Gå til innhold

Hente brukernavn i annet doc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg bruker session sånn det er nå også, men da setter jeg session til "access" dersom bruker finnes i tabell. Så sjekker jeg i hvert doc om session = "access". Hvordan kan jeg ha brukernavnet som sessionverdi da? Hva kan jeg sjekke med i de andre doc hvis jeg ikke har en fast verdi og forholde meg til?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg fikk helt frem hva jeg mente.

 

Hvis jeg har brukernavnet som session-verdi kan jeg jo ikke sjekke om brukeren skal få tilgang til sidene. Hvis session = "access" dersom bruker finnes i tabell, kan jeg jo sjekke

if(session = "access"){ tilgang til side....osv}

men hvis brukernavnet er session-verdien har jeg jo ikke noe å sjekke opp mot for å evt gi en bruker tilgang eller ikke...

 

Ser at det er en veldig grei måte å ta med seg en verdi eller streng, men jeg mangler bare å se hvordan jeg får gitt brukere tilgang til side eller ikke, når jeg ikke lenger har en session-verdi å sjekke mot?

 

Mye kluss dette, men håper dere forstår hva jeg mener denne gang...

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke noe ala dette:

if ( isset($_SESSION['brukernavn']) ) {
  //Gi tilgang til siden...
} else {
  header("Location: feil-side.php")

Du sjekker da bare om variabelen $_SESSION['brukarnavn'] er satt. Den setter du da samtidig med at brukeren logger inn på siden din. Altså dersom han ligger i bruker-tabellen din ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg fikk det til ved å sette to forskjellige sessioner. Men nytt problem:

 

Jeg skriver ut "Velkommen $bruker" øverst på siden. Og det virker fint helt til jeg går til en spesiell side. Trykker jeg 2 ganger på denne siden/linken forsvinner verdien/brukernavnet fra sessionen. Noen som har vært borti noe lignende? Trodde sessionen skulle holde verdien til en evt. loggout, eller lukking av browser??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...