Gå til innhold

Kamera stativ til nybegynner.


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om det er her jeg skal poste, så si ifra hvis det er feil.

 

Jeg har hatt kameraet mitt i et halvt år nå, og nå som våren er på vei, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et stativ til kameraet.

 

Jeg tar ikke så mye bilder, så et veldig dyrt proff stativ trenger jeg ikke. Tar for det meste bilder av natur, eller om kvelden/natta med lang lukkertid. Og når jeg har lang lukkertid pleier bildene å bli uklare pga. kameret ikke står stille.(Grunnen til at jeg vil ha et stativ)

Jeg har sett litt på et de har på Clas Ohlson (vare nr. 32-3392), men det virker litt lite. Bare 8.5cm, men jeg vet ikke om jeg trenger mer.

Jeg så litt på XD.no og fant dette stativet. Det er en del større, men jeg vet ikke om jeg trenger det.

 

Bør jeg gå for det billige, men lille Clas Ohlson stativet. Eller bør jeg gå for det litt dyrere, men større stativet fra XD.no?

Hvis det har noen betydning, så har jeg et Olympus Camedia C-725.

 

BTW: Hvis jeg kjøper fra XD.no, må jeg betale 100-150kr i porto? Eller er det bare 36kr som det står her?

 

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at disse stativene er veldig små (8,5cm fra Clas Ohlson og 64cm fra xD). Til naturbilder blir det derfor vanskelig å bruke dem - du er nødt til å plassere dem oppå noe annet (bord, bil, benk etc) og vil fortsatt komme relativt lavt. Til den bruken du skisserer bør du ha et stativ som minst kommer opp i nærheten av overkroppen din, altså minst 150cm, ville jeg tro.

F.eks. Velbon CX440 fra xd, eller 38-1251 fra Clas Ohlson, hvis du fortsatt vil holde deg i prisklassen under 400kr.. Selv har jeg et stativ til nærmere 3000kr, men du får jo hva du betaler for (altså et lite og mindre solid stativ, men til en billig penge).

Lenke til kommentar

Velbon CX-560 og CX-565 har jeg gode erfaringer med! Koster dog rundt 600 kr, men er billig alternativ til de dyrere stativene fra Manfrotto osv. Det er høyt (når meg midt på overkroppen, jeg er 180cm høy), tipper 150 cm. Stabilt er det og det er rustfritt. Du får med en bag til dette stativet i sort farge med bærerem

Lenke til kommentar

Tror jeg kjøper et Velbon CX440 som anderfo anbefalte, tror ikke jeg trenger noe mer kvalitet en det. Håper bare at det er litt kvalitet, det stativet.

 

En ting til jeg lurer på er: hvordan er "styre" mulighetene med det? (f.eks går det an å stille hvor mange grader det skal "se" opp, ned, høyre eller venstre, går det an å sette kameraet vertikalt?) Og trenger jeg noe ekstra, eller er alt med?

Lenke til kommentar
Tror jeg kjøper et Velbon CX440 som anderfo anbefalte, tror ikke jeg trenger noe mer kvalitet en det. Håper bare at det er litt kvalitet, det stativet.

 

En ting til jeg lurer på er: hvordan er "styre" mulighetene med det? (f.eks går det an å stille hvor mange grader det skal "se" opp, ned, høyre eller venstre, går det an å sette kameraet vertikalt?) Og trenger jeg noe ekstra, eller er alt med?

Jeg vet ikke om jeg vil "anbefale" et så billig stativ, men hvis du skal bruke under 350kr kan det være et av de bedre alternativene... Velbon har ikke så verst rykte. Men jeg foreslår at du drar til din lokale fotobutikk og prøver stativet og ser hvordan kameraet sitter, om stativet er fleksibelt, hvor stødig/solid det er etc. Antakelig er det verken stødig eller solid, men når det er vindstille og du bruker fjernutløser/-kontroll, kan det nok fungere bra nok til din bruk.

Lenke til kommentar

Anderfo og jeg har diskutert dette tidligere....

Min mening: Jeg tar 99% av bildene mine med kameraet vanlig håndholdt. Noen få ganger har jeg hatt bruk for stativ. De gangene har mitt 150 kr jalla-stativ kjøpt på QXL gjort en utmerket jobb. Nå har jeg hittil ikke hatt noen 1,5 kg telelinse, kun vanlig kit-linse og en lett tele, så skal jeg sette en tung tele på kameraet senere må jeg nok få noe problem.

 

Jeg vet at jalla-stativet mitt har dekket behovet mitt utmerket. Jeg er glad for at jeg heller har brukt pengene mine på andre ting. Men for all del: Hvis du vet du skal ta mye stativbilder så får du kjøpe kvalitet. Men slik jeg leser det første innlegget ditt er du og jeg ganske like (....) og da vil du neppe angre det selv om du velger noe billig. ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe et lite lommestativ først, det vil du kanskje få bruk for uansett med tiden. Så får du se om du klarer deg med det.

Selv har jeg et Velbon-stativ + et slikt lite til en 50-lapp. Bruker begge deler. Bruker mest det store Velbon-stativet, men ofte er det greit med et lite lommestativ.

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...