end

:label1

echo IP ikke funnet

:end

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...