Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ny trådløs ruter i hjemmelan


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg har et problem, og forhåpentligvis er det noen folk her med litt mer kunnskap enn meg.

 

Trådløst skal inn i heimen, og har anskaffet en CNet Wireless-G Router 54:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301836&cks=PRL sak.

 

Denne ser ut til å fungere fint, men har litt liten rekkevidde. Problemet er da at i stedet for å erstatte den DSL-ruteren som jeg har fra før, tror jeg at jeg må hekte denne på en svitsj et annet sted fysisk nærmere der trådløs vil bli brukt.

 

Jeg ville altså hatt:

MODEM <-> TRÅDLØS RUTER <-> SVITSJ <-> PCER

 

men må ha:

MODEM <-> VANL.RUTER (SMC Barricade) <-> SVITSJ (LAN1) <-> TRÅDLØS RUTER <-> PCER (LAN2?)

 

for å ha trådløs dekning der jeg vil ha dekning.

 

Tankegangen er å ha den vanlige ruteren dele ut

10.0.0.1 - 10.0.0.191

og den trådløse: 10.0.0.193 - 10.0.0.220. Jeg innbiller meg at jeg må ha de to DHCP-serverne på ruterne kjørende for å få dette til. Stemmer dette?

 

I tillegg vil det vel bli trøbbel med ruting på hjemmenettverket. Jeg har satt opp noen 'ordentlige' rutere, og da brukte jeg enkelt og greit RIPv2 for å utveksle rutinginformasjon. Kan jeg gjøre dette uten noe stress på disse billigruterne?

 

Til sist. MSWIN fildeling. Vil jeg miste muligheten til å bruke den hendige MSHOME muligheten for fildeling når jeg introduserer en ekstra ruter i nettverket? Jeg splitter vel strengt tatt hjemmenettverket i to LAN på denne måten?

 

setter pris på innspill før dette utvikler seg til å bli et digert prosjekt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

du kan prøve følgende:

 

MODEM <-> VANL.RUTER (SMC Barricade) <-> SVITSJ (LAN1) <-> TRÅDLØS RUTER <-> PCER

 

Slå av dhcp i den trådløse routeren og koble den på en LAN port mot switchen (i steden for WAN porten) - da skal alle pc'er får ip fra barricade routeren.

 

RIPv2 fungerer ikke på slike "hjemme" routere - du burde egentlig ha kjøpt et trådløs aksesspunkt - ikke router ... men prøv som beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar

hei bc,

 

takker. skal prøve det. ærlig talt hadde jeg ikke tenkt særlig over kjøpet. trodde ruteren skulle ha nok rekkevidde, slik at barricade-ruteren kunne bli pensjonert. hadde jeg visst det på forhånd, ville nok aksesspunkt vært veien å gå ja.

 

forøvrig ser det ut som om cnet-ruteren støtter "en slags" rip, men barricaden har nesten null funksjonalitet, så er egentlig like langt der.

 

skal se om jeg ikke får ting til å svive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...