Hologram Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Me har nå ein ruter med 4 porter, men eg kunne tenke meg ein switch i tillegg som eg kan bruke når eg har lan o.l... Kan eg koble sammen desse to sånn at pc'ane som er kobla til ruteren får tilgang til alle pc'ane som er kobla til switchen og omvendt? går det ann å bare strekke ein nettverkskabel mellom ruteren og switchen for eksempel??? Ruteren fordeler jo adsl forbindelsen mellom pc'ane... Viss svaret er ja på det første spørsmålet; vil pc'ane som er kobla til switchen og få tilgang til adsl? på samme måte som dei som er kobla til ruteren?
kpolberg Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Ja det går helt fint, bruk en vanlig kabel fra port1 inn i uplink porten f.eks
joker Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 ja det skal gå bra, de fleste switcher kobler om automatisk så du kan bruke en vanlig nettverkskabel
tozer Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 (endret) Skal virke heelt fint det. EDIT: svar på nr. 2, ja alle maskinene vil få nett som om de er koblet direkte til routeren. Endret 9. januar 2005 av tozer
Hologram Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Skrevet 9. januar 2005 Flotte greier!!! Då bestiller eg switch neste gong eg skal ha noko på komplett!! Takker for raske og konkrete svar!!
petterg Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Switcher kan kobles sammen så mange du vil. Eneste begrensningen er at du sansynligvis ikke kan ha mer enn 253 PC'r (+1 router) koblet på samme subnett når ip er 192.168.*.*. Din router som har 4 LAN porter og 1 WAN er i praksis to bokser - en router og en switch. (wan - router - 5 port switch - 4 LAN). Du kan koble så mange switcher du vil til den switchen. Å seriekoble flere routere går også, men du må være oppmerksom på en del configureringer som kan låse nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå