Gå til innhold

PC til TV - Summelyd og forstyrrelser på TVen


Th0mas

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått til å koble PCen til TVen, men har fortsatt et par ting som kan forbedres. Under stille deler av filmer hører jeg en summelyd i TVen, som blir høyere når jeg skrur opp volumet. Har prøvd å mute diverse ting i volumkontrollen, men det hjelper ikke. Bruker en minijack - 2x phono RCA" til lyden. Den er 10 m lang. Kan lengden gjøre at det blir forstyrrelser?

 

En annen ting er at det er et lyst felt på TVen som "scroller" oppover tvskjermen. Det er ca. 1/3 av høyden på tv-skjermen, og ikke veldig lyst, men nok til at det irriterer i mørke deler av filmer. Til video bruker jeg S-videokabel. Også den er 10m.

 

Noen som vet hvordan jeg kan ordne dette?

 

 

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsetning til andre så betyr nok lengden litt ja

 

Har man kvalitetskabler så skal det gå finfint, selv med 10 meter

 

Men s-video kabelen har sine begrensninger den også ja, men henhold til bilde kvalitet

 

Kvalitetstap på lyden bør man nok også regne med på såpass langt kabelstrekk ja

 

Summingen kan komme fra enten tven eller kilden til lyden (pcen)

 

Kommer sikkert ann på hvor bra tven er og bra kilden til lyd er også

Lenke til kommentar
Kvalitetstap på lyden bør man nok også regne med på såpass langt kabelstrekk ja

Det kan godt hende, men i såfall små tap og lite merkbart. Her er det nok noe annet som ikke er som det skal. Jeg bruker selv en 10m kabel av billigste sort og hverken lyd eller bilde er noe dårligere på tv enn det er på pc. Jeg ville uansett forsøkt en annen kabel om du har denne muligheten for jeg har også opplevd en summelyd dersom lydkabelen er dårlig festet f.eks. Kan være den ikke er helt bra.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Mhm. Men det får jeg ikke gjort noe med. Orker ikke stesse med å skifte kabel, for jeg tror egentlig ikke det er noe galt med den. Bestilte fra komplett.

 

En ting til er at i noen filmer så flimrer alt som er hvitt/lyst. Det er veldig irriterende. Virker litt rart at det skal komme et felt som er litt lysere enn resten og beveger seg regelmessig, som følge av forstyrrelser, eller? Noen flere forslag?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Summingen du hører er nok 50Hz'en fra strømnettet. Hvis du benytter dårlig skjermede kabler oppstår ofte en slik during. Du bør passe på at kablene ikke ligger tett opptil strømkabler/skult anlegg i vegg og lignende, da det gjerne induseres litt støy i signalkablene dine. Om det virkelig går deg på nervene kan du jo prøve å kle inn kablene med aluminiumsfolie som du jorder eller noe sånt :)

 

Edit:

At du får summingen vekk med equalizeren tyder vel bare på at du demper lyder med denne frekvensen, og da også film-lyd med samme frekvens. Derfor vil også lyden høres kjip ut ja.

 

At du får et lysere felt som scroller over tv'n kan også skyldes støy. I S-video signalet du bruker er kontrast- og farge-signalene adskilt. Hvis f.eks. kontrast(lysstyrke)-signalet påvirkes mest av støyen vil du kunne få forstyrrelser slik du beskriver.

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Jeg hadde ogslå slike hvite felt, men nå er de helt borte. For det første skiftet jeg fra kompositt til S-Video, noe som du jo har. Jeg oppdaget også at mine hvite felter på en eller annen måte kom fra tv'nettet eller antennen, så når jeg plugget utav antenn bakpå tv'en så forsvant siste rest av støy på bildet.

Lenke til kommentar

På laptopen som jeg bruker nå er det godt mulig at det kan komme litt støy fra komponentene, men hadde samme problem med den stasjonære som har separat lydkort. Skal prøve litt folie, og å ta ut antennekabelen nå. Takk for svar

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...