Gå til innhold

Direktekjernevannkjøling, oppdatert 23.01


Anbefalte innlegg

Har lenge fundert på å lage min egen vannblokk.

Men kobber i riktig tykkelse til bunnen har jeg ikke klart å få tak i.

Så etter å ha lest "Antarctica Xtreeme" på ocshoot tenkte jeg "pokker heller".

Også var jeg veldig spent på hvor bra det egentlig kan yte.

Hadde en halvstekt Duron 600, et ABIT KX7-333 og litt annet småtteri liggende.

 

Materialer:

8mm plexi

1/2" kobberrør

Silikon

Tokomponent termisk lim

1 80mm viftegrill

Div. skruer

 

Verktøy:

Drill

Saks

Fil

Sag

Baufil

Skrustikke

 

 

Saga ut to plexistykker på 5X5 cm.

I den underste delen drilla/fila jeg et hull på ca 1X2 cm.

I den øverste delen drilla jeg to hull til nipler.

(Inngangsnippelen står på skrå for å gi plass til slangeklemmene.)

 

Greia med vann rett på kjerna er at resten av prosessoren tåler vann dårlig.

Man må derfor isolere på et vis.

Jeg valgte å bruke silikon både til å tette og feste underdelen til prosessoren.

Overdelen med monterte nipler lima jeg fast med termisk lim

 

Delene sitter bra fast i hverandre, men jeg var ikke helt sikker på om prosessorbeina var feste nok.

Jeg modifiserte derfor en viftegrill for å holde sakene fast i hovedkortet.

(Skruene tror jeg er fra en gammel Zalman-kjøler. )

 

Reglene sier at det må være med bilder, men det eneste jeg har er et gammelt web-kamera. Dårlige bilder og ute av fokus men det får duge. Skal fikse bedre bilder senere.

1.jpg

 

2.jpg

 

4.jpg

 

Hadde ikke ledig radiator, men potetkjelen fungerer til betatesting.

5.jpg

 

 

Å bruke silikon som tetning/festemiddel fungerer bra.

Men prosessoren blir selvfølgelig "ødelagt".

Slik jeg har lagt silikonet ligger det plant med hjørneknottene på prosessoren.

Det er mulig å legge et tynnere lag slik at prosessoren fremdeles kan benyttes med vanlig kjøling. Problemet blir å få til en eller annen sammenføyning som ikke er permanent men fremdeles er vanntett.

Skal se om jeg ikke finner på noe lurt.

 

Det termiske limet mellom over- og underdel limer godt.

Men det er ikke gjennomsiktig og det er litt dumt.

Acrifix fungerer sikkert minst like godt, men den tuben jeg hadde var stein hard.

En ting til jeg skal gjøre nestegang er å lage et system hvor jeg kan variere avstanden mellom inngangsnippelen og kjerna for å teste utslaget på tempen.

 

Også var det foreløpige resultater:

Prosessoren har ikke vært helt frisk etter at jeg voltmodda hovedkortet og ga den et godt stykke over 2 volt. Så gradene blir uinteressante.

Men tempforskjellene var ganske artige.

Fra 600MHz/1,6V til 930MHz/1,85V steg tempen på prosessoren 3 grader.

 

 

Uansett ...

Man trenger hverken dyrt utstyr eller dyre materialer for å ha det artig. :thumbup:

 

 

Edit:

Pumpa jeg brukte var en Aquabee 1000.

Har noen pumper i ymse størrelser jeg skal teste.

Endret av Bach
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i gang med å file på en ny en.

Den neste blir ikke fult så permanent.

Planen er å legge inn O-ringer og bruke skruer istedenfor lim.

Utfordringa blir tettinga mellom plexi og prosessor.

Har en utslitt våtdrakt liggende sammen med et Bic250 surfbrett.

Mulig jeg kan bruke noe derfra. :!:

 

Bedre bilder kommer.

 

Edit:

Er forferdelig dårlig til å tegne og CAD er jeg helt blank på, så evt. skisser sitter langt inne. Men forklarende bilder kommer.

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Vi fikk kurrante temperaturer når vi gjorde dette for en god stund siden..

http://overklokking.no/prosjekter/direct_die_del1/index.html

Dog på en P4 prosessor. Vi jobber med en ny og bedre utgave :)

 

Edit:

En myk og god o-ring fungere veldig bra, det samme gjør myk silikon som du smører rundt cpu-en før du setter på blokken. (slik at den størnker først ) Ingen er permanente og har fungert bra for meg.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Dyse hadde jeg ikke tenkt på.

Og vinkelen min på inngangsnippelen er nok heller ikke veldig bra for ytelsen.

 

Konkuranse? :)

 

 

Edit:

Er litt redd for lekkasjer.

Tør ikke legge alt for stor lit til vannets overflatespenning.

Og det er begrensa hvor hardt det er sundt å stramme festene til hovedkortet.

Ser det er flere løsninger med "motvekt" på baksiden.

Endret av Bach
Lenke til kommentar
Å bruke silikon som tetning/festemiddel fungerer bra.

Men prosessoren blir selvfølgelig "ødelagt".

Slik jeg har lagt silikonet ligger det plant med hjørneknottene på prosessoren.

Det er mulig å legge et tynnere lag slik at prosessoren fremdeles kan benyttes med vanlig kjøling. Problemet blir å få til en eller annen sammenføyning som ikke er permanent men fremdeles er vanntett.

Skal se om jeg ikke finner på noe lurt.

Jeg satt og tenkte på dette når jeg leste gjennom posten din og kom på en mulig løsning. Så vidt jeg skjønner så bruker du silikon og klemmer de sammen slik at den limer seg fast til både prosessor og plexi?

 

En mulig løsning er å lage "pakning" av silikon som kun er festet på plexien, men at man venter til den er tørr/herdet før man fester det til prosessoren. Siden man her ikke får direkte press på kjernen er det jo bare å lage pakningen passe tykk at når man drar til skruene så klemmes silikonen sammen og tetter fint. Det forutsetter selvsagt at silikonlaget er ca like tykt hele veien.

 

JEg har ikke testet dette, men har tro på at en lik pakning er mer enn bra nok for det vanntrykket man får i en slik blokk. Og prosessor og blokk vik enkelt kunne taes fra hverandre hvis man har hatt tolmodighet nok til å la silikonen tørke får man skrur ting sammen :)

Lenke til kommentar

OT her nå.

 

Har erfart at "billig" og "OK kamera med makrofunksjon" er uforenelige konsepter.

Det første jeg kjøpte var det noe galt med så det ikke var mulig å overføre bildene til maskina. Bytta det i et annet og dyrere. Der var batteriet (integrert) umulig å få lada så jeg fikk ikke knipsa bilder i det hele tatt.

I tillegg klarte jeg å drille meg i fingern. Ikke uopprettelig skade, men det gjorde jækla vondt.

 

Jeg sorterer i kategorien "motvillig optimist" og opplever stadig vekk at det meste har en lei tendens til å gå bra.

I morra skal jeg kjøpe et Olympus C-310 og plaster til finger'n. :thumbup:

 

Xell:

Er nesten litt irritert for at jeg sjøl ikke tenkte på å plassere silikonet "på vranga". ;) Har prøvd meg fram litt med "profildesign" av silikonpakning (grønnsåpevann og neglfil :p ). En tynn og lav silikonring på prosessoren som korresponderer med et spor i silikonpakninga på plexiblokka. Tror det skal holde tett ved et moderat press mot hovedkortet.

Lenke til kommentar
Ahh beundrer verket ditt, det var vakkert. Men har du noen bilder av da du lagde blokka? Åssen funker den da? Temps å sånt?

Ny blokk og bildeserie på gang.

Blir nok litt bedre. :yes:

I mellomtiden poster jeg noen bilder av kjølinga demontert.

Demontert1.jpg

Klaringa mellom inngangsnippelen og kjerna er 2-3mm.

 

Demontert2.jpg

Det rosa greiene inni der er limet som har trukket til seg rødfargen fra frostvæska.

 

 

Som jeg har skrevet over her er ikke prosessoren jeg bruker til dette helt frisk.

Med en CoolerMaster CP5-8JDIF-0L (80mm vifte) var det umulig å få tempen under 42C med prosessoren på standard 600MHz. Med en Maze2 var idle 40C og load 6-8 grader høyere.

Med vann rett på kjerna var load 38-39 grader med prosessoren overklokka til 930MHz og kjernespenninga 1,75V (1,65 orginalt).

Grunnen til at jeg ikke ville skrive dette er at jeg er rimelig sikker på at prosessoren ikke er representativ.

 

Et annet problem er at med mindre tempen blir avlest fra den interne tempdioda blir det enda større sprik enn ved vanlig vannkjøling i og med at mer enn bare kjerna blir nedkjølt av vannet.

 

Men at denne kjølemetoden har stort potensiale er utvilsomt!

Lenke til kommentar

Noen bilder av forsøk nr 2.

Delene er foreløpig bare "grovspikket".

Overdelen blir såpass brei at jeg kan lage hull i hjørnene til festeskruene i hovedkortet. Mulig jeg tar meg tid til å file til noe fancy greier.

 

2-1.jpg

Topp med nippelhull og underdel med vannkammer.

 

2-2.jpg

 

2-3.jpg

Begge delene og prosessoren stabla på hverandre.

 

Har ikke bestemt meg enda om jeg fester delene med skruer eller lim.

Uansett blir det en gjennomsiktig løsning.

 

Vannkammeret blir mye mindre enn ved første forsøk.

Dette gjør tettinga enklere da hele greia kommer innafor de passive komponentene på prosessoren.

Niplene blir også mye mindre. (9mm kontra 1/2")

Er litt spent på utslaget.

 

 

Edit:

Har kjøpt ny rundfil siden sist.

70,- på tilbud hos Jernia. :D

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...