Gå til innhold

Har kjøpt bærbar men vurderer å bytte, bør jeg det?


Anbefalte innlegg

Som topicen sier så har jeg kjøpt meg bærbar PC..

Sier rett ut at jeg er ute etter en brukbar maskin å kjøre spill,DVD og andre grafikk krevende programmer, selv om jeg vet at da bør jeg holde meg til stasjonær.

 

Har kjøpt en Fujitsu Siemens Amilo D på Elkjøp og er klar over dems 30 dagers returrett m/ pengene tilbake.

 

PCens spes:

[*] Intel Pentium 4 2,0 GHz (Desktop CPU) 512KB Cache

[*] 256 SDRAM

[*] 20 GB Hardisk

[*] Ati Mobility Radeon 16MB DDR RAM

[*] 8x DVD spiller

[*] 14,1" TFT

Den har integrert V.90 Fax/modem 56Kb/s og LAN 10/100 Mb nettverkskort, TV-utgang, 2 PCMCIA, 2 USB, Firewire+++

 

Dette er som jeg har forstått, "lillebroren" til den nye Amilo D 15" med DVD-combo som bl.a mpx.no har..

 

Jeg betalte 20 høvdinger på elkjøp og jeg lurer på om det er mulig å få en bedre PC til omtrent samme prisen?? Gjør ikke noe om vi legger til 1 eller 2 lapper til, men har sett litt på Dell. Jeg liker det at man der kan bygge sin egen maskin til en viss grad.

 

Så hva ville dere gjort i min situasjon? Levert den tilbake og kjøpt en maskin med bedre skjermkort ettersom jeg vil bruke den mest til spilling/DVD??

 

Håper på svar!

 

 

Å ja, en ting til.. Maskinen bråker som et tog, og at vifta slår seg av og på hele tida er veldig irriterende.. Floppydisken og DVD spillern bråker også mer enn normalt.

Hvordan er Dell PCer med støy osv..??

 

 

[ Denne Melding var redigert av: clintern på 2002-06-11 22:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-11 21:29, Knuty skrev:

Du er helt sikker på at du trenger bærbar, da dette er en del dyrere enn stasjonær.. ?


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Knuty på 2002-06-11 21:30 ]</font>


 

Ja har bestemt meg for å ha bærbar PC.. glemte å nevne at jeg sikkert kommer til å bruke den til noe annet også f.eks lage hjemmeside og litt bildebehandling..

Men det blir nok mye spilling.

Lenke til kommentar

En "ekte" bærbar vil nok være litt mindre støyende, men en P4 2ghz er ikke å oppdrive som -M.

 

Eneste jeg hadde å utsette på det oppsettet ditt må være det relativt "lette" skjermkortet. Tror du kunne gjordt det endel skarpere på f.eks en dell 8200 desktoperstatter?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-11 22:10, m-kane skrev:

En "ekte" bærbar vil nok være litt mindre støyende, men en P4 2ghz er ikke å oppdrive som -M.


Eneste jeg hadde å utsette på det oppsettet ditt må være det relativt "lette" skjermkortet. Tror du kunne gjordt det endel skarpere på f.eks en dell 8200 desktoperstatter?





 

Har sett litt på den modellen ja.. Selv om mobile cpu'er ikke er like bra som desktop cpu'er så vil jeg tjene på å kjøpe en 1,6GHz med Geforce 4-440 Go ikke sant?? En slik maskin må da knuse min nåværende laptop som gir 3000p i 3D Marks 2000 og 1600p i 3D Marks 2001SE..

 

Dell pc'en kom på rundt 22500,- med 15" skjerm, 1,6GHz, 256Mb RAM, 30GB hdd, CD-Rom(får vurdere om jeg trenger DVD eller ikke)..

Det er vel også uten nettverkskort, men men...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå har du en svært bra maskin selv om du kanskje ikke er helt fornøyd. Som en liten trøst kan jeg legge til at, det er nok slik at om du velger å bytte ut pcen i en annen, er det ikke sikkert at du blir så mye mer fornøyd av den.

 

Støy:

 

Når du nevner opp et par punkter kan jeg si følgende;

 

Støy:

-- 1) Prosessor: 2.0GHz støyer meget spesielt dersom det ikke er Mobile-teknologi. Her er det ytterst lite man kan gjøre. For maks ytelse idagens marked må man dessverre ofre noe.

 

-- 2) DVD/Floppy: DVD plater som avspiller film vil også støye endel fordi den hele tiden må være i spinn. Leit dersom det forvikler mye støy. Kombo-drivere støyer også litt men det varierer.

 

-- 3) Vifte: Det er typisk at viften går på og av i såkalte "desknote" pcer, spesielt ettersom Amilo'en er så kraftig. Det er en liten irriterende uting.

 

Nå viser det seg at du har 3 punkter som ikke er som ventet. Da kan du absolutt vurdere å bytte pcen. Men husk for all del at det ikke er nødvendig at alle kravene blir innfridd med en annen maskin. Det kan eksempelvis hende at du får oppfylt 2 av 3 krav.

 

DELL: Støy kan jeg ikke rådføre deg om. Men en ting er bombastisk sikkert, du får mye ytelse for pengene på video/3D-effekter og vanlige applikasjoner med Dell. Ønsker du mest mulig ytelse kan jeg anbefale Dell.

 

Det er opptil deg å foreta et valg. Er begjæret for stort og du kan lange ut 22000-23000 kr for en superpc, bør du gjøre det.

 

Tips! Du kan levere tilbake Amilo og vente 1-2 måneder før du kjøper noe som er like kraftig til kanskje samme pris (20K). Da kan du også prøve å få med ekstra specs.(DVD-ROM, nettverkskort).

 

Lykke til!

 

 

_________________

Mvh

N.I

 

[ Denne Melding var redigert av: iNas på 2002-06-11 23:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...