Gå til innhold

Digitalt fotoalbum med tekster, er dette mulig???


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å scanne inn noen fotoalbum fra barndommen, og det jeg lurer på er om det finnes noe program som gjør det enkelt å legge til tekst til bildene? Er tross alt skrevet tekst til hvert enkelt bilde i albumene, og ser for meg at det kan være en stor fordel å få med denne teksten når man lagrer bildene på harddisk eller cd-plate... Er ikke så enkelt å huske alt fra bildene ellers, og det er jo lett for at det blir veldig mye arbeid å gjøre dette, eller???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du vil ha bildene i digitalt format for aa kunne vise bildene paa PC eller kjoere slideshow?

det er ikke noe problem aa legge til tekst. du maa bare velge hvordan du vil ha den, for eksempel paa et blankt felt under fotoet eller lignende. ta et typisk slide-show program som Polyview (min favoritt for aa raskt ta opp bilder paa forskjellige maater, f.eks full screen slideshow eller hva det maatte vaere). det har samtidig alle noedvendige justeringsverktoey for farge kontrast, skarphet etc etc). du kan til og med legge til lydfiler i slideshowet med teksten innlest (uten at jeg har gjort akkurat det).

naavel, hvordan gaar du frem? scann med stor oploesning og reduser bildet etterpaa i stoerrelse (i pixler) til noe som ligner din typiske skjermopploesning men tenk paa at du skal ha et tekstfelt under. juster bildet for lysstyrke, kontrast, farger, skarphet etc. (godt tips: ikke overdriv med skarphet). alt dette vet du selvfoelgelig fra foer. men naa kommer det:

kopier hele bildet. lag et nytt hvitt ark i oenskelig skjermstoerrelse og lim ('paste' kommando) det kopierte bildet oppaa dette, slik at det blir et tekstfelt der du maatte oenske. velg dernest tekstverktoey, skriftstoerrelse, farge og skriv i vei. lagre deretter bildet i jpg format med ikke for mye kompression (f.eks verdi 90 i skalaen fra 1-100 i nevnte program). med litt trening gaar det av seg selv. du kan selvsagt ogsaa skrive paa selve fotoet. ( andre, stoerre billedredigeringsprogrammer gir flere muligheter, bl. annet til aa fikse bildene, men selv i et lite program som det nevnte kan du gjoere det viktigste, og blandt annet kan du lage album med bildene vist som 'thumbnails').

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...