Gå til innhold

Intel PRO/Wireless 2915abg uten Centrino


Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette nettverkskortet kan installeres i en PC som ikke har Centrino Mobile Technologi? Har en HP bærbar PC med kun 11 Mbps og vil gjerne oppdatere til dette. Kan det brukes selv om jeg har Pentium 4 prosessor og ikke Pentium M prosessor? Er usikker på hva brikkesett jeg har, men må det være av Intel® 855 Chipset Family?

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge maskinen din har mini-PCI grensesnitt så kan du det, hvis ikke kan du jo f,eks kjøpe et FW/USB2.0 eller PMCIA 54mbs(G) kort/enhet.

Finnes vel USB 2.0 nøkler som har 54mbs.

 

Centrino er ikke et chipset, men en standard/løsnings-kombinasjon av P-M, 855PM/GME chipsettet, og mini-PCI Intel BG2X00 B/G.

 

855PM/GME er derimot ikke eneste chipsettet med mini-PCI, men er det eneste som støtter P-M.

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Det har ihvertfall gått fint å instellere et 2200bg kort i en eldre dell inspiron 4100 som benytter seg av p3m. Jeg tror ihvertfall ikke du kommer til å møte på noen problemer på driversiden. Men det kan tenkes at antennene som er i maskinen ikke takler 5 GHz båndet som 2915abg har i tillegg til 2,4 GHz båndet. Så det kan være like greit å kjøpe et 2200bg kort som da koster rundt 300 kr.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at det ikke skulle virke. Er vel ikke noe hokus-pokus med dette. Bare et nettverkskort laget av Intel med et Intel brikkesett. 2200BG virket i alle fall fint i alle ikke-intel-bærbare jeg har sett det i. Om du ikke trenger 802.11a er dette 180 kroner billigere også.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar. Jeg har egentlig bare bruk for bg, men tenkte at jeg like godt kunne kjøpe abg når jeg først kjøper nytt. Men dette vil altså ikke antennen i PCen min takle? Kan den ikke sende og motta signaler i 5 GHz frekvensbåndet?

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Tusen takk for raskt svar. Jeg har egentlig bare bruk for bg, men tenkte at jeg like godt kunne kjøpe abg når jeg først kjøper nytt. Men dette vil altså ikke antennen i PCen min takle? Kan den ikke sende og motta signaler i 5 GHz frekvensbåndet?

Det er ikke antennen som avgjør frekvensområdet, men kortet sin sender og mottager i f.eks routeren, en antenne er bare en fysisk antenne (med mindre jeg er helt på bærtur nå).

 

5GHZ betyr vel ikke nødvendigvis sterkere signal, men mere findetaljert signal/sinus på signalbølgene, ergo mer informasjon/bølgesvingninger per meter.

 

Jeg er muligens på bærtur, gjetter egentlig litt nå begrunnet i fysikk/logikk, men bær er jo så godt!

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Men det kan tenkes at antennene som er i maskinen ikke takler 5 GHz båndet som 2915abg har i tillegg til 2,4 GHz båndet.
Det er ikke antennen som avgjør frekvensområdet, men kortet sin sender og mottager i f.eks routeren, en antenne er bare en fysisk antenne (med mindre jeg er helt på bærtur nå).

Ble litt forvirret nå. Altså; min antenne får mitt nåværende b-kort, bør takle et like godt et nyinnsatt a-kort?

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Men det kan tenkes at antennene som er i maskinen ikke takler 5 GHz båndet som 2915abg har i tillegg til 2,4 GHz båndet.
Det er ikke antennen som avgjør frekvensområdet, men kortet sin sender og mottager i f.eks routeren, en antenne er bare en fysisk antenne (med mindre jeg er helt på bærtur nå).

Ble litt forvirret nå. Altså; min antenne får mitt nåværende b-kort, bør takle et like godt et nyinnsatt a-kort?

Ikke hør på meg / ta mitt ord for god fisk i den sammenhengen, jeg har lite greie på det, bare gjetter/spekulerer i at antennen burde klare det, at det har med sender i selve kortet å gjøre, men det er bare ren gjetning, dvs. jeg har ikke sjekket det rent teknisk eller snakket med noen leverandører ang det.

 

Ren Gjetning ja, antennen burde da takle det tror jeg.

 

Men ville nok spurt leverandør/produsent for å være sikker.

Sikkert noen WLAN-eksperter her inne som har bekreftet/avkreftet det allerede.

 

Når det gjelder USB2.0-nøkkel eller PMCIA-kort med samme egenskapen, er det ikke noe problem uansett, der er antennen og sender og mottager i samme enhet og da internt kompatibelt med seg selv.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ringte til HP som mente at dette kortet ikke passet i min PC. I og med at jeg er av den typen som ikke gir meg før det motsatte er bevist, fikk jeg lånt meg et Intel PRO/Wireless 2200bg MiniPCI-kort og testet det ut i min egen PC. Det fungerte utmerket! Så nå har jeg bestilt et Intel PRO/Wireless 2915abg MiniPCI-kort fra Komplett og satser på at det fungerer like bra. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...