Gå til innhold

Antall hardisker i en PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En harddisk bruker rundt 10W, en del mer når den spinner opp... imidlertid vil ikke grafikkort bruke særlig mye under oppstart av maskinen. Jeg antar at strømforbruket er på topp under f.eks. spilling hvor CPU og GPU kanskje i høyden trekker oppmot 200W tilsammen. Legg til 50W for 'diverse komponenter' (som hovedkort f.eks.) og du ender opp med at du kan ha kanskje 10 disker HVIS strømforsyningen kan levere 360W kontinuerlig.

 

Regnestykket har mange ukjente, og det er heller ikke sikkert det er snakk om 'går' eller 'ikke går' - kanskje blir bare maskinen din litt mer ustabil hvis du har litt for mange disker...

 

Spørs også hvor mange disker du har planer om å dytte inn da. 3 går helt sikkert, 20 går helt sikkert ikke :-)

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

 

Ut ifra denne bruker jeg 450W, noe jeg trur er en smule overdrevet men,

du får da en ca. verdi av hva du bruker :)

nåja. har du sett nederst på siden?

 

Is your power supply not getting the job done? We offer a full line of quality power supplies.

Click here to browse our selection of power supplies

 

ta den anbefalingen med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kjører 11 interne hardisker (SCSI+IDE) i en Dual P3 1Ghz (se PC#3 i maskinvareprofil) uten problemer og det med en Qtek 400W strømforsyning (en PSU som mange her på forummet mener er noget dritt).

Qtek 400w leverer 18A på 12volten - det samme som en Chieftec 360w PSU.

 

Hadde tidligere 'uforklarlige' crash med en 300w AOpen PSU (15A på 12V) i precis samme ovenstående konfiguration.

Jeg konkluderer derfor at jeg ligger i grenseland mht å innstallere nok en harddisk (12 stk).

 

Men som andre skriver: andre ting i maskinen er også medbestemmende for, hvor mange harddiske man kan innstallere.

 

En harddisk må ha 12volt og bruker ca. 25W ved start/oppspinn og ca. 5W ved drift. De 25w ved oppspinn er grunnen til at eksterne USB harddisker må ha sin egen strømforsyning.

 

Edit: Det er vanskeligt å si om ditt system (i profilen din) 'tåler' flere harddiske. Du skriver ingenting om at ditt system er ustabilt eller om du overklokker.

En ganske precis måte å finne ut hvor mange watt dit system trekker er å få tak i en watt-måler som du sætter i mellem 220v uttak i veggen og 220v strømkabelen til strømforsyningen på PC'en. Disse kan kjøpes på f.eks Claes Ohlson for ca. 2-300,- kr.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...