Gå til innhold

Fujitsu Siemens Amilo D8820 - Skrur seg av


Don Spiff

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har en Fujitsu Siemens Amilo D8820 som i det siste har begynt å skru seg totalt av hvis han f.eks stresser maskinen litt/spiller/kopierer ting via nettverk osv.

 

har sjekka etter virus på maskina, batteriet, strømkabelen, reinstall av Windows XP Pro men er desverre ikke kommet noe viedere i søket etter feil...

 

Har sågar oppdatert samtlige av drivere og bios men den skrur seg fremdeles av

:no:

 

Noen som kan ha en formening om hva som er galt og hvordan man kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som en fysisk feil og ikke software...

 

hvis det er garanti på den, send den inn.

 

hvis ikke, så kan du be ham å åpne den og rense vifte-huset osv...eventuelt ta av kjøleren, rense og sette ny kjølepasta.

 

 

*tar ikke ansvar hvis det oppstår feil med tanke på inkomepentent arbeid* ;)

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Spesielt, sitter og LETER etter måter å finne ut hva som kan ha skjedd med min Amilo D8800, som plutselig skrur seg av etter at brorsan har spilt i ca 10-20 min på den..

Tipset jeg fikk av storebror var at det sannsynligvis var prosessoren som måtte byttes ut... *Håper det løser seg på en annen måte*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spesielt, sitter og LETER etter måter å finne ut hva som kan ha skjedd med min Amilo D8800, som plutselig skrur seg av etter at brorsan har spilt i ca 10-20 min på den..

Tipset jeg fikk av storebror var at det sannsynligvis var prosessoren som måtte byttes ut... *Håper det løser seg på en annen måte*

Bytte cpu??

 

Jeg har også en fujitsu-siemens laptop, og når det skjedde med min var det pga maskina ble for varm...har ikke noe å bytte cpu!

 

Hvis cpu'en er defekt ville du ha opplevd det samme med flere ting ikke bare spilling.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har en Fujitsu Siemens Amilo D8820 som i det siste har begynt å skru seg totalt av hvis han f.eks stresser maskinen litt/spiller/kopierer ting via nettverk osv.

 

har sjekka etter virus på maskina, batteriet, strømkabelen, reinstall av Windows XP Pro men er dessverre ikke kommet noe viedere i søket etter feil...

 

Har sågar oppdatert samtlige av drivere og bios men den skrur seg fremdeles av

:no:

 

Noen som kan ha en formening om hva som er galt og hvordan man kan fikse dette?

hmm... har også en amilo d8820 som gjør eksakt det samme. har også oppdatert og reinstalert i hue og ræva. prøvde å installere bare xp pro og nfs underground. men etter ca 1,5 runder så skjedde det samme... ARGH!!!

 

fikk et tips om at rammen kunne være gåen, og at dette kunne sjekkes med et program som het memtest eller noe. noen som har prøvd dette?

 

faen, nå begynner jeg å bli drittlei fujitsu siemens!! snart bytta hele pcen!!!

 

mvh

"grønn"-thomas

Lenke til kommentar

Jeg har samme maskin selv, og jeg hadde samme problem selv. Jeg ble så desperat at jeg satte støvsugeren på full guffe og tvangssugde alle vifteåpninger på undersiden og på siden. Neppe godt for viftene, men ikke noe problem etter dette.

 

 

Feilen oppstod etter lengre tids bruk på en stoffduk, neppe noe sjakktrekk.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar

Har hatt det samme problemet med min FS D 8830,

har åpnet og renset den ett par ganger, da funker den bra en stund,

men nå tror jeg vifta sliter litt.

den hakker og starter ikke før cpu'en blir 70 grader! (Everest & Speedfan)

Får ikke Speedfan til å kontrollere hastigheten eller "minimum-varme-grense".

Er det noen andre programmer som gjør dette?

 

tillleggspørsmål:

 

1. er det greit å kjøpe nye vifter til laptopper?

 

2. går det ann å overklokke disse maskinene?

 

3. har vi slått fast en gang for alle at det ikke går ann å skjifte skjermkort??

(har ATI rad mob 9000, selges ATI mobillity kort noe sted?)

 

til slutt:

er det noen som har åpnet "hele" bunnen på en 8830? jeg får bare av det dekslet som

kan åpnes til vifta, ram'en og batteriet, men får ikke av dekklset som dekker skjermkort og cd spiller. noen triks? (har seff skrudd ut alle skruene, men det virker som det er noe "skjult" som ikke gir slipp..)

 

takker for svar...

Lenke til kommentar

Maskinen slår seg av fordi CPU vifta er full av støv. Enkelte ganger hjelper det bare å bruke støvsugeren ned ved CPU vifta, men har feilen vært der lenge så har støvet lagt seg som et teppe på vifta og støvet sitter da fast. Må da bytte CPU vifta. Støv går selvfølgelig ikke på garantien og du må da kjøpe en ny CPU vifte. Kostet for et år siden 350 eks.mva. Du får kjøpt den på [email protected]. Tar ca 4-5 deg før du får den i posten. Jeg hadde samme feilen på min maskin og skiftet CPU vifta og nå er maskinen som ny.

Lenke til kommentar
Har hatt det samme problemet med min FS D 8830,

har åpnet og renset den ett par ganger, da funker den bra en stund,

men nå tror jeg vifta sliter litt.

den hakker og starter ikke før cpu'en blir 70 grader! (Everest & Speedfan)

Får ikke Speedfan til å kontrollere hastigheten eller "minimum-varme-grense".

Er det noen andre programmer som gjør dette?

 

tillleggspørsmål:

 

1. er det greit å kjøpe nye vifter til laptopper?

 

2. går det ann å overklokke disse maskinene?

 

3. har vi slått fast en gang for alle at det ikke går ann å skjifte skjermkort??

(har ATI rad mob 9000, selges ATI mobillity kort noe sted?)

 

til slutt:

er det noen som har åpnet "hele" bunnen på en 8830? jeg får bare av det dekslet som

kan åpnes til vifta, ram'en og batteriet, men får ikke av dekklset som dekker skjermkort og cd spiller. noen triks? (har seff skrudd ut alle skruene, men det virker som det er noe "skjult" som ikke gir slipp..)

 

takker for svar...

 

 

AMILO D 8830 har eget skjermkort som kan byttes, men for øyeblikket finnnes det ingen bedre skjermkort til disse maskinene.

 

For å komme til hovedkort du først fjerne alle synlige skruer under maskinen. Deretter fjerner du DVD-rom. På DVD-rom skuffen finner du en lite hakk. Hvis du bruker en skrutrekker på dette hakket og drar utover, så vil DVD-rom'n komme ut av seg selv. Under DVD-rom'n finner du en skrue som du også må fjerne. Du også fjerne noen bitte små skruer bak maskinen\ under skjermen.

Da er det bare å løfte av lokket, slik at du kommer til hovedkort, skjermkort og modem. Husk at garantien ikke gjelder hvis du skrur på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...