Gå til innhold

Hvor bra er tvkort i forhold til vanlig TV?


audhage

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tidligere fått anbefalt dette Hauppauge kortet. Men som dere ser er det bare 720x576 oppløsning på det. Er det ikke slik at Tv'er har 1024x768? I så fall hvordan er bildekvaliteten på dette kortet mot en vanlig tv?

 

Det eneste jeg vil er å ha et TV-kort der jeg kan se på TV med TV-kvalitet, ta pause "live", kunne ta opp og å ha en fjernkontroll.

 

Så hva mener så dere om dette?

 

Takker for alle konstruktive innlegg. :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig TV (ikke LCD eller plasma) har nogenlunde samme oppløsning, men inneholder et hav av filtre som fikser uklare bilder, viser i 100Hz (de nyeste iallefall) og har masse instillingsmuligheter som fikser det meste. Av den grunn synes jeg at TV'er er et bedre valg (har selv en 42" TV til nesten 20 000kr, så dette er kanskje bare i få tilfeller). Kombinert med en DVD Recorder m/HDD, savner jeg heller ikke muligheten til å ta opp programmer på harddisk, eller "pause" ting som foregår "live"... Poenget mitt er at du aldri vil kunne slå en løsning til 28 000kr med et lite kort til 1600kr. Man får hva man betaler for... Har prøvd en del TV kort, men pga. kvaliteten har det ikke tatt av med bruken av dem...

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har tidligere fått anbefalt dette Hauppauge kortet. Men som dere ser er det bare 720x576 oppløsning på det. Er det ikke slik at Tv'er har 1024x768? I så fall hvordan er bildekvaliteten på dette kortet mot en vanlig tv?

720x576 er den oppløsningen som PAL standarden opererer med og dermed alle "vanlige" TV'er kjører på.

 

For høyere oppløsninger må man vel satse på HDTV eller noe, men da må det jo også sendes på denne standarden for at man skal få noe utav det. HDTV er vel i eksperimentfasen i Norge enda.

Lenke til kommentar

HDTV vil gi bedre bilde ja, joda, er nok i eksperimentfasen, hvis man har prøvd tv'er i størrelsesorden 42+ (Det være gode plasma eller LCD tv'er) så kan man se hva man skal med HDTV. Men, skal du kjøpe nytt skjermkort i dag, og målet er å koble det opp mot en standard TV, ikke kast bort massevis av tusen av kroner, støtter ikke tv'n HDTV, så er det heller ikke vits i å kjøpe ett TV kort som støtter det før du har tv'n (min mening) Tror nok du blir fornøyd hvis du skal bruke det TV kortet mot en vanlig TV som ikke støtter HDTV. :thumbup:

 

Edit : La bare merke til at det var ett PVR 350 kort netshop har ett PVR 500 kort til samme pris hvis det var av interesse.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Jeg har riktignok NVTV og ikke Happauge-kortet du refererer til.

 

Hadde det ikke vært for at jeg ikke har plass eller penger til en TV (bor i hybel), hadde jeg selv gått for en stor TV.

 

NV-kortet kjører kontinuerlig buffer, som vil si at jeg når som helst kan spole tilbake et visst antall minutter som du velger selv (jeg har 60 minutter, som tar omtrent 5GB). Denne bufferen bruker jeg hele tiden.

Det som er kjekt er at du kan sette på pause idet en film begynner, og lage deg mat eller slappe av 20 minutter på HW, og så sette på filmen, og bare spole over alle reklamene.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. :)

 

Men hvordan er bildekvaliteten forhold til en slik en PhillipsTV ("vanlig" elkjøp tv)?

 

Kan man ha fullskjerm eller må man ha et prøgramvindu oppe til en hver tid?

 

EDIT: Det er også viktig at det ikke tar 3seekunder å skifte kanal (slik som på PVR350)q

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Ok takk for svar. :)

 

Men hvordan er bildekvaliteten forhold til en slik en PhillipsTV ("vanlig" elkjøp tv)?

 

Kan man ha fullskjerm eller må man ha et prøgramvindu oppe til en hver tid?

Man kan kjøre fullskjerm. Har selv et gammelt WinTV PVR-PCI som brukes som min eneste TV og synes kvaliteten er grei nok.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at du aldri vil kunne slå en løsning til 28 000kr med et lite kort til 1600kr. Man får hva man betaler for... Har prøvd en del TV kort, men pga. kvaliteten har det ikke tatt av med bruken av dem...

Nå er det ofte slik at programvaren disse TV-kortene kommer med suger noe hinsides. Selv har jeg brukt Dscaler istedenfor medfølgende programvare til mitt tunerkort, et program som inneholder flere signalbehandlingsfiltre enn noen TV på markedet i dag. Har da fått et fullstendig krystallklart bilde som har knust enhver TV jeg har testet, og kortet mitt kostet vel 600 i sin tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...