Gå til innhold

Bærbar til 8k hos Dell, kampanje


kazaa

Anbefalte innlegg

http://www1.euro.dell.com/content/products...c=no&l=no&s=dhs

 

Dette må da være et godt tilbud, med tanke på at prisen også er inkludert frakt? Finner vel ikke noe billigere med slike specs?:

 

Standard komponenter:  Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855GME brikkesett

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IrDA 1.1, Audio out (jack), ekstern mikrofon, 2x USB 2.0, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394 (Firewire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion batteri 32WHr (4 celler) med ExpressCharge™ teknologi

 

Operativsystem:  Microsoft® Windows® XP Home Edition

 

Januartilbud:  Kjøp nå og spar 620,- kroner (inkl. moms)

 

Spesialtilbud:  Ja takk - fri levering

 

Service:  1 års henteservice (som annonsert for denne modellen) (-NOK - 2 738 kr)

 

CompleteCare:  Inngår ikke

 

Prosessor:  Intel® Pentium® M Processor 710 (1.4GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)

 

Skjerm:  15" XGA (1024x768)

 

Minne:  512Mb 333MHz DDR RAM (2x256)

 

Harddisk:  40GB IDE (5.400 RPM)

 

Grafikkort:  Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

 

Optisk enhet:  8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara

 

Modem og nettverkskort:  Internal combo 56k modem / 10/100 network

 

Trådløst nettverk:  Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådløst LAN

 

Trådløs router:  Inngår ikke

 

Ekstern Skjerm:  Inngår ikke

 

Farge:  Ion Silver/Moonlight Silver

 

Programvare:  Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare:  Norsk

Pris inkludert frakt: 8 113 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp bestilt denne selv, men oppgraderte med noen få ting.

 

Valgte:

 

1,7GHz prossessor.

 

15" SXGA (1400x1050) skjerm

 

1x512MB RAM istedetfor 2x256. Lettere å doble minnet i ettertid da det bare er to minnebrikkeplasser tilgjengelig. Kostet ikke mer enn drøye to hundre ekstra.

 

60GB harddisk

 

Kr. 11.300,-

 

Droppet serviceavtale da garanti skal være sikret gjennom kjøpsloven.

"All-risk" verdiforsikring tar jeg billigere gjennom mitt forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

Grafikkort: Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

kombinert med 1400x1050 står ikke akkuratt i balanse med hverandre.

 

Dvs. du vil slite med ytelse på grafikken noe enormt med Integrert GPU i den oppløsningen. Tilogmed Windows vil slite med enkelte applikasjoner til tider, spill kan du stort sett glemme.

 

Hva med å se etter f.eks 1 uke -> 2 mnd gamle nesten nye bærbare som folk selger i bøttesvis, uten at det er noe som helst galt med dem, som har langt bedre spesifikasjoner, og som kostet kanskje 11-14.000 når de kjøpte det nytt for kanskje en måned eller to siden?

 

Når man bare skal bruke 7-8.000 lønner det seg å kjøpe brukt IMO så får man mye mer enn det man betaler for.

 

Det er langt oftere at folk selger 11-14.000 kroners bærbare for 6-10.000 fordi de plutselig har bestemt seg for at de skal ha noe enda bedre, eller fordi de skal kjøpe seg båt, bil mc osv, enn folk som f.eks skal selge en bærbar de kjøpte for 30.000,-.

 

Sjekk på bruktmarked.hardware.no eller finn.no , bøttevis med bærbare der.

 

Jeg har faktisk så lite å gjøre nå og kjeder meg, så skal stikke og surfe et par timer nå og se hva jeg finner rundt om kring på nett i 7-8000 kroners klassen av både brukt og nytt og legge linkene her.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Linker (blir oppdatert):

 

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10065

Denne kan konfigureres med:

 

Komplett Notebook 410

PC Uten OS, White Box PC

Kingston ValueR DDR SO-DIMM PC2700 512MB

Intel Pentium M 745 1.8 GHz Boxed

Intel Pro Wireless 2200bg MiniPCI

 

til 5858,-

 

Den har ATI Radeon Mobility 9600 med 64MB dedikert DDR minne, som er minst 4-5 ganger raskere enn Intel Extreme Graphics.

 

"bakdelen" er at det er XGA ( 1024x768 ). For noen er det en fordel, selv foretrekker jeg 1024x768 native på 15", skarpt og akkuratt passe oppløsning som Windows er laget for originelt enda desverre, samt at da står oppløsningen i stil til hva GPU-kortet klarer å yte med mere enn tilfredstillende nok hastighet og FPS i både Windows og dagens spill som HL2 / Doom III osv.

 

For P-M 2.1Ghz kommer den på 9024,-

 

 

Flere, fra finn.no

 

http://finn.no/finn/bap/object;pdc=1104981...IV184108&pos=12

 

<--7500,-, 14.000 nypris i fjor, bra GPU, men slitemerker/riper sier beskrivelser,

ville personlig da ikke betalt mere enn 5,500 for den.

 

 

http://finn.no/finn/bap/object;pdc=1104981...V184108&pos=121

 

<-- den er på linje GPU-messig (dvs bare Intel integrert GPU) som dell sin, og har bare 1024x768 skjerm, men har 1024MB minne, 80GB HD, DVD-RW DL 8X brenner. 7.500,-

 

 

http://finn.no/finn/bap/object;pdc=1104982...V184108&pos=133

 

<-- Denne burde du garantert ta en titt på:

HP compaq nx9000

Pentium 4-2,2Ghz mobile

40GB disk

512 RAM

15"skjerm, med Ati Radeon 128MB grafikk

DVD-Brenner og CD-Brenner

batteri ca.3 timer

Trådløs WLAN kl.G 54 MB/s innebygt, InfraRåd

2xUSB,s-video.ps2,modem,Lan,VGA,paralel,serial,Fireware, audio in/ut

stereo lyd. Data er som ny..med Windows Xp Pro Norsk, Work,Word, Antivirus og annet...

uten riper eller noe feil Ny kostet ca. 18.000kr

Den selges for 8.900

--------------------------------------------------------------

HP Compaq nx7010

Pentium Centrino 1,6GHz

512MB RAM

40GB HDD

15,4 widescrean TFT Activmatrice

64Mb ATI Radeon grafikk

DVD, CD-Brenner 24X

Stereo Høytalere, Lyd utt/inn, WLAN, INFRA R, Bluetooth, LAN, MODEM, PARALLELL, S-VIDEO, VGA, 3XUSB, PCMCIA, FIREWARE, SD-KORTLESER

Det er 2004 model, data er i toppstand…uten en ripe, ser som ny og er lite brukt.

Pris 8900kr

 

 

(legger til flere maskiner etter hvert)

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Grafikkort:  Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

kombinert med 1400x1050 står ikke akkuratt i balanse med hverandre.

 

Dvs. du vil slite med ytelse på grafikken noe enormt med Integrert GPU i den oppløsningen. Tilogmed Windows vil slite med enkelte applikasjoner til tider, spill kan du stort sett glemme.

Seriøst, stemmer dette!?!

 

At man ikke kan kjøre spill med denne forstår jeg selvsagt, men vil man kunne oppleve at vanlige "kontor" programmer får problemer p.g.a. oppløsningen? Noen som har noen erfaringer med dette? Har DU noen reelle erfaringer Karmakom? Eller bare synser du?

Endret av Rune007
Lenke til kommentar
Grafikkort:  Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

kombinert med 1400x1050 står ikke akkuratt i balanse med hverandre.

 

Dvs. du vil slite med ytelse på grafikken noe enormt med Integrert GPU i den oppløsningen. Tilogmed Windows vil slite med enkelte applikasjoner til tider, spill kan du stort sett glemme.

Seriøst, stemmer dette!?!

 

At man ikke kan kjøre spill med denne forstår jeg selvsagt, men vil man kunne oppleve at vanlige "kontorprogrammer" får problemer p.g.a. oppløsningen? Noen som har noen erfaringer med dette? Har DU noen erfaringer Karmakom?

Ja, har personlig praktisk erfaring med det. Det er jo bare også å regne litt på hva som kreves til f.eks å oppdatere 1400x1050*32bit hele tiden i f.eks et mijlø som Windows i forhold til f.eks 1280x1024 eller 1024x768. Det er ikke verdens undergang, og skjer ikke kontinuerlig, men det vil GARANTERT dukke opp flere tilfeller hvor du vil merke da at Integrert Intel på 852/855PM/PME/GME vil slite litt noen ganger ja i alt fra flytting av vinduer mens innhold vises, til spesielt hvis du kjører f.eks musikk-tracker programmer, 3D-tegneprogrammer, MM flash osv.

 

(Intel Extreme graphics II er først og fremst laget for XGA i Windows, og spill ala år 2000.)

 

Man burde holde seg til ENTEN dårlig GPU ELLER dårlig CPU, fordi applikasjoner som f.eks er litt CPU-tunge, men ikke så GPU tunge, kan allikevel slowe ned GPU-ytelse kraftig rett og slett fordi CPU er blir så mye mere opptatt pga av at GPU ikke håndterer alt og sender mye videre til CPU, dermed må systemet "vente" ofte på CPU og vice versa.

 

Kort sagt, har du dårlig GPU, sørg ihvertfall for å ha veldig god CPU, har du dårlig CPU, sørg da for å ha ekstremt god GPU.

 

Det er ikke noe nytt eller hemmelig med det egentlig. Hvis du søker til og med bare på Norske annonser/artikler fra IT/næringsliv, tester osv, så tror jeg du vil finne disse 5-6 ordene sammen oftest i: "styr unna", "grøss","Integrert grafikk/skjermkort" og "bærbar".

 

Integrert GPU en en spøk IMO, de er jo udatert og ligger langt etter dagens standard i det øyeblikket de blir lansert på markedet.

Det er vel ikke uten grunn at produsenter har sett seg litt lei av avhengigheten av enten dette eller å måtte reprodusere hele serier for å gi ut med ny GPU, og derfor gått inn for å få PCI-E på bærbare nå og dermed slippe hele den problematikken.

 

Jeg synser ikke bare, selvom jeg merker grelle følelser av sinne hver gang jeg tenker eller hører ordet "Intergrert grafikk på bærbar" , men det er pga erfaringer, ikke egne eide maskiner, men jeg har hatt mange bærbare inn til testing og oppsett i lengre perioder, samt mange bekjente kontor-rotter som bestemmer seg en dag for å bruke sin bærbare til "litt ekstra" og bitt av seg håret når de innser at Integrert GPU duger ikke til å gjøre "litt ekstra" (f.eks litt fete spill, 3D-applikasjoner osv).

 

I IT-salgs-verdenen defineres ikke dette som "problemer", men heller som "treghet". Altså, Windows krasjer jo ikke noe oftere eller slikt, men det opererer tregere grafisk, og GUI i Windows er jo et grafisk element som allt annet, ergo sliter denne mer hvis man har på litt themes, kjører litt programmer samtidig som man surfer og har litt bloatware (de 5-10 "smarte" support-applikasjonene som produsenter ofte tar seg rettighet til å installere med OS på maskina di som du aldri bruker i annet enn mirakuløse tilfeller, noen skjulte, noen nede ved klokka, "Compaq E-center", "DELL customer-link" osv osv, joda det har jeg bruk for gitt, ("bloatware" betyr programvare full av finesser du egentlig ikke trenger, men som noen har bestemt for deg at du tydeligvis trenger. ) prossesser i bakgrunnen osv. Enkelte tror at det da alltid er HD eller CPU som sliter, men det er faktisk mye GPU som sliter også når alle komponenter, inklusive GPU, er middelmådig dårlig.

 

Men nå er jeg også en sær person, bare å måtte se på f.eks en fullskjerm-logo i 2 sekunder ved oppstart av maskina mi med stor logo som sier "D3LL" eller "HEWLETT PACKARD" hver gang jeg starter maskina mi er nok til at jeg styrer unna, reklame kan jeg se på TV, jeg trenger ikke det i BIOS-post oppstarten min.

Jeg mener det er frekt å ta seg sånne rettigheter hos et personlig og ofte brukt personlig forbrukerprodukt i så stor skala. Stort sett alle de "trygge" aktørene i markedet misbruker dette grovt som om de aldri har hørt om begrepet "diskresjon" i ordboka synes jeg.

 

I tillegg er disse maskinene fra disse "trygge", "store", kjente aktørene fullstappet av ting som NAV og NIS, som er mere bloatware og suger mere CPU enn selve virusene og spywaren selv gjør, er falsk trygghet, og er mere ute etter å tjene penger på sluttforbruker ved årlig lisensierings-oppdatering av antivirus-filer osv osv. Ofte tar disse seg også rettigheter igjen til å dytte inn en hoover-logo rett etter at Windows GUI er lastet når ikonene dukker opp, jippi, en stor "Synamtec" reklame, som glor på meg i 2 sekunder til før jeg endelig kan få fred å BRUKE maskina mi. Jeg mener, tenk hvis NIS/NAV Virkelig hadde vært 100% ekte trygghet, i og med at 90% av mannen-i-gata har en av delene installert på maskina si, så ville vi jo ikke hatt noen virus/spyware-problemer lenger, og 40+% av internett trafikken i verden ville ikke lenger bestått av spam-mails :D

Så noe er det jo som tydeligvis ikke helt stemmer. Jeg har aldri brukt NAV/NIS etter alle skrekk-installasjoner jeg har måttet ordne opp i for klienter, og jeg har heller aldri hatt et eneste spyware eller virus. Dvs. jeg bruker heller programmer som faktisk funker, ikke koster en million kroner, og er diskre og bruker nesten ikke noe CPU.

 

Nå virker jeg nok litt sinna og aggressiv, og kom litt ut av sporet her :D.

 

Se! et fly! *løper og gjemmer seg i distraksjonen*

 

Jo, hvorfor jeg kom inn på det. De STORE produsentene er også de som oftest retter seg mot den STØRSTE delen av forbrukermarkedet (akkuratt som elkjøp, spaceworld, expert osv gjør også). Og sannheten er jo at folk flest på gata har ikke tid til å sette seg inn i hardware, hva som er hot and whats not osv. Disse produsentene er jo da også de som utnytter den uvitheten oftest (vil påstå alltid) og dermed alltid slenger inn minst ETT dritt-komponent i "super-løsningene" sine for å tyne noen ekstra besparelser i deler/produksjon i håp om at de flest folk ikke skjønner dette, og det gjør de somregel ikke heller.

 

Dette har mange STORE aktører utnyttet grovt med f,eks Centrino, ved å rett å slett gi blaffen i å legge inn et brukbart GPU-kort, det er rett og slett ikke verdt pengene. Ett råttent egg i en maskin kan ødelegge resten av dusinet, for det vil aldri bli sterkere enn svakeste leddet.

 

Se på de litt mindre leverandørene f.eks, de har ikke den luksusen at de har 90% av verdens befolkning som kunder, og de må dermed sloss som gribber om de 10 siste %. De vet også at disse 10% muligens mere sære, siden de ikke har gått 5 på for de større produsentenes gull-og-grønne-skoger-eventyrløsninger.

De vet dermed også at de må gjøre hjemmeleksa si og levere BRA komponenter HELE veien. De som IKKE gjør det av småprodusentene kan fort si hadet bra til mesteparten av kundene sine. (Se f.eks på hvor mye juling Whitebox har fått tidligere, skal ikke si noe om dem nå, for kanskje de har skjerpet seg i hvor forsiktig de håndterer hardwaren når de bygger den sammen), mens f.eks Elkjøp, DELL, hvem som helst av de store, kan man stå å klage på og slenge dritt til hele året rundt uten at de vil lide noen særlig nød av det i det hele tatt, for de kan bare velge og vrake i kunder.

 

Jeg bare syns så synd på så mange mennesker som har blitt lurt gang på gang til å kjøpe ting dyrt når det ikke er verdt halvparten engang, og det er veldig lett å bli lure mannen i gata med data, kunsten er å IKKE la seg friste og gjøre det hvis man er snill gutt/leverandør.

 

De store gutta tråkker på en maur KUN fordi de KAN, snille gutter gjør ikke sånnt.

 

PS: Svenske nettbutikker tapte 1.4milliarder i 2004 (av en totalomsetning på 2.9 milliarder) pga. dårlig kundeservice og hardware-klager og dermed misfornøyde kunder som velger å handle ett annet sted, jeg har en mistanke om at mange av dem har prøvd samme taktikk med salg, men funnet ut at det skal mye mindre til før de får det tilbake mot seg når de ikke er en stor landsdekkende butikk-kjede.

 

Det burde vært obligatorisk med litt hardware-lære for alle nordmenn på ungdoms-skolen eller noe sånnt, så prisene blir presset ned dit de burde være, og ingen lar seg lure lenger.

 

Jaja, dette skjer innimellom, at jeg tar av litt, skifter litt emne, og ikke klarer å stoppe å skrive, så du får bare unnskylde meg (født sånn tror jeg) :D

 

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Jeg vil si at jeg heller ville hatt SXGA enn XGA uansett!. Om man ikke bruker det alltid, så er det jævli greit å ha muligheten. Det er ikke så ille som Karmacom påstår.... Og forresten så burde alle miste ALL respekt for han når han kommer å påstår at en HP NX9000 med p4m (ikke centrino-cpu'n) til 9k brukt er en maskin du absolutt burde se på. At den noen gang kostet 18k har jeg hardt for å tro. Isåfall må den være kjøpt i sverige, betalt moms der, importert hit, betalt moms her og et firma skulle ha påslag for å ha gjort jobben for han og tatt seg GODT betalt.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Og forresten så burde alle miste ALL respekt for han når han kommer å påstår at en HP NX9000 med p4m (ikke centrino-cpu'n) til 9k brukt er en maskin du absolutt burde se på. At den noen gang kostet 18k har jeg hardt for å tro.

Alle, burde miste, ALL respekt for meg? Visste ikke at jeg hadde respekt engang jeg fra ukjente mennesker.

 

Du burde skjerpe deg/hisse deg ned og ikke bli personlig fiendtlig mot folk bare fordi noen skriver noe du tror du er uenig (som du tydeligvis har misforstått og egentlig er enig).

 

Jeg mente konfigurasjonen under den i størst mulig grad

I og med at han solgte så to ulike konfigurasjoner til samme pris, når den nederste er tydelig mye bedre enn den øverste. Derfor jeg la frem de to eksemplene, og kun de to, og ikke de 3 andre eksemplene i samme annonse (hele annonsen selger han 5 maskiner.):

 

Den bedre konfigurajonen til samme pris:

HP Compaq nx7010

Pentium Centrino 1,6GHz

512MB RAM

40GB HDD

15,4 widescrean TFT Activmatrice

64Mb ATI Radeon grafikk

DVD, CD-Brenner 24X

Stereo Høytalere, Lyd utt/inn, WLAN, INFRA R, Bluetooth, LAN, MODEM, PARALLELL, S-VIDEO, VGA, 3XUSB, PCMCIA, FIREWARE, SD-KORTLESER

Det er 2004 model, data er i toppstand…uten en ripe, ser som ny og er lite brukt.

Pris 8900kr

 

(Og den dårligere var vist rett over)

 

Jeg har heller ikke sagt at den kostet 18.000,- ny, det står i annonsen, skrevet av han som har lagt den inn. Jeg bare limte inn all teksten i annonsen.

 

 

Karmacom.

Lenke til kommentar

Nå så jeg at DELL maskinen ikke har mere enn XGA den heller forresten:

Skjerm: 15" XGA (1024x768)

 

 

Jeg må ha myst litt for raskt over første posten kaaza skrev, da er den isåfall enda mindre verdt enn jeg først antok, men på en annen side står den da mere i stil til GPU'en og klarer ihvertfall Windows uten problemer da med Intel Intergrated GPU og litt eldre spill. Nyere spill derimot er vel stort sett bare å glemme.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Og forresten så burde alle miste ALL respekt for han når han kommer å påstår at en HP NX9000 med p4m (ikke centrino-cpu'n) til 9k brukt er en maskin du absolutt burde se på. At den noen gang kostet 18k har jeg hardt for å tro.

Alle, burde miste, ALL respekt for meg? Visste ikke at jeg hadde respekt engang jeg fra ukjente mennesker.

 

Du burde skjerpe deg/hisse deg ned og ikke bli personlig fiendtlig mot folk bare fordi noen skriver noe du tror du er uenig (som du tydeligvis har misforstått og egentlig er enig).

 

Jeg mente konfigurasjonen under den i størst mulig grad

I og med at han solgte så to ulike konfigurasjoner til samme pris, når den nederste er tydelig mye bedre enn den øverste. Derfor jeg la frem de to eksemplene, og kun de to, og ikke de 3 andre eksemplene i samme annonse (hele annonsen selger han 5 maskiner.):

 

Den bedre konfigurajonen til samme pris:

HP Compaq nx7010

Pentium Centrino 1,6GHz

512MB RAM

40GB HDD

15,4 widescrean TFT Activmatrice

64Mb ATI Radeon grafikk

DVD, CD-Brenner 24X

Stereo Høytalere, Lyd utt/inn, WLAN, INFRA R, Bluetooth, LAN, MODEM, PARALLELL, S-VIDEO, VGA, 3XUSB, PCMCIA, FIREWARE, SD-KORTLESER

Det er 2004 model, data er i toppstand…uten en ripe, ser som ny og er lite brukt.

Pris 8900kr

 

(Og den dårligere var vist rett over)

 

Jeg har heller ikke sagt at den kostet 18.000,- ny, det står i annonsen, skrevet av han som har lagt den inn. Jeg bare limte inn all teksten i annonsen.

 

 

Karmacom.

NX-maskiner er bæsj ... 1års garanti ... ingen standard på delene som følger med osv ..

NC-maskinene derimot .. Garantert samme hardware i 15 eller 18 måneder, 3 års garanti, solide maskiner beregnet for brukt av folk som er veldig mye på farten osv i jobbsammenheng ...

Lenke til kommentar
Og forresten så burde alle miste ALL respekt for han når han kommer å påstår at en HP NX9000 med p4m (ikke centrino-cpu'n) til 9k brukt er en maskin du absolutt burde se på. At den noen gang kostet 18k har jeg hardt for å tro.

Alle, burde miste, ALL respekt for meg? Visste ikke at jeg hadde respekt engang jeg fra ukjente mennesker.

 

Du burde skjerpe deg/hisse deg ned og ikke bli personlig fiendtlig mot folk bare fordi noen skriver noe du tror du er uenig (som du tydeligvis har misforstått og egentlig er enig).

 

Jeg mente konfigurasjonen under den i størst mulig grad

I og med at han solgte så to ulike konfigurasjoner til samme pris, når den nederste er tydelig mye bedre enn den øverste. Derfor jeg la frem de to eksemplene, og kun de to, og ikke de 3 andre eksemplene i samme annonse (hele annonsen selger han 5 maskiner.):

 

Den bedre konfigurajonen til samme pris:

HP Compaq nx7010

Pentium Centrino 1,6GHz

512MB RAM

40GB HDD

15,4 widescrean TFT Activmatrice

64Mb ATI Radeon grafikk

DVD, CD-Brenner 24X

Stereo Høytalere, Lyd utt/inn, WLAN, INFRA R, Bluetooth, LAN, MODEM, PARALLELL, S-VIDEO, VGA, 3XUSB, PCMCIA, FIREWARE, SD-KORTLESER

Det er 2004 model, data er i toppstand…uten en ripe, ser som ny og er lite brukt.

Pris 8900kr

 

(Og den dårligere var vist rett over)

 

Jeg har heller ikke sagt at den kostet 18.000,- ny, det står i annonsen, skrevet av han som har lagt den inn. Jeg bare limte inn all teksten i annonsen.

 

 

Karmacom.

NX-maskiner er bæsj ... 1års garanti ... ingen standard på delene som følger med osv ..

NC-maskinene derimot .. Garantert samme hardware i 15 eller 18 måneder, 3 års garanti, solide maskiner beregnet for brukt av folk som er veldig mye på farten osv i jobbsammenheng ...

Har ikke eid NX vs NC fra (HP)Compaq så skal ikke uttale meg.

Heller ikke tatt/på prøvd dem fysisk så bare så på tech-specs nå (HD,CPU,GPU osv).

 

men hva mener du med standard på delene? Dårlig deksel osv, ikke-modulære drev (f.eks ikke enkelt å bytte HD/Ram/DVD osv?

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Og forresten så burde alle miste ALL respekt for han når han kommer å påstår at en HP NX9000 med p4m (ikke centrino-cpu'n) til 9k brukt er en maskin du absolutt burde se på. At den noen gang kostet 18k har jeg hardt for å tro.

Alle, burde miste, ALL respekt for meg? Visste ikke at jeg hadde respekt engang jeg fra ukjente mennesker.

 

Du burde skjerpe deg/hisse deg ned og ikke bli personlig fiendtlig mot folk bare fordi noen skriver noe du tror du er uenig (som du tydeligvis har misforstått og egentlig er enig).

 

Jeg mente konfigurasjonen under den i størst mulig grad

I og med at han solgte så to ulike konfigurasjoner til samme pris, når den nederste er tydelig mye bedre enn den øverste. Derfor jeg la frem de to eksemplene, og kun de to, og ikke de 3 andre eksemplene i samme annonse (hele annonsen selger han 5 maskiner.):

 

Den bedre konfigurajonen til samme pris:

HP Compaq nx7010

Pentium Centrino 1,6GHz

512MB RAM

40GB HDD

15,4 widescrean TFT Activmatrice

64Mb ATI Radeon grafikk

DVD, CD-Brenner 24X

Stereo Høytalere, Lyd utt/inn, WLAN, INFRA R, Bluetooth, LAN, MODEM, PARALLELL, S-VIDEO, VGA, 3XUSB, PCMCIA, FIREWARE, SD-KORTLESER

Det er 2004 model, data er i toppstand…uten en ripe, ser som ny og er lite brukt.

Pris 8900kr

 

(Og den dårligere var vist rett over)

 

Jeg har heller ikke sagt at den kostet 18.000,- ny, det står i annonsen, skrevet av han som har lagt den inn. Jeg bare limte inn all teksten i annonsen.

 

 

Karmacom.

NX-maskiner er bæsj ... 1års garanti ... ingen standard på delene som følger med osv ..

NC-maskinene derimot .. Garantert samme hardware i 15 eller 18 måneder, 3 års garanti, solide maskiner beregnet for brukt av folk som er veldig mye på farten osv i jobbsammenheng ...

Har ikke eid NX vs NC fra (HP)Compaq så skal ikke uttale meg.

Heller ikke tatt/på prøvd dem fysisk så bare så på tech-specs nå (HD,CPU,GPU osv).

 

men hva mener du med standard på delene? Dårlig deksel osv, ikke-modulære drev (f.eks ikke enkelt å bytte HD/Ram/DVD osv?

 

 

Karmacom

det jeg mener med ikke standard på delene er at en del kan gå i stykker i pc'en din ... og på garantien så får du en "annen" del som legger inn ny driver osv fordi maskinen har blitt produsert for å være billig, og da ble de billigste delene brukt akkurat der og da. Det eneste de heldigvis bryr seg litt om er minnet. En NC laptop skal være hardware-messig identisk fra den kommer til den går ut av salg som er 15 eller 18 måneder.

NC-serien har også så vidt jeg vet den gode gamle multibay'n som betyr at de kan bruke cd/dvd fra f.eks Armada M og E serien. NX serien tror jeg ikke har denne og må da ha cd/dvd som er spesielt tilpasset den modellen. HDD og RAM er alltid plug'n play i laptops. Må bare som regel flytte over en ramme fra den orginale HDD'en

 

 

Hvis du har vært borti en del data som vil du vite at specs er ikke alt. Man kan ikke lese ut ifra specs om man vil være fornøyd med en maskin. Da gjelder det kun å få tak i personer med like meninger som deg, og høre dems meninger.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd enkelte bærbare hvor ikke engang HD / ram er tilgjengelig uten videre fra P-Bell b.la. Hvorpå maskin har måttet skrus opp for å skifte overnevnte, hvor da også garantien forsvinner fordi man skrur opp maskina, m.a en loose-loose situasjon for sluttbruker.

 

Bortsett fra specs, går mye på smak og behag / estetisk smak av design osv IMO. Personlig liker jeg hverken DELL eller HP pga deksel-designet, enkelte av modellene er greit robuste / godt deksel rent følelsesmessig, men ofte for klumpete etter min smak.

 

Er heller ikke fan av produsenter som benytter seg av fullskjerm BIOS-post logo av sitt eget merke, med mindre de har respekt nok for brukeren til å beholde valget som de fleste nyere BIOS'er har hvor man kan skru av/deaktivere fullskjerm-logo funksjon. Mange store kjente produsenter har ikke dette valget i BIOS kombinert med at de har lagt inn logoen sin som fullskjerm BIOS-post hver gang man skrur på maskina.

 

Eldre Compaq bærbare derimot, HP også for den saks skyld, hadde god kvalitet og design IMO før de begynte å lage sammenslåtte HP-Compaq modeller, siste årene har de blitt mere produsent-fokusert og bloatware siden de ble slått sammen.

 

Men, smak og behag, jeg hater personlig produsenter som skal tydeliggjøre sin tilstedeværelse overdrevent mye på en maskin som er MIN.

 

Jeg ville f.eks aldri kjøpt fremtidens verdens råeste/beste maskin i dag med 10Ghz CPU og PCI-E 200X hvis den f.eks hadde hatt:

 

A: tvungen BIOS-post fullskjerm produsent-logo

B: stygg deksel-design

C: tung og bråkete

D: Tvungen/BIOS-låst hardware-styrt skjermstrekking av lavere

oppløsning uten valg om å la bare lavere oppløsninger heller vises

som mindre da i 1:1 pixelratio.

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...