Gå til innhold

Ektern Maxtor vill ikkje virke


StepOw

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bare lurte på om noen hadde/har samme problem me en maxtor ekstern disk som en kompis av meg. Han skriver:

 

I morgen skal jeg være ferdig med mitt videoprosjekt. Problemet er at da jeg satt inn den eksterne harddisken som filmen lå på, godkjente Windows den da jeg satt den inn og det står ikke noe om feil om den på enhetsbehandling. Men den ligger IKKE på Min Datamaskin! Det er FULLSTENDIG krise for meg om jeg ikke får den til. Det er den eneste muligheten min for å få den ut!

 

Den godkjenner USB-kabelen, men den nekter å starte den med FireWire kabel uten driver. Jeg finner heller ikke driveren for Windows XP Home på hjemmesidene deres og jeg har ikke cden!

 

Vet ikke hva som er problemet her, men om noe vet hvor det er drivere for maxtor sine eksterne(200gb her) så hadde det gått ann å prøvd med nye driver(vet jo aldri :yes: ).

 

Takk for alle svar :thumbup:

 

EDIT: han bare dreit i det å fant ut at han bare kunne spørre om å få det utsatt. Så det haster ikke alikevell :p

Endret av StepOw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ingen drivere.

Det som kommer opp angående driver når du bruker firewire er bare hvis du ønsker å bruke den knappen som er på fronten av disken. Jeg har flere slike disker selv, og bruker aldri å installere noen driver for å bruke den på verken USB eller Firewire.

 

Det kan høres ut som disken har tatt kveld. I så fall må du nok fram med litt recovery software.

 

Har han prøvd disken på noen andre maskiner?

Lenke til kommentar

Så vidt han vet, har hardisken bare vært på en mac før. Jeg har sånn ca. 0 peiling på mac. Men mac Bruker ikke noe annet som gjør det lol :p ? Anette filsystem eller noe sånt, jeg hakke peilig på denne delen egentli :no:

Endret av StepOw
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer sterkt å slå til på komplett sin "ukens tilbud" på en Maxtor OneTouch II 300gb, men har blitt litt skeptisk til disken etter å ha lest en del erfaringer om at den tar kvelden. Fraråder dere meg å kjøpe den?

Eller er det andre disker dere råder meg å kjøpe?

 

Hvis jeg formaterer den med pc og laster inn en del filer, går det fint an å bruke den på en mac og få tilgang til de samme filene? Har stasjonær pc nå, men tror jeg skal kjøpe bærbar mac...

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Maxtor Harddisk før. Greia er at den ikke fungerer på alle datamaskiner. Jeg har kjøpt en Freecom 250 GB harddisk på Elkjøp for 1600 kr. Den fungerer kjempefint. Har ALDRI opplevd problemer med den (Utenom at jeg klarte å knuse den for to timer siden:S) Det er kun å sette inn USB/FireWire kabelen, så durer den i vei på alle datamaskiner.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vurderer sterkt å slå til på komplett sin "ukens tilbud" på en Maxtor OneTouch II 300gb, men har blitt litt skeptisk til disken etter å ha lest en del erfaringer om at den tar kvelden. Fraråder dere meg å kjøpe den?

Eller er det andre disker dere råder meg å kjøpe?

 

Hvis jeg formaterer den med pc og laster inn en del filer, går det fint an å bruke den på en mac og få tilgang til de samme filene? Har stasjonær pc nå, men tror jeg skal kjøpe bærbar mac...

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Mvh

Locinho

hei, jeg har en onetouch 250Gb. Anbefaler ikke denne disken ivertfall... opplever ofte at den henger seg, og win-explorer får error. Har måtett reformatere den flere ganger da filsystemet virker å bli så ødelagt etter en stunds bruk at selv ikke discscanner greier å rette opp feilene.... Ganske surt hvis du har den fyllt opp med viktige filer.

Har også hatt maxtor interne disker, og kan dessverre ikke si annet at de har kort levetid. Hadde 2 80Gb i Raid. I løpet av 1 år hadde begge tatt kvelden.

Nå sitter jeg med seagate og er en lykkelig pc bruker :yes:

Lenke til kommentar

Hvis det er fullstendig krise, så hadde jeg skrudd ut disken fra USB/FW rammen.

Min 300 GB Maxtor disk tok også fullstendig kvelden.

Det som oftest skjer, er det at rammen tar kvelden før disken.

Inni rammen er det en HELT ordinær intern 3,5" harddisk, som du kan montere i PC'en på helt vanlig måte.

Min disk fungerte fint når jeg først fikk den ut av rammen.

 

Vil også si av erfaring fra meg selv og andre bekjente, så er ikke de eksterne diskene akkurat bra å bruke som lagringsplass av viktige filer, men heller som en flyttbar enhet for å bringa data fra A til B på. Kjøper du en disk på 300 GB, så mister du også i verste fall 300 GB = (A lot).

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Har dessverre samme erfaring med disse Maxtor eksterne diskene.

Har vel hatt en 6-7 stk både i 250GB og 300GB utgave, og 3 av disse har tatt kvelden, den ene for godt.

 

Når det gjelder mac filsystem (som det ble spurt om lenger oppe), så bruker Mac OS X (og OS 9) et system som heter HFS+ (som oftest), og dette er ikke kompatibelt med Windows sine filsystemer (HTFS eller FAT32).

 

Alternativet er som nevnt å bruke 3dje parts programvare som mac-drive på windows for å kunne lese HFS+ volumer.

Men, husk da for all del å bruk filetternavn (*.doc feks.), da mac'er ikke alltid legger dette på automatisk (varierer litt med OS og programvare versjoner).

Mac er ikke avhengig av filetternavn, men bruker en header i selve filen som forteller hva slags type det er. Dette kan skape litt problemer med filer som skal brukes både på Windows og Mac, men om man husker filetternavn på alle filer, så går det som oftest greit.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Jeg har 3 Maxtor OneTouch stående på bordet mitt, og en version 2 på Posten nå. Virker som meg på at jeg må ha vært utrolig heldig eller noe, for jeg har ikke hatt noe problemer og er veldig fornøyd. Jeg har aldri installert softwaren til diskene da, men vet ikke om det har noe å si. Uansett, anbefalig fra meg...

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for alle de fine svarene både når det gjelder erfaring med disken og spørsmålene mine angående mac.

 

Hehe, i og med at jeg må vente på oppgraderinger til mac powerbook (tror det er rett rundt hjørnet, har ventet ganske lenge nå, vil ikke forhaste meg rett før oppgraderinga kommer...), tror jeg kanskje jeg venter på andre tilbuder når det gjelder andre disker...

 

Ha en fin kveld!

 

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...