Gå til innhold

Lame --alt-preset standard


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg bruker EAC + Lame til å rippe cder ved hjelp av guiden til Chris Myden.

Her blir --alt-preset standard brukt. Regner med at det er mange her som bruker dette oppsettet til Lame.

 

Det jeg lurer på.. er det noen her som modifiserer denne litt med tanke på de mulighetene man har ut fra denne sida? Etter det jeg har forstått så bruker --alt-preset standard Joint Stereo som standard. Har lest at lyden ved bruk av Joint Stereo kan bli litt flat og at det går ut over dybden i lyden. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt: Det er ikke anbefalt å tukle med --alt-preset standard ved å legge til andre switches.

 

Det står mye om MP3, presets joint stereo osv i Hydrogenaudios FAQ -> MP3

 

Hydrogenaudio er stedet du bør lese for å få kunnskap om dette. Og det er nok stoff til at du kan lese i dager, uker, måneder. --alt-preset standard er utviklet av Dibrom som er grunnleggeren av Hydrogenaudio, og er testet svært grundig av medlemmer der. Det har med andre ord blitt gjort seriøs testing, noe som blant annet sikres ved Terms Of Service punkt 8, som sier:

All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support

 

Du bør absolutt beholde joint stereo (se info i MP3 seksjonen av FAQ linket over). Det er nok mye feilinformasjon rundt dette, og jeg tipper mye av det kommer fra folk som ikke aner hva de snakker om (gjerne samme type mennesker som skal forbedre presets med switches, uten å ha den fjerneste anelse om hva de driver med).

 

Noe jeg lurer på hver gang slikt som dette kommer opp:

Hva er det som får deg til å tro at den som laget --alt-preset standard, og de som testet, ikke gjorde jobben sin? Føler du at du sitter med kunnskap som overgår utviklerne av LAME, utvikleren av --alt-preset standard, andre utviklere som deltar i diskusjonene på Hydrogenaudio forumet, det store antallet medlemmer der med høy kompetanse, osv?

 

Jeg vil virkelig anbefale deg å lese de relevante trådene på Hydrogenudio forumet dersom du lurer på noe rundt dette.

Lenke til kommentar

De samme tankene slo meg og. Har lest litt i forumet til Hydrogenudio og har gått ut fra da de lagde denne standarden så laget de den optimal. Men det var noen spørsmål som begynte å svirre i hodet da jeg kom over den sida med alle disse muligehetene. Har lest om noen som setter -q 2 etter --alt-preset standard for å øke kvaliteten, men som du ser... dette er sikkert bare folk som "tror" de vet hva de gjør.

 

Takker så mye for et utfyllende svar. Jeg får ta å lese litt i FAQ'en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...