Gå til innhold

Sort-hvit bilde med ATI skjermkort -help!

Andre25

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger litt hjelp jeg :( !

Problemet er at når jeg kobler maskinen til tven, får jeg bare sort-hvit bilde. Tror dette er et kjent problem med ATI skjermkort(etter det jeg har lest på nettet).

Skjermkortet er et ATI Radeon (9800), på en bærbar pc. Det har en s-video utgang. Har forsøkt i lengre tid nå og få fargebilde, og prøvd en rekke forskjellige overganger – men det blir ikke bedre.

Jeg har forsøkt s-video til s-video inngangen i front av tven. Videre s-video til scart(en rekke ulike kabler).

Siste jeg gjorde var å bestille en Hama kable – s-video til scart, hvor produsenten sier den konverterer signalet og gir fargebilde hvor en ellers ville få sort-hvit(se er; http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_prod...ProduktID=1865)

, men heller ikke dette endret på bildet.

Så nå sitter jeg med en "haug" med kabler...

Jeg får sort-hvit bilde med noe farge flimring. Har lest at problemet da kan være at kabelen er for lang for skjermkortet(signalet er ikke godt nok), men dette betviler jeg. Jeg får nemlig et glimrende bilde med farger dersom jeg kobler pcen til et Lôve tv(s-video til s-video)… !?!, men ikke når jeg kobler til mitt Grundig tv av nyere dato, eller et Phillips tv. Philips tv får farge bilde når en stasjonær pc med et Navida kort kobles til den(kommer aldri til å kjøpe noe ati kort, navida er heller å vurdere).

Skjermkortet er stilt inn til Pal B(samme i tv-en), og jeg har ellers fulgt innstillingene korrekt så vidt jeg vet. Jeg har forsøkt ulike oppløsninger på tv-bildet(her via ATI programvaren). Bare for å teste alt har jeg også stilt tv-en og skjermkortet til det amerikanske formatet, også nytteløst.

Er det noen der ute som har hatt samme problemet, og som har løst det? I tilfelle du kan hjelpe blir jeg veldig glad for det!

Er det kanskje noe alternativ løsning, noe USB-2 sak som kan fikse dette?

Hilsen en fortvilet Andre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en "fortsettelse" på første innlegg her(mao jeg som stilte spørsmålet)

Først og fremst; beklager at jeg stilte dette ” klassiske spørsmålet” her. Har søkt nå, og ser at det går igjen og igjen… Vet selv fra et fotoforum som jeg ofte er på, at slike gjentakelser er fryktelig irriterende(samme dumme spørsmålet igjen og igjen), og nå har jeg klart det samme.

Imidlertid har jeg ikke funnet løsningen, tross av at jeg nå har lest en rekke svar. Som dere ser på listen min under, har jeg gjort alt rett så vidt jeg vet.

Skjermkortet er stilt til Pal B.

Kablene sitter ordentlig til.

Jeg har to scart innganger bak på tven, begge er forsøkt. I front har jeg en s-video(en plugg, gul fatning), denne er også forsøkt.

Jeg har bladd gjennom alle kanalene på tven, dvs. scart, s-video, automatisk.

Forsøkt alle Pal typene(B, H osv) i programvaren.

S-video utgangen på pcen har ikke noe ”jumper" som kan flyttes fra NTSC til PAL)

Tv er innstilt på PAL(ikke flere valg her), samt på AV. Har forsøkt Auto også.

Med S-video får jeg farge flimring, men ikke når jeg bruker Hama scart kabelen.

Tenkte jeg kunne forsøke å koble pcens signal til dvd spilleren, men den har bare to s-vido utganger som der står ”out” på. Så det går vel ikke.

En person skriver ”sett pin15 inn sammen med pin20 i scart-kontakten, så får du farger”. Dette har jeg ikke gjort – men vet heller ikke hva han mener. Skal scart boksen fysisk åpnes og endres på?

En annen person anbefaler Tvtools, men så vidt jeg vet passer dette bare til nvida, og ikke ati.

HUFF – dette var vanskelig… Fxxx :mad:

Skrevet (endret)

Er du 100% sikker på at TV'en din støtter s-video?

Har du prøvd med komposittkabel? Regner med du har en slik kabel også..

Endret av Pantheon
Skrevet

Mange scart-kontakter har mulighet til å ta imot forskjellige tv-signaler. F.eks har jeg satt satelittuneren til å sende ut rgb men velger man s-vhs på tv-en blir bildet svart hvitt. Er det ikke mulig å velge mellom flere inngangssignaler på tv-en din?

Skrevet

Hei Pantheon

Takk for at du svarer!

Utgangen på maskinen min er en SVHS utgang. Fra den har jeg koblet både Composite i tven, og scart.

(Jeg kan lite om dette, finner navnene her: http://www.hjelp-pc.no/modules.php?name=Ne...&sid=42Pantheon. Du skriver "komposittkabel", regner med du mener "composite").

Jeg er ikke 100% sikker på at tven støtter s-video, i og med at fargene uteblir. Men sort-hvit bildet er svært bra(men mangler altså fargene). Jeg fant dette i brukermanualen til tven(avbildet):

http://img.photobucket.com/albums/v295/SAn..._DSC3178_Br.jpg

(hvis ikke bildet dukker opp selv, kan du bare kopiere og lime den inn i adresse feltet).

Videre gjorde vi et forsøk hos en bekjent, han har koblet opp et nevida skjermkort(stasjonær pc) til tven sin(Phillips), og får farger. Med samme plugg fikk jeg bare sort-hvit. Derimot fikk jeg farger når jeg koblet maskinen til et Löve tv...

Foreløpig gir ikke dette noe mening for min del :cry:

Skrevet

Hei Deepsearch

Takk for at du svarer!!

Jo - scart kontaktene ha mulighet til å ta imot forskjellige farger/inngangssignaler.

Jeg kan velge mellom PAL, NTSC 4,4 og Auto. Den er stilt inn på PAL(men der er ikke flere undervalg her, som PAL B, H osv..).

10 poeng til den som klarer å finne ut av dette...

Skrevet

Hvis det funker fint på Loewe TV'en din, så er det utvilsomt TV'en som er problemet. Enten så takler den ikke det inngående signalet, S-video, eller så er det et innstillingsproblem.

Selv har jeg en Panasonic TV, og har koblet PC'en min til AV3 inngangen på TV'en. Og for å "aktivere" s-video på denne inngangen, må jeg trykke på AV3 knappen 2 ganger, for da veksler den mellom video/s-video.

Kan det hende du har noe sånt opplegg på din TV?

Skrevet
Selv har jeg en Panasonic TV, og har koblet PC'en min til AV3 inngangen på TV'en. Og for å "aktivere" s-video på denne inngangen, må jeg trykke på AV3 knappen 2 ganger, for da veksler den mellom video/s-video.

Kan det hende du har noe sånt opplegg på din TV?

Har det samme på min Hitachi, dvs jeg må switche mellom forskjellige typer signaler, bla s-video.

Selv bruker jeg s-video inngangen i fronten på TV'en, jeg har også en composite(gul) inngang i fronten.

Det kan være som flere her sier at TV'en ikke støtter s-video(ikke sannsynlig dersom du har s-video inngang i fronten), men da skal composite funke. Alle ATI kortene jeg har hatt(4 forskjellige generasjoner) har kommet med en overgang fra s-video til composite.

Ellers har jeg enda ikke vært borti en TV der jeg ikke har fått TV-ut til å fungere, alt fra 20år+ Saloraer til helt nye TVer. Dog kan det være at du må mekke litt på en kabel(finnes ett dusin tråder her inne med oppskrifter, har selv skrevet en), men det burde ikke være nødvendig på en nyere TV med s-video støtte. Jeg ville også lekt litt med innstillingene i windows for skjermkortet/TV-ut, prøv forskjellige typer PAL, NTSC etc. Jeg har mer enn en gang opplevd at å switche mellom 2 forskjellige PAL kan gjøre susen.

Skrevet

Hei igjen ,- og takk for svrene deres!

Jeg er enig i at problemet kanskje ligger i tv-en, ettersom Loewe tv-en viser farger. Men det rare er da; hvorfor viser Philips tv ikke farger med mitt ATI Radeon 9800 skjermkort, mens farger dersom et navida skjermkort(rimelig nytt) tilkobles via en stasjonær pc? Emm tyder det på(jeg er totalt amatør på dette) at det kanskje er noe Loewe tv-en har, som verken Grundig eller Phillips tv-en ikke har… Ikke vet jeg.

Jeg forstår hva du mener med ”trykke på AV3 knappen 2 ganger”, men med Grundig tv-en min kan jeg bare velge mellom en av disse; AV1, 2 og 3(dvs. scart inngang 1 og 2 samt composite i front(gul fatning). Innstillingen til kanalene gjøres via meny, hvor den står på PAL(har forsøkt de andre alternativene(NTCS og Auto).

Når jeg bruker composite inngangen på tv-en bruker jeg en liten overgang fra s-video fra pcen til composite(denne: http://www.profigold.com/index2.htm#products/products.htm)

Kan det være synderen? Men igjen, denne brukte jeg også til Loewe tv-en som gav farger.

”Dog kan det være at du må mekke litt på en kabel(finnes ett dusin tråder her inne med oppskrifter, har selv skrevet en)”.

Ja det virker sannsynlig, i og med brukermanualen jeg la ved i siste innlegg(hvor produsenten skriver at scartkabelen må endres på for å kunne kobles til en pc. Men uansett – så burde jeg vel få farger via composite i front.

Jeg har sendt en mail med brukermanualen til Grundig – denne er nå videre sendt if Grundig, til produksjonssjefen. Skal legge ut svar hvis jeg får noe, antar det er flere som sliter med dette.

”å switche mellom 2 forskjellige PAL kan gjøre susen”:

Jeg leste om et innlegg hvor vedkommende fikk farger med et ati kort(som mitt) ved å endre alle PAL typene på maskinen(dvs. ikke ”Norway PALB, men til African Pal). Men det er flere titalls stykker å velge mellom, listen er uhyggelig lang!!

Er dette verdt et forsøkt. HAr forsøkt nesten halve listen uten hell..

Tror den skjermkort produsenten som kan lokke med "lett å koble til tv" har et gullkort!!!! Det er ikke uten grunn at dette spørsmålet til stadighet dukker opp.

Skrevet

Fikk svar fra Grundig i dag, de skriver:

"Denne tv-en støtter dessverre ikke s-video gjennom scart. Vi har heller ingen flere VGA-moduler som passer denne modellen tilgjengelig."

Kan jeg skaffe selv en VGA-modul??

Skrevet (endret)

Ledningen jeg bruker er basert på denne:

http://www.svideo.com/svideoscart.html

den gir garantert farger. Og selv ikke CO kan konkurrere i pris :)

En VGA modul er rett og slett en sak som gjør at du kan kople TV'en til skjermkortet med samme kabel som dataskjermen, men dette er rimelig dyrt og unødvendig.

Dersomdu har prøvd halve listen med PAL, så er sannsynligheten liten for at dette er årsaken.

btw: http://www.svideo.com/shippingcosts.html

Endret av kindings
Skrevet

Feilen er kabelen. jeg fikk sort hvit bilde selv og uansett hva jeg gjorde nektet d å bli bra... helt til jeg bytta ut s-video kabelen med en s-video til video jack (sånn vanlig plugg man bruker feks i scart kontakten til playstation) og så brukte jeg en helt vanlig jack mellom skjermkortet og tven. (med playstation scarten i tven)

Så plugger du bare jacken til gul jack bak på scarten til tven og da burde det funke.

MVH SJEFEN

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen

Jeg kjøpte ny kabel, type s-video til video jack. Gule inngangen i front av tven(jack inngangen), fra s-videoen i pcen.

Gjett hva; fortsatt sort hvit - så nå gir jeg opp :cry: sukk

Uansett; Takk for all hjelp, setter pris på det :roll:

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Sett pin 15 inn sammen med pin 20 i scart-kontakten, og voila - verden er i farger igjen. Nummereringen staar vanligvis paa selve scart-kontaktens plastfundament. Normalt kan man bare stikke "skoen" til pin 15 inn i slot`en hvor "skoen" til pin 20 er. Man behoever ikke finne frem loddebolten.

Ved aa gjoere dette, kombinerer du luminance og chrominance.

Enjoy!

Skrevet

Hei

Oki, et siste forsøk kan jo ikke skade! Skal skrive inn hvordan det gikk etter at jeg har forsøkt - kan jo være av interesse for andre.

Men jeg tviler sterkt jf det jeg skrev lengre opp

"Svar fra Grundig i dag, de skriver:

"Denne tv-en støtter dessverre ikke s-video gjennom scart. Vi har heller ingen flere VGA-moduler som passer denne modellen tilgjengelig."

Slike VGA-moduler er også svært dyre.

Men takk!

Snx

Skrevet

hadde samme greia med ett ati rage fury kort på grundig tven min hvis du trykker på (i) på fjernkontrollen til tven og velger spesial funksjoner der skal du finne av1 video den skal stå på svhs

Gjest Slettet-10579
Skrevet (endret)
hadde samme greia med ett ati rage fury kort på grundig tven min hvis du trykker på (i) på fjernkontrollen til tven og velger spesial funksjoner der skal du finne av1 video den skal stå på svhs

Hadde du leste foregående innlegg, så ser du at TV`en ikke har støtte for S-video.

Les før du forsøker å svare bare for å få høyere antall innlegg ;)

EDIT : @Fenris1979; trakassering pr. PM fordi jeg påpeker det, gjør deg bare enda mer latterlig.

Endret av Slettet-10579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...