Gå til innhold

hvilken linux distro skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har ei nokså dårlig gammel maskin som jeg ønsker å installere linux på

Fujitsu siemens SCENiC eT:

  • 10gb
  • 64mb ram
  • 0.6ghrtz

Ettersom jeg har hørt at fedora/madrake osv kjører mye i bakgrunnen (og krever mye ram?) lurer jeg på hva jeg skal velge av distro. Den må være så brukervennlig at det er mulig å forstå noe av den for en windows bruker. Bortsett ifra det skal den kun brukes til surfing, amsn/gaim og litt til.

Håper på svar fort, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
128mb minimum? Må da gå ann å kjøre linux godt med mye mindre ram? Hvis ikke vil jeg anbefale windows 98 eller 2000 som kjører utmerket på en slik maskin.

128mb er minimum for "consumer-distroene", ikke for mer minimale distroer.

exactly. Derfor jeg satte det i gåseøyne. Har selv kjørt linux på en 486 med 300 mb hd og 12 mb ram. Men hvis man skal kjøre kde/gnome, openoffice, firefox og slikt, er 128 mb ram minimum.

Lenke til kommentar
Hm, finner det merkerlig at linux krever mer enn windows xp pro. Har dét installert nå, men må finne noe annet i løpet av tretti dager :ermm: Men nå skal jeg prøve vidalinux, må bare få lasta det ned først..

Nåja..windows xp på 64 mb ram er vel ingen stor fornøyelse?

Det går faktisk ganske bra. Jeg har bare firefox + thunderbird installert da. Sjølsagt går det litt 'treigt', men det er ikke veeldig merkbart. Har hørt at minimum for windows er 128, men det trur jeg egentlig ikke helt på. Maybe er det det samme emd linux òg :p

Lenke til kommentar

Skal man bruke KDE eller GNOME bør man ha minimum 128MB, men til fluxbox og andre lette windowmanagere kan man klare seg med endel mindre, selvsagt avhengig av hva slags programmer man skal kjøre i tillegg.

 

At du klarer å kjøre WinXP med bare 64MB RAM betyr vel bare at du har stor tålmodighet, for dette innebærer mye swapping. Men syns man altså at det er greit at ting går treig og harddisken jobber konstant, så er det jo ditt valg. Personlig klarer jeg ikke å jobbe på slike maskiner. Jeg anser 128MB som absolutt minimum for Win2000. WinXP bør helst ha mer, ihvertfall hvis man ikke bruker tid på optimalisering og skrur av themes og annen eyecandy.

Lenke til kommentar
Hm, finner det merkerlig at linux krever mer enn windows xp pro. Har dét installert nå, men må finne noe annet i løpet av tretti dager :ermm: Men nå skal jeg prøve vidalinux, må bare få lasta det ned først..

Nåja..windows xp på 64 mb ram er vel ingen stor fornøyelse?

definitivt ikke. Irriterende nok måtte man på død og liv logge inn med full grafikk (hvor mest mulig var skrudd av) for å ta opp internetten...

 

Treigeste jeg noensinne har vært borti.

 

Men bort fra tull: Linux krever ofte mer RAM enn XP - men mindre CPU. Og RAM kan oppgraderes kumulativt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Server: SlackWare

Desktop: Fedora el. lignende

 

Ut fra posten går jeg ut fra at du skal bruke PCen som server, last ned CD1 av slackware ( www.linuxiso.org ) ;)

Lenke til kommentar
Ut fra posten går jeg ut fra at du skal bruke PCen som server, last ned CD1 av slackware ( www.linuxiso.org ) ;)

 

Den må være så brukervennlig at det er mulig å forstå noe av den for en windows bruker. Bortsett ifra det skal den kun brukes til surfing, amsn/gaim og litt til.
Lenke til kommentar
Ut fra posten går jeg ut fra at du skal bruke PCen som server, last ned CD1 av slackware ( www.linuxiso.org ) ;)

 

Den må være så brukervennlig at det er mulig å forstå noe av den for en windows bruker. Bortsett ifra det skal den kun brukes til surfing, amsn/gaim og litt til.

Begge har vel egentlig rett. Kan hende jeg installerer apache med php (hvis jeg får dem til å samarbeide), men hovedsakelig surfing. Blir vel litt backup-computer hvis jeg reiser bort (fks LAN) med 'hovedmaskina'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...