Gå til innhold

Sigma Electronic Flash EF 500 deg Super


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kikket litt rundt for å finne ut litt om hastigheten på blitsen "Sigma Electronic Flash EF 500 deg Super" i forhold til seriebilder. Hvor lang tid bruker blitsen på å lade seg opp igjen, noen som kan fortelle meg det?

 

Skulle være "Sigma Electronic Flash EF 500 deg Super"... :blush:

Men i alle dager... deg skulle være bokstavene D og E... :hmm:

Endret av Shorty_sg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som vet om det går an å bruke alternative (kraftigere) energikilder til denne blitsen vel? Slik at ladetiden kan komme ytterligere ned?

Den ladetiden det refereres til er ved full utladning. Ved vanlig bruk til utfyllingslys klarer den fint å henge med på 4 bilder v/ 1/160s F4 på mitt 300D.

 

Hva slags batterier du bruker betyr mye og ikke minst om de er full-ladede eller ikke. Selv har jeg flere sett som jeg sirkulerer. Bruker 2000, 2100 og 2300mAh fra Clas Olson. Jo mere power jo bedre ;)

 

Sigmaen har ikke egen inngang for batteripakke slik som Canons toppmodeller, men om man har 2-3 sett med batterier klarer man seg lenge.

Man kan nok ta opp mot 200 bilder på ett sett om man ikke må fyre av for mye power. Det er ivertfall min erfaring.

PS: Jeg bruker ofte å heller kjøre ISO200 istedet for ISO100 for ikke å få så hardt blitzlys. Det sparer også batteriene på blitzen mye.

Lenke til kommentar
PS: Jeg bruker ofte å heller kjøre ISO200 istedet for ISO100 for ikke å få så hardt blitzlys. Det sparer også batteriene på blitzen mye.

 

Jaaaa.... dere som ikke har prøvd det.... kjør opp ISO'n noe ved blitzbruk, lyset i bildet blir MYE bedre.

 

Kan forøvrig anbefale Sigma blitzen, bruker den mye og ofte. Har tre sett batterier (2300), og det duger i lange baner til mitt bruk. Billig-billig på Clas Olsson, løp og kjøp.... de kommer med sånn fin blastboks til batteriene også, kjekt.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan du si noe om forskjellen på 2000mA, 2100mA og 2300mA. Er det merkbart forskjell?

Virker som du har forskjellige merker batterier? Lader du de i samme hurtiglader. Ser Clas Olson har batterier som lader seg på 15 min.

Noen som har testet disse?

Men har antall mA noe å si på ladetiden? Trodde det heller gikk på hvor mye strøm batteriene har, og dermed hvor lenge de vil vare.

Lenke til kommentar

Antall mA har nok først og fremst noe å si på antall blink du får ut av dem før ladetiden blir lengre.

 

Er det forøvrig noen som har sammenlignet ladetiden ved vanlige versus oppladbare batterier? Vanlige batterier er 1.5 V og oppladbare er 1.2 V. Dette skulle man tro at hadde innvirkning på ladetiden, siden de kan levere høyere effekt ved vøyere spenning.

 

Jeg har forøvrig tenkt litt på om man kunne lage en adapter som man puttet inn i batterikammeret med ledning ut til et eksternt 6V blybatteri. Disse kan levere mer effekt og burde også kunne gi raskere lading av blitzen. Er det noen som har hørt om noen sånne prosjekter?

 

 

EDIT: Ser at Arve28 forteller at ladetiden er kortere med niMH batterier. Disse har vel blitt så gode at de er i stand til å levere mer effekt da. Men en ekstern blybatteripakke burde likevel kunne kutte ned ladetiden enda mer...

Endret av Aesop
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sigmaen har ikke egen inngang for batteripakke slik som Canons toppmodeller, men om man har 2-3 sett med batterier klarer man seg lenge.

Merkelig at ikke flere nevner nettopp dette i den "store" diskusjonen rundt 500 Super kontra Speedlite (for speedlite 550 er vel da en av toppmodellene du referer til?).

 

La merke til at Canon solgte eksterne batteripakker som kunne levere en kraftigere opplading av blitz, og gikk rett og slett ut fra at Sigma hadde samme muligheten...

Lenke til kommentar
Sigmaen har ikke egen inngang for batteripakke slik som Canons toppmodeller, men om man har 2-3 sett med batterier klarer man seg lenge.

Merkelig at ikke flere nevner nettopp dette i den "store" diskusjonen rundt 500 Super kontra Speedlite (for speedlite 550 er vel da en av toppmodellene du referer til?).

 

La merke til at Canon solgte eksterne batteripakker som kunne levere en kraftigere opplading av blitz, og gikk rett og slett ut fra at Sigma hadde samme muligheten...

For de som ønsker å bruke en slik sak er den nok bra, men for det første koster den rundt 1700,- + frakt og for det andre må man da bære den batteripakka på en eller annen måte. Den spiser 8stk AA-batterier, så den er jo ikke fjærlett heller...

For sportsfotografer som skyter mye med blitz er den sikkert flott, men siden Sigmaen holder følge med 300D har det ikke vært aktuelt for meg enda ivertfall.

Slik ser en batteripakke ut http://www.xd.no/asp/info.asp?p=39220&l=3

Lenke til kommentar
Jaaaa.... dere som ikke har prøvd det.... kjør opp ISO'n noe ved blitzbruk, lyset i bildet blir MYE bedre.

Er det snakk om å stille ISO på blitzen, eller på kameraet? Eller "snakker" kameraet sammen med blitzen og får den til å justere ned lysstyrken?

 

For øvrig blir D og G til "deg" pga en autosensur-funksjon på forumet. Den skal rette SMS-språk til vanlig norsk, men enkelte ganger tar den også slike forkortelser.

Lenke til kommentar
Jaaaa.... dere som ikke har prøvd det.... kjør opp ISO'n noe ved blitzbruk, lyset i bildet blir MYE bedre.

Er det snakk om å stille ISO på blitzen, eller på kameraet? Eller "snakker" kameraet sammen med blitzen og får den til å justere ned lysstyrken?

Kamera... skru opp ISO'n på kamera.... 200-400 funker godt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...