Gå til innhold

Den store hjelpetråden i 3DSMax!


Anbefalte innlegg

Den store hjelpetråden i 3DSMax!

 

Vel, siden mange tydeligvis har fått opp interessen for 3D de siste ukene har jeg bestemt meg for å åpne en hjelpertråd i det mest populære programmet her. Jeg kommer selv til å legge ut en tutorial her når jeg er ferdig med den og kan da hjelpe de som skulle ha eventuelle problemer med den modellen.

 

Hvis du skulle trenge hjelp, så er det ikke noe å være flau over. Et 3D program tar mange år å lære, og jeg antar at selv de mest profesjonelle må dra frem læreboka av og til.

 

Det som er viktig når du spør om hjelp er at du beskriver nøye det du trenger hjelp til, hvor du finner en eventuell tutorial og hvor det pleier å gå galt. dette for at den som eventuelt skal hjelpe får en litt enklere jobb med å forstå problemet som har oppstått. Hvis en "klisterhjernemodellatør" som meg selv har vært borte i noe liknende vil jeg huske på det, slik at jeg ikke stopper neste gang det samme skjer,

 

Jeg kjenner noen av teknikkene innen modellering, og ser ikke bort i fra at noen andre her kan hjelpe også. Det er jo tross alt det et forum er til for, er det vel ikke? Her kan vi gjøre andre gode og lære noe nyttig som du aldri kunne tenkt deg å komme på alene. Er ikke god på gamle ordtak men jeg mener å huske at "Flere hoder er bedre enn ett" Dette mener jeg ikke i sammenhengen siamesiske firlinger, men at hvis to stykker er gode i en ting, så vil begge kunne lære av den andres kunnskap der den andre er bedre enn deg selv. Det samme selvfølgelig motsatt.

 

Det som jeg har erfart litt, er at mer erfarne "modellører" kan det med å hoppe i ting og kansje være litt kjepphøye når det kommer til å hoppe over et punkt eller i det hele tatt gidde å gjøre det. Jeg husker godt da jeg var nybegynner i Max (1/2 år siden elns) da følgte jeg tutorials til punkt og prikke, mens nå ser jeg på bildene i tutorialen og gjør det jeg tror jeg skal gjøre.

 

Ofte går dette greit, da modelleringsteknikker ofte er de samme, men når ting går galt sitter jeg og irriterer meg over tutorialen når det egentlig er min egen skyld. Det er dette som tilsier at de svake kan lære til de sterke, da de svake ofte får med seg mer i den enkelte tutorial. Men etter hvert blir de svake sterke de også.. Hva skal vi gjøre da? Huff, eller JO! Vi kan lage tutorials til hverandre. Jeg holder på med en Bender tutorial akkurat nå. Arbeisviljen har ikke vært på topp da jeg funderer på sokkelbytte i nærmeste fremtid (Fra 478 til 939 :evil: ) Men den skal gjøres ferdig innen Januar. I mellomtiden kan vi hjelpe hverandre og prøve å få andre til å ville prøve dette her. Den følelsen når du har laget noe er ubeskrivelig.

 

3, 2, 1, Sett i gang! Spør spørsmål og du vil forhåpentligvis få svar, nå lager vi den lengste hjelpetråden i historien! (Lite trolig) :thumbup:

 

Edit: Litt leifer :nei:

Endret av Hubman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan gjøres på to måter, det kommer an på om du skal lage ett objekt av to objekter eller gjøre to frittstående objekter ett objekt.

 

Hvis du skal koble to slettede polygoner, så du lage en ekstra rad med vertexes (velg vertexene du skal forlenge, hold inne Shift mens du tar "Move" på vertexene. Hvis man skal koble vertexes som er like langt fra hverandre og du vil ha dem i midten av vertexene, så velger du to og to vertexes og velger "Collapse" slik at de blir smeltet til en i midten av original posisjon. OBS! Velg vertexes ovenfor hverandre, ikke overfor til siden da dette ikke kommer til å se bra ut.

 

Hvis du skal koble sammen to frittstående objekter kan du gjøre det også. Først konverterer du begge objektene til Editable Poly (eller Mesh osv, men tror begge må være konvertert til det samme (?)) Deretter velger du "Attach" mens du har valgt den ene f.eks. firkanten, og trykker deretter på den andre firkanten. Litt dårlig forklart, men vanskelig uten bilder ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er sikkert fordi det ikke går an å welde sammen to hele firkanter. du må slette polygonen med verticene som skal weldes. skal kaste opp et bilde også

 

EDIT: Bildet er slått opp og må bare legge til at hvis du skal welde to vertices i sammen slik at resultatvertexen ligger i midten av de to originale vertices, velg "Collapse" i stedet for weld og target weld.

 

Bender Tutorialen er ferdig også, den finner du her. Filen er i PDF format og er på engelsk.

post-215-1105289678_thumb.jpg

Endret av Hubman
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg sitter nå og skal rendere ett skole prosjekt i 3D studio max V.7, men problemet er at jeg skal rendere i nettverk med backburner.

Jeg klarer fint å få alle pcene til å rendere et prøve bilde av animasjonen.

Problemet kommer når jeg skal rendere hele animasjonen.

Da er det bare en maskin som begynner å rendere.

Det er tilfeldig fra gang til gang hvilken maskin som begynner renderingen.

Jeg trenger sårt hjelp for prosjektet skal være ferdig til i morgen og jeg vil aldri klare det med bare en maskin som renderer.

 

Håper på rask og positiv tilbakemelding.

 

PS Bare spør hvis det er noe dere trenger å vite om innstillingene.

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål det der. Driver ikke med noe animasjon selv, da jeg ønsker å få kontroll på modelleringen først. Men hvis du får svar på GCTalk, så kan du kanskje poste svaret slik at noen andre som er i samme knipa får hjelp også?

 

Ps. Tar forbehold om trykkleif.. Hører på metal nå, så det går fort i svingene :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...