Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal ut og handle 300D i dag. I den forbindlese lurte jeg på hva jeg trenger utover det dom følger med i kitet.

Hun i butikken pratet noe om "linsefilter" og luft spray på boks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Detter finner du nok fort ut at du trenger:

Compact Flash card (anbefaler 1gb), kortleser, bæreveske (kan anbefale Lowepro Nova2), xtra batteri, UV filter, pussefille.

Og etterhvert:

Flere objektiver, flere minnekort, større bag/sekk, xtern HD.

Endret av NikonD70
Skrevet

Du MÅ ha et CF-kort, men bag er også nesten et must. Resten av lista til NikonD70 er også svært kjekt å vurdere.

Jeg kjenner ikke batterikapasiteten til 300D, men jeg savner ikke ekstra batteri til min 20D.

Hun snakket sikkert om UV-filter:

Om du velger å bruke UV-filter er litt religion. Selv synes jeg det er greit å ha på. Synes ikke billedkvaliteten blir dårligere og det gir litt ekstra trygghet.

Andre filter kan du vente med til du ser behovet ditt. Luft er kjekt å ha for å fjerne støv, men du får det ofte billigere på Biltema/Claes Ohlson enn på fotobutikker.

Skrevet

Jeg vil råde deg til å glemme det UV-filteret.

For det første så koster et UV-filter av såpass kvalitet at det ikke reduserer bildekvaliteten like mye eller mer enn hva kit-objektivet koster ;)

For det andre vil et ekstra lag med glass alltid øke sjansen for flares og ghosting i bildene.

Bruk heller de pengene på en solblender til objektivet.

Skrevet

Tar lett et par tusen bilder på et fulloppladet batteri, så et ekstra batteri er ikke akkurat essensielt. Kjekt å ha, men ikke nødvendig.

Derimot ville jeg heller anbefalt å kjøpe et godt og lyssterkt objektiv først som sist, og da nærmere bestemt Canons EF 50mm f/1.8II (rundt 1000kr). Det å kunne ta bilder innendørs uten å bruke blitz eller å skru opp ISO til 400-800+ er i mine øyne vel verdt tapet av zoom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...