Gå til innhold

grupere propertier i komponenter


Anbefalte innlegg

når man lager seg en egen konponet så legger man inn forskjelig variabler som p roperty

disse proprty-ene gir man et navn som beskriver hvha de skal brukes til

de blir også plasert nogså rotete i listen som komme frem i objekt inspecttor

hvordan kan jeg grupere dem slik som f.eks i fontproprtien ( den har faktisk flere nivåer)

 

det jeg ønsker på min roterebuton komponent i tileg til det som er der fra før er:

 

eksempel

 

+ bakgrund

++ bitmap - string

+ indikator

++ bitmap- string

++ bredde

++ høyde

++ x

++ y

++ aktiv ( vises eller ikke ) // hvis man ønsker å koble den ut

+ vinkel

++ max

++ minimum

+ scala

++ opdeling

+ verdi

++ max

++ minimum

++ aktuelverdi

når det gjelder de 2 propertiene som skal indeholde en en strengverdi som spesifiserer hele stien til et område til en datafil ( bitmap)

så kunne det være fint om det gjikk ann å velge dem direkte fra objekt inspector - på samme måte som i image komponenten

 

er det noen som vet hvordan dette fungerer .

hvordan kan man byge opp propertien i interface delen

 

har lage flere komponenter så jeg vet hvordan property virker men ikke hvordan de gruperes

 

 

denne komponenten bestør av tre bilder som blir lage/behandle av komponenten :

bakgrund

indikator - rotasjonen

og scala - markerer verdier

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maranai: Det innlegget lærte han nok mye av... Rettskrivning gjør ting litt enklere å lese, men tror ikke det ellers er noen direkte sammenheng mellom rettskrivning og muligheten til å få til en komponent...

 

Nå er ikke jeg komponentutvikler, men nivåene du ser i objektinspektøren kommer av objekter inni objekter.

 

F.eks. Font-kategorien for TLabel. TLabel har publisert en property av typen TFont, og TFont har igjen sine publiserte properties. I tillegg vil properties av typen set komme opp som en kategori med hvert mulig elemente i settet som egne underproperties.

 

Så i ditt tilefelle kan du la Indikator være et eget objekt med egenskapene bredde, høyde, x og y osv.

 

Men generelt sett vil jeg tro det er feil vei å designe. Man skiller ut Indikator i et eget objekt fordi det er logist å skille ut deler av en komponent i selvstendige deler, ikke fordi man ønsker at objekt inspektøren skal se pen ut. Dette er noe av grunntaken i objektorientert programmering - man skiller de enkelte deler fra hverandre og implementerer dem som selvstendige enheter med et åpent grensesnitt utad og en skjult implementasjon inni.

 

F.eks. ser 'vinkel' ut til å være en generell ting som man kan lage seg en klasse for. Denne klassen kan man da bruke flere ganger og i forskjellige sammenhenger dersom man skulle ha bruk for det.

 

Videre ser jeg at du ønsker å ha en strengverdi på indikator-'kategorien'. Tenkte du at man skulle kunne skrive der, eller at det skulle stå noe der? Det du må til med da er vel å skrive en egen propertyeditor som viser f.eks. et sammendrag av instillingene for indikator-objektet. Vet ikke om det er mulig å tillate skriving der.

 

Kanskje about.com kan gi deg noen flere tips?

Lenke til kommentar

jeg har vært inne på tanken at property med som inneholde undergrupper med variabler så kan egenenlig property/variabelen alså være en egen komponent.

 

det med porpertyeditor har jeg ikke helt forstått enda.

får prøve meg litt frem.

 

det er meningen at strengverdien skal være på bitmap - både i bakgrund og indikator ( har korigert dette).

 

det er mening at hver bitmap skall være et bilde.

er lit usikker om jeg skal ha en strengverdi med stien til bilde eller et bilde som variabel som hentes inn direkte

 

hvis det er noen som lurer - så er det tenkt slik :

 

bakerst så legger jeg et bitmapbilde som bakgrund.

så plaserer jeg en indikator - et bilde som roterer i takt med en verdi som jeg har valgt å kalle verdi

dette bilde kan man bestemme størelsen på.

 

 

så øvers legger jeg en slags skala.

dette er også et bitmapbilde som komponente selv må generere ved hjelp av flere variabler :

min-vinkel

max-vinkel

verdi

min-verdi

max-verdi

 

indikatoren skal ha en verdi mellom max og min dette skal være mellom to vinkler ( tenk sirkel) .

 

dere har sikkert set at noen skru-knapper bevege seg my andre nesten ingenting.

noen har en slags markering hvor knappen skal roteres

 

takk for hjelpen

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...