Gå til innhold

Apache, Mysql og php


Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår.

 

Finnes det noen komplette pakker alla Easyphp i windows, hvor du kan installere apache, mysql og phph i èn pakke.

 

Jeg har en Fedora Core 2 og har planer om og bruke den som webserver. Er "midt på treet" når det gjelder linux.http://localhost/mysql

 

 

mvh

Midgard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og godt nyttår.

 

Finnes det noen komplette pakker alla Easyphp i windows, hvor du kan installere apache, mysql og phph i èn pakke.

 

Jeg har en Fedora Core 2 og har planer om og bruke den som webserver. Er "midt på treet" når det gjelder linux.http://localhost/mysql

 

 

mvh

Midgard

XAMPP er en genial Apache-distro (altså - ikke en Linux-distro, men en samling av Apache , PHP etc. til Linux-distroer) med perl, PHP, MySQL etc. inkludert. :D

http://www.apachefriends.org/en/

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Man kan sannsynligvis gjøre akkurat det samme med yum install apache mysql php i Fedora.

Og ja, selv om pakkehåndtereren fikser dette selv, mysql må inn før php for php trenger mysql-støttefiler for å installere med mysql-støtte (eller kanskje ikke i binærdistroer, men jeg er så vant med Gentoo :p).

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Hei og godt nyttår.

 

Finnes det noen komplette pakker alla Easyphp i windows, hvor du kan installere apache, mysql og phph i èn pakke.

 

Jeg har en Fedora Core 2 og har planer om og bruke den som webserver. Er "midt på treet" når det gjelder linux.http://localhost/mysql

 

 

mvh

Midgard

Jeg la inn dem hver for seg, det funket jo fint..

 

Midtgård, fra Sykkylven eller?

Lenke til kommentar

I utganspunktet er det ikke mindre å sikkert å kompilere selv. Det man derimot må passe på er alle patchene som uungåelig dukker opp etterhvert. Installerer man 5 tjener-programmer fra kildekode er det fem pakker å holde styr på, og rekompilere når patchene kommer. Sikkert artig hvis man har tid til det.

 

Fint å kompilering og pakking overlate til de som kan det. Debian, RedHat, SuSE og resten.

Lenke til kommentar
kompiler fra kilde du!

Når man bruker en distro med et pakkehåndteringssystem, og pakker finnes til det systemet, så er det mye bedre å bruke det, enn å kompilere manuelt.

 

For det første er det lettere å installere, du bare lister pakkene du vil ha på en linje, så drar systemet inn dem, og eventuelle dependencies.

Det tar mye lengre tid å kompilere selv, for hver pakke må du skrive inn flere kommandoer, særlig php trenger gjerne en haug flags til configure.

Attpåtil det så må du legge inn dependencies, som også tar tid, særlig om du skal kompilere dem også, og bruker du et pakkesystem til dem så er det like greit å bruke pakkesystemet til alt.

Tilslutt får du jo også en bonus hvis du bruker binærdistroer (noe de fleste er), for da installerer den binærpakker, og i stedet for kompilering så laster den bare ned og pakker ut, og sparer ennå mer tid.

 

For det andre så blir sikkerheten indirekte dårligere.

Kompilerer du ting manuelt så blir det som oftest bare installert en gang, så får det surre og gå så lenge det varer.

Jeg lover at det ikke er mange som gidder å kompilere php manuelt hver gang det kommer en ny release slik at de tetter eventuelle sikkerhetshull.

Resultatet blir at etterhvert så er det mange kjente sikkerhetshull i den versjonen du bruker.

 

For det tredje får du lett oversikten over hva du har installert siden pakkesystemet holder kontroll på det.

Legger du inn masse greier du ikke har bruk for er det ganske enkelt å fjerne det etterpå.

Om du kompilerer manuelt så er det som oftest ikke noen mulighet å enkelt avinstallere ting på, for ting blir spredt over flere mapper, og det blir ikke holdt kontroll på hva som legges hvor og hvilken pakke en fil hører til.

(Ja, jeg vet at det er standard praksis å legge inn egenkompilerte programmer i en egen undermappe under /usr/local, og da holder ting seg der, men likevel er det lett at det blir rot.)

 

For det fjerde så er den eneste "grunnen" å kompilere selv at man ikke gidder å sette seg inn i hvordan pakkesystemet funker.

Mitt råd er at du lærer deg pakkesystemet så raskt som mulig, for da slipper du slike problemer som dette i fremtida. Siden omtrent alt kan installeres gjennom pakkesystemet så slipper du å sette deg inn i hvordan akkurat den pakken skal installeres når det (ofte) hender de avviker litt fra standard praksis.

Lenke til kommentar
For det fjerde så er den eneste "grunnen" å kompilere selv at man ikke gidder å sette seg inn i hvordan pakkesystemet funker.

:thumbdown: Tenk litt før du svarer ...

 

 

Grunnen til at man kompilerer selv er p.g.a distroen ikke har programmet eller ikke har de funksjoner man ønsker.....

Lenke til kommentar

Jeg kompilerer PHP og Apache da ClarkConnect er heller trege med å komme med oppdateringer. Dessuten støtter ikke pakkene mysql og ssl "out of the box".

Er forsåvidt enig i at det er enklere å bruke pakker, når disse fungerer for det man tilfeldigvis trenger dem til, men enkelte ganger er det ikke så enkelt.

Når det gjelder sikkerhet (oppdateringer) må jeg fortsatt kjøre apt-get update manuelt hver gang det kommer nye versjoner, og det tar ikke så mye lengre tid å laste ned pakken, kjøre ./config.nice &&make && make install

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...