Gå til innhold

hjelp til 3D supermaskin


Anbefalte innlegg

Skal bygge en ny maskin, som jeg får dekket av jobben - så trenger ikke tenke på kostnader (innenfor rimelighetens grense, naturligvis). Maskinen skal brukes til 3d modellering og rendering....spesielt sistnevnte er viktig at skjer så raskt som overhodet mulig (rendering).

 

Spørsmålet mitt er derfor: Trenger jeg noe særlig heftig CAD skjermkort? (Har vurdert Realizm 800) Men jeg har fått inntrykk at skjermkortet kun har en funskjon ved real-time rendering, og ikke ved rendering til disk...er dette riktig? I så fall er det vel prosessoren(e) jeg bør fokusere på for å få en så rask maskin som mulig, eller hva? Tenkte da på å sette inn 2x Opteron 250 - eller finnes det noe bedre? hvor lett er det å få tak i 4-veis eller 8-veis hovedkort i Norge...eller bør så spesielle ting bestilles fra utlandet? Har funnet Opteron 846 til 820 dollar, som ikke er så verst pris. Kan skaffe 4 slike for samme pris som et Realizm 800 grafikk kort...så hva vil gi best ytelse i rendering?

 

Setter stor pris på innspill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved rendring av bilder/videosekvenser til disk så er det rein prosessorkraft som er viktig. Men når du holder på med live sekvenser/modellering så krever det sprekt skjermkort :)

 

Btw. Hvis du skal rendre lange sekvenser så vil det nok lønne seg å lage en såkaldt rendreklynge, som består av mange og ikke nødvendigvis så kraftige maskiner :)

Endret av opterolf
Lenke til kommentar

ja, da var det som jeg tenkte....og må fokusere på cpu kraft.

 

Da trenger jeg hvertfall ikke et Realizm 800 kort...da mine modeller ikke er så ekstremt kompliserte. Kanskje et ATI FireGL V7100, 256MB GDDR3 PCI-E vil holde i massevis.

 

Jeg har jo også muligheten til å sette opp en "renderfarm", hvor jeg bruker flere, rimelige, maskiner i nett til å jobbe sammen, men dette blir nytt for meg...

Lenke til kommentar
ja, da var det som jeg tenkte....og må fokusere på cpu kraft.

 

Da trenger jeg hvertfall ikke et Realizm 800 kort...da mine modeller ikke er så ekstremt kompliserte. Kanskje et ATI FireGL V7100, 256MB GDDR3 PCI-E vil holde i massevis.

 

Jeg har jo også muligheten til å sette opp en "renderfarm", hvor jeg bruker flere, rimelige, maskiner i nett til å jobbe sammen, men dette blir nytt for meg...

Tror det ati kortet kan gjøre susen ja!

 

Dual CPU er en fin ting :dribble: det vil skaffe deg kreft så det holder... eller en Fx-55 er noe?

Lenke til kommentar

Opsettet mitt.

 

 

Dette må da duge?

Noen som har noen kommentarer til dette oppsettet som jeg vil anbefale han?

 

Jeg vet ikke om du vil ha en skikkelig god crt skjerm, ettersom dette er normalt i din "business"? I så fall har noen en god anbefaling der?

 

Edit: Glemte å skrive på CPU(er)

Og grafikkortet er jeg usikker på.

 

Edit 2: Og det der med Nettverk på linken min er fordi jeg hadde i oppgave på skolen å lage et oppsett til en server :D

Har modifisert den til noe jeg tror passer bedre til deg.

Endret av Dario
Lenke til kommentar

Her er en start?

2 x intel 604 3.4 ghz

3 x hyperX 1gb minne

radeon x800 pro

og 10000rpm harddisk hittil 28000,-

 

Så får du legge til resten selv av det du ønsker

Anbefaler en STOR skjerm, og det koster ca 15000 for en 23"

 

Hvor jobber du? kan du fortelle litt om noen projekter? Driver med Maya selv.. ;)

 

edit: Det skjermkortet burde sikkert bli byttet ut med et annet 3d kort, som dette

Endret av PoWit
Lenke til kommentar

Dario...takk for tipset. Jeg har ikke begynt å se på skjerm enda. Når det gjelder gode CRTer har jeg alltid vært svak for Sony...de er fra gammelt av de som har satt standarden, men det kan jo ha foandret seg...

 

Ellers er Dual Xeon 3ghz et interessant oppsett jeg også vurderer. Vet at Xeon og 3d studio trives godt, mens opteron og maya er en god match...stemmer det?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye ram du trenger, men cpu'en er det aller viktigste. Jeg har en XP2800 og 1 gb ram. Når det hakker så er det pga cpu'en, ellers så holder 1gb ram for meg. (Det er mens jeg modellerer) Jeg vet ikke om du trenger kjempe mye ram når du rendrer? Men 2-3 gb burde holde

 

Er ikke opteron ment for servere først og fremst? Jeg ville gått for xeon..

Lenke til kommentar

Mine antagelser er blant annet hentet fra denne artikkelen:

 

http://www.extremetech.com/article2/0%2C15...402709%2C00.asp

 

men ser jo at Xeon er en del rimeligere, så kan man heller bruke en som er raskere enn 3,06Ghz...f.eks. 3,4 Ghz som koster det samme som opteron 248.

 

Fant nettopp denne:

 

http://www.zoorender.com/html/benchmark_mental.htm

Endret av tomdab
Lenke til kommentar

Ja, men etter å ha sett artikkelen over, heller jeg mer og mer mot Xeon 3,4...

 

Så...dersom jeg (hypotetisk sett) bestemmer meg for 2 stk Xeon 3,4Ghz....da trenger jeg et godt og stabilt og raskt hovedkort :whistle:

 

PoWit: Når det gjelder grafikk kort: Realizm 100 bedre enn ATI 7100? Selv ingen erfaring med noen av disse. Brukte nvidia Quadro 1100 sist.

Endret av tomdab
Lenke til kommentar
Ja, men etter å ha sett artikkelen over, heller jeg mer og mer mot Xeon 3,4...

 

Så...dersom jeg (hypotetisk sett) bestemmer meg for 2 stk Xeon 3,4Ghz....da trenger jeg et godt og stabilt og raskt hovedkort :whistle:

 

PoWit: Når det gjelder grafikk kort: Realizm 100 bedre enn ATI 7100? Selv ingen erfaring med noen av disse. Brukte nvidia Quadro 1100 sist.

IWill har noen fine dual Xeon hovedkort. DN800 finnes i markedet, DN800-SLI er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel egentlig ikke at du trenger et veldig godt grafikk kort. Så jeg lurer litt på hva som er så spesielt med de 3D kortene, så jeg kan ikke si hvilket som er best.

 

Husk at du skal ha et socket 604 hovedkort, disse har ikke SLI. Jeg er usikker på hvilket hovedkort du burde velge. Kommer ann på om du skal ha pci-e grafikkkort Skal se litt på det.

 

hvis agp: Dette

 

hvis pci-e: Dette Dette er et bedre kort

 

Uansett så tror jeg dette er noe du burde velge

 

Hovedkort: socket 604

Minne: ddr2 2-3 GB

Cpu: 2 x socket 604, 3,4 ghz

Grafikk kort: ??

skjerm: 21" og oppover

harddisk: Ihvertfall en med 10000rpm

Endret av PoWit
Lenke til kommentar
Jeg tror vel egentlig ikke at du trenger et veldig godt grafikk kort. Så jeg lurer litt på hva som er så spesielt med de 3D kortene, så jeg kan ikke si hvilket som er best.

Når du begynner å komme oppi noen hundretusener av polys, så har skjermkortet endel å si. Hvis du har et dårlig skjermkort, og har mange polys, så er det et helvete å f.eks. animere, eller fortsette å modelere pga. at det hakker.

Lenke til kommentar

Halloen... du har ikke for all enkelhets skyld bare vurder å gå til en av de store gutta som leverer full spec... disse maskinene er som oftest satt opp og tweaket til det ekstreme for sitt bruks område... jobber med 3d selv men max og intel da... btw... gå for mer enn 1 gb med ram... et minimum av 2 vil jeg si... og kikk hos alienware.com, hadde jeg hatt mulighet for dekket maskin av arbeidsgiver så hadde jeg gått til anskafelse av en dcc workstation fra de gutta...

 

R...

 

 

Du kan jo også bruke deres spec som referanse til eget oppsett...

Endret av Rooster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...