Gå til innhold

Slave,bedre trøkk?el ødeleger det fin&god lyd\bass


Anbefalte innlegg

Lurte på å sette i en slave i høgtalerne mine, ((element uten magnet(trur d er definisjonen)) for å få litt bedre fylde i lyden, og kanskje enda litt mer trøkk, men lurte på om dette kan ødelegge den fantastisk gode og konsise bassen og lyden eg får fra mine 2 høgtalera på 14o liter kver som eg har bygd sjøl, med en 1,5" diskant og en 12" bass.... vet forresten at en mellomtone hadde gjort seg for bedre lydspekterdekning....

 

men lurte som sagt på å sette inn en 12" slave....

 

har og et annet spørsmål angående dette, noken som veit om min NAD C352 vil klare å drive dette like knirkefritt som den har gjort, elle om den vil slite? for da skal det ikkje inn i min høgtaler... for forsterkern er helt ny..... heh :D

 

Måtte forresten korte litt ned på tegnene for å få plass til alt i overskriften :blush:

 

men håper virkelig noken har nokre erfaringer eller synspunkt å komme med....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slavebass gjør det samme som en port i kassa di. Hverken mer eller mindre. Forsjellene er at med en slavebass vil du kunne etterligne ett veldig langt/tykt bassrefleksrør, uten at du får problemene med nettopp lengden på røret. Ett bassrefleksrør vil ved underdimmensjonering (for tynnt rør) gi blåselyder. Hvis du da skal ha ett tykkere rør, må du også lage røret lengere. Før eller senere kommer du da i det dilemmaet at røret rett og slett blir for langt til å kunne brukes "normalt" i kassa og du vil kunne benytte den nevnte slavebassen istede. Kasser som inneholder slavebass er ofte små fordi slaven kan "simulere" det lange røret du ville trengt for å kunne porte ei lita kasse til en dyp bass.

 

I ditt tilfelle tviler jeg derfor sterkt på at du bør ha en slavebass. Dette vil vel gi en "portfrekvens" på langt under 15-20 hz, og gjøre at de aktive elementene dine kommer til å gå til h"!#¤ og mens de lever gi deg en elendig bass. Med mindre kasser stiller det seg annledes.

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...