Gå til innhold

Flere disker i Linux?


Anbefalte innlegg

Hei der!

Har to disker liggendes som jeg skal bruke til en linux maskin. Jeg veit at linux ser disker annerledes enn windows. Spørsmålet mitt er hvordan linux ser diskene, vil linux bruke diskene fullt ut og andre disker som jeg evnt. setter inn seinere?

Takker for all hjelp jeg får!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvsagt. lager du f.eks. en ext3 partisjon på en disk, så vil normalt sett 5% av plassen være reservert til Super User (su/root), men dette kan en enkelt fikse på ved og bruke -m 0 (altså, mke2fs -j -m 0 /dev/hdXX) - da reservers ingenting, og all plassen blir tilgjengelig for "hvem som helst".

 

du kan også mounte/unmounte og "plassere" diskene hvor du vil, når du vil, etc - veldig kjekt :smile: ellers er det bare og bestemme seg for en fast plass og legge dette til i fstab'en sin (pico/vi/vim/nano /etc/fstab (velg en av editorene, ikke prøv og bruk alle)).

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du har fått svar på spørsmålet ditt enda.

 

Windows ser disker som C: D: E: etc... Linux ser diskene som de er.

 

Jeg går utifra at det er snakk om IDE disker.

 

Du har vanligvis to IDE kontrollere i maskinen. Første kontroller havner på /dev/hda og /dev/hdb

Da er hda master disken og hdb slave disken. (Vet du ikke hva forskjellen på slave/master er: les en hardware howto :=). Videre ser den på partisjonene som nummer. Så første partisjon på slave disken er for eksempel /dev/hdb1. For å bruke disken etter du har fått inn et filsystem må du mounte.

 

Mountpoints er lurt å legge i /etc/fstab som nevnt tidligere.

 

Forøverig er det lurt å ha en partisjonstabell på disken før du lager filsystem :wink: personlig liker jeg cfdisk og fdisk. Disk Druid er jo også kjekt for det.

 

Håper dette hjalp litt på forståelsen :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...