Gå til innhold

Beste innebandy kølle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd men tar den opp igjen.

Er ganske ny innen selve grenen innebandy, men har spilt gjennom skole turneringe etc. Vi har begynt et bedrifts lag på jobben, hvor jeg må kjøpe meg egen kølle, grunnet det som er og finne på jobben er ganske enkelt.

 

Så jeg lurte på om det er vits og kjøpe seg en billig kølle (amatør) i begynnelsen? Hva bør jeg se etter når jeg kjøper meg en kølle? er 191 høy om det skulle ha noe og si, er ikke sterk av muskler.

 

Kommer til og fortsette denne grenen så ønsker igrunn og kjøpe noe av ordentlig kvalitet, og ikke noe billig greie.

Lenke til kommentar

Ville nok investert i en litt skikkelig kølle om jeg var deg. Du er ganske høy, så ville anbefalt at du tar minst 99/101 cm kølle. Selv bruker jeg Exel Edge, har både 23mm og 25mm flex kølle.

 

Du burde kanskje ha en litt mye kølle, 25mm eller mer flex kanskje? Hvilke modell som er best, må du nesten finne ut for deg selv. På laget vårt går det mye i Exel Edge, Salming Alpha/Tera eller Exel Master/Modish. Også endel som bruker diverse Canadien Hitman køller.

 

Er veldig varierende pris på slike køller, men jeg anbefaler absolutt å kjøpe fjorårets modeller om du finner. De er akkurat like gode, men du får ofte rabatter. De pleier å ha salg på slutten av sesongen. Ellers er det mye billigere i Sverige, om du har anledning til å ta en tur bort der?

 

Når vi skal ha nye køller i laget, slår vi ofte sammen en gjeng og snakker med Norsk Bandysport. De pleier å være greie med pakkeløsninger, og det blir ikke mye i frakt. De kan skaffe alle køller stort sett, mens de fleste vanlige butikkene (ihvertfall her i Bergen) har fryktelig dårlig utvalg.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for svært utfyllende svar, hjelper godt på.

Nå har ikke jeg så mye peiling enda på hva som er forskjellen mellom 25mm og eller en kølle med mer flex.

 

Tenkte og kjøpe via nettet grunnet at butikkene her i Harstad har et svært dårlig utvalg, de andre på laget har investert i køller allerede, som de har kjøpt lokalt her i butikkene.

 

Tenkte og kjøpe via nettet, grunnet at jeg ikke har annledning til og reise til sverige pr idag. Hvertfall ikke langt avgårde sørover.

 

Har hørt mye om Excell køllene, så kan hende det bikker over på denne produsenten.

 

Har prøvd endel forskjellige køller, og andre er svært lette, andre derimot veier endel mer. Er det noe som er og tenke på? Skal køllen være lettest mulig eller ha litt vekt?

Lenke til kommentar

Det velger du vel egentlig selv. Lette køller er lett å gjøre triks med, og er grei for spillere som ikke nødvendigvis er så sterk i armene. Med en tyngre kølle vil du får mer moment og hardere skudd, men forskjellene er ikke så store.

 

Flex på en kølle bestemmer hvor mye den bøyer seg. Denne er vanligvis mellom 23mm og 35mm. Jo mer flex, jo mykere er den. Er du sterk i armene, kan den gjerne være veldig stiv, for da vil du få mer kraft på skudd der du bøyer køllen mot bakken. Ettersom den er stivere, spretter den raskere opp, og ballen får ekstra fart forover. Mykere køller får ikke samme kraften, men ettersom de er lettere å bøye, vil du lettere kunne gjøre triks og ta dragskudd.

 

Er du relativt ny, ville jeg tatt en kølle med ca 27-30mm flex, midt på treet. Exel er nok et bra sted å begynne, de har greie køller som de fleste er fornøyd med. Har prøvd diverse modeller fra denne produsenten og aldri vært misfornøyd. Ikke er de så gale på pris heller.

Lenke til kommentar
Her er en liten oversikt over klubber som ligger på nettet, hvor er det du bor?

http://www.startsiden.no/sport/alle_sports...ebandy/klubber/

 

Du kan jo prøve og søke det opp via google etc. "innebandy+by/sted"

9551596[/snapback]

Bor på Jessheim :p

Fant ut at det var en på Nannestad, men usikker på hvilket niva jeg burde starte på evt. om man faktisk kan starte en egen innebandyklubb med venner..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurte på en ting. Jeg har en Exel Master 3.6 kølle, egentlig har jeg spilt innebandy, selvom det er en nybegynner kølle. Men jeg liker den. Jeg ser den har en liten bøy på tuppen, men dte er ikke nok. Bladet er SB ( betyr at det er ganske mykt). Går dte ann og bøye det uten at det blir ødelagt?

 

Hørt at regelen er at man bare kan bøye det 3 cm. Men åssen finner jeg ut hvor mye jeg har bøyd det da?

 

Vet ikke helt hvor mye jeg kan bøye det. Siden det er bøyd fra før. Har lyst til og prøve og zorre med den, hvis det går an.

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

En 3.6 kølle er jo veldig mykt. Dersom du ikke er jente eller barnesspiller ville jeg anbefalt deg å skaffe deg en stivere kølle (minst 2,7 - 3.0). At bladet er Soft (SB) gjør jo at det kan bøyes lett. Er ikke noe problem å bøye bladet da, men husk å varme det opp når du bøyer det (med kokende vann). Avkjøl det så i kalt vann helt til det er blitt kaldt. Et soft blad har mer tendens til at bøyen går tilbake igjen enn et hardt blad. Bossy-bladet, spesielt de som er soft er ganske myke og går endel tilbake når du har bøyd det. Dersom du ofte bøyer på bladet med hånden når du spiller for å forme det til, vil bladet bli mykere og mykere. Bruk derfor kokende vann istedet når du bøyer bladet.

 

For å måle bøyen på bladet, legger du kølla ned på gulvet slik at innersiden av bladet er ned mot gulvet. Avstanden fra gulvet til det høyeste punktet inni køllebladet kan maks være 30mm. Her er det bare å måle med linjal eller lignende. Mange bruker det som en tommelfingerregel at dersom en femkroning går under bladet er bøyen i grenseland, men da har du ennå litt å gå på siden en femmer er 26mm.

 

Dersom du ikke kan zorro vil du nok trenge en større bøy enn bare 30mm, men det vil hjelpe å lage en "grop" i tuppen å¨bladet, men det fører mest sansynlig til at bøyen blir over 30mm.

Endret av t0my
Lenke til kommentar
En 3.6 kølle er jo veldig mykt. Dersom du ikke er jente eller barnesspiller ville jeg anbefalt deg å skaffe deg en stivere kølle (minst 2,7 - 3.0). At bladet er Soft (SB) gjør jo at det kan bøyes lett. Er ikke noe problem å bøye bladet da, men husk å varme det opp når du bøyer det (med kokende vann). Avkjøl det så i kalt vann helt til det er blitt kaldt. Et soft blad har mer tendens til at bøyen går tilbake igjen enn et hardt blad. Bossy-bladet, spesielt de som er soft er ganske myke og går endel tilbake når du har bøyd det. Dersom du ofte bøyer på bladet med hånden når du spiller for å forme det til, vil bladet bli mykere og mykere. Bruk derfor kokende vann istedet når du bøyer bladet.

 

For å måle bøyen på bladet, legger du kølla ned på gulvet slik at innersiden av bladet er ned mot gulvet. Avstanden fra gulvet til det høyeste punktet inni køllebladet kan maks være 30mm. Her er det bare å måle med linjal eller lignende. Mange bruker det som en tommelfingerregel at dersom en femkroning går under bladet er bøyen i grenseland, men da har du ennå litt å gå på siden en femmer er 26mm.

 

Dersom du ikke kan zorro vil du nok trenge en større bøy enn bare 30mm, men det vil hjelpe å lage en "grop" i tuppen å¨bladet, men det fører mest sansynlig til at bøyen blir over 30mm.

 

Takk for et super svar t0my! :)

 

Tror jeg skal kjøpe meg en ny kølle en av Unihoc seriene kanskje. De med "skål" har hørt mye skryt om dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...