Gå til innhold

Problem: høytalere + pc = krasj? (*løst)


Anbefalte innlegg

Min bror fikk nylig nye høytalere til pc'en til jul. De er av typen Logitech z-2300. Problemene oppsto umiddelbart etter at jeg koblet de opp til pc'en. Pc'en hadde da hatt noen billige labtech høytalere (uten sub).

 

Med en gang jeg koblet sammen høytalerne til pc'en begynte den å oppføre seg veldig rart. De fleste gangene ville den oppføre seg normalt i ca. 5 min før alt frøys og jeg måtte restarte. Andre ganger ville den ikke klare å fullføre oppstarten og bildet på maskinen ble fullt av artifakter. (som om video minnet var gått til helvete). Hva kan dette skyldes?

 

Lydkortet er et standard Soundblaster Live! kort der høytalerne er plugget inn på linje inngangen (grønn). Jeg har prøvd å oppdatere til siste drivere, men uten noen forbedring. Har også konstantert at det bare skjer om høytalerne er koblet til maskinen, dvs. det har ikke har med selve strømnettet å gjøre. Kan det være at PSU'en er for liten? (trodde ikke det skulle ha noe å si for høytalere)

 

Det skal også sies at maskinen fungerer helt fint så lenge høytalerne ikke er koblet til...

 

Nå er ikke jeg 100% sikker på hva slags komponenter som er i maskinen, men det er noe sånt som:

MSI KT3 Ultra2

230 W PSU

GF Ti4200

Athlon 1800

512 ram

Endret av lamah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes veldig rart ut, det er ihvertfall ikke et driverproblem og jeg tror heller ikke det er din PSU siden høyttalerene har egen strømforsyning.

Det kan nesten virke som om det er en feil på høyttalerene som gjør at den sender strøm gjennom ledningen og inn til lydkortet ?? Det er det eneste jeg kan komme på nå ihvertfall.

Har du en mulighet til å prøve høyttalarne på en annen pc ? Og så kan du eventuellt prøve og måle om det kommer noe spenning ut på den grønne pluggen

Lenke til kommentar

Tviler egentlig på at noe sendes tilbake til lydkortet, det høres litt for sprøtt ut. Likevel, jeg skal prøve høytalerne på mitt eget system. Har akkurat samme lydkort i min maskin så kanskje det kan gi noen pekepinn på hva som er galt.

 

Håper nesten det er noe galt med selve høytalerne fordi dette var ikke helt greit å finne ut av.

Lenke til kommentar

Ups, mente selvfølgelig utgangen.

Har fikset problemet nå heldigvis. Ikke vet jeg hva som egentlig var feil, men det var to mulige årsaker:

 

1. Jeg fjernet først alt av lyd drivere og installerte de pånytt.

 

2. Gikk inn i bios og skrudde av hovedkortet sitt integrerte lydkort.

(Googlet litt å fant dette tipset)

 

Det kan ha vært at det integrerte lydkortet forstyrret soundblaster kortet. I følge noen nettsteder ville man da kunne ha fått lignende symptomer.

Lenke til kommentar

Faen, det var selvfølgelig litt raskt av meg å si at det er ordnet.

Problemene kom tilbake, men det tar liksom et par dager.

Nå skjer det samme (frysing og skjermen blir svart) når ipod også blir koblet til (uten at høytalerne er koblet til).

Veldig veldig rart.

 

Hvis noen har noen gode ideer......

Lenke til kommentar

Ok, klarte å løse dette og selvfølgelig burde jeg gjort det med en gang. Åpnet pc'en for å se hva som foregikk og der oppdaget jeg jo umiddelbart at viften til skjermkortet ikke gikk rundt i det hele tatt.

 

Det virker som om skjermkortet ble overhetet hver gang ting som ipod og høytalere ble koblet til. Hvorfor det skjedde da og ikke midt i et wc3 spill skjønner ikke jeg. Problemet forsvant uansett når jeg byttet det ut med et gammelt voodoo3 kort jeg hadde liggende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...