Gå til innhold

1/2 eller 3/8 fittings??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takker!

også en ting til...

 

jeg vurderer å lage meg vannblokker selv.. men det er ting jeg ikke skjønner med finish greier osv.

f.eks på disse bildene:

http://www.zerofanzone.co.uk/largepic.asp?...pic=tab&ext=jpg

 

og

 

http://www.zerofanzone.co.uk/largepic.asp?...tblock1&ext=jpg

 

hvordan får han den fine runde kanten på den hakkete kobbergreia?? og hvordan får han til finishen???

 

hvis jeg skal sage med stikksag i kobber, kan jeg bruke vanlig metallblad da? og hvis jeg skal borre da funker sånne titanbelagte borr..??

og selvfølgelig.. hvor får jeg tak i kobber :smile:?

takk for svar.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 19:42, Arachnid skrev:

CNC fres?? båndsliper?


stikksag, titanborr? :smile:


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arachnid på 2002-06-07 20:02 ]</font>


 

CNC er vel en sånn maskin som er datasyrt. Sage med Baubil går bra. Det går ann og borre ut med drill men det tar laaaangt tid og du må lade batteriet ofte.

Lenke til kommentar

jeg har sånn en turbovill sak som går i stikkkontakten :grin: WROOOOM!

men kantene, hvordan finpusser jeg dem?? sånn at de blir glatte og runde? er det noen billige maskiner som kan gjøre dette? tenker på å lage BILLIGE vannblokker.. må jeg kjøpe all verdens med maskiner og utstyr lønner det seg å bare kjøpe vannblokkene man trenger :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 20:50, Arachnid skrev:

jeg har sånn en turbovill sak som går i stikkkontakten
:grin:
WROOOOM!

men kantene, hvordan finpusser jeg dem?? sånn at de blir glatte og runde? er det noen billige maskiner som kan gjøre dette? tenker på å lage BILLIGE vannblokker.. må jeg kjøpe all verdens med maskiner og utstyr lønner det seg å bare kjøpe vannblokkene man trenger :smile:


 

Dremel multi. Casemodder vertøy nr. 1.! Det kan brukes til så mangt. Den burde klare og busse kantene.

Lenke til kommentar

Skal du ha super finish, så kan du bare glemme maskiner..kjøp et filsett du :wink: og ikke glem og kjøp en veldig fintannet fil i tillegg, som du bruker på slutten. Når alt av hakk er borte, og hele overflaten er "filt", så bretter du bare sammen litt av sandpapiret du skal bruke på planslipingen, og pusser litt med det. Gå så over til vanlig stålull. Til slutt polerer du med en pasta som heter Autosol. Når du er ferdig, så er det møbelfinish og vel så det. Skal du beholde det, så må du til med lakk. Husk og avfett nøye før du lakker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-08 01:51, Arctic skrev:

Skal du ha super finish, så kan du bare glemme maskiner..kjøp et filsett du :wink: og ikke glem og kjøp en veldig fintannet fil i tillegg, som du bruker på slutten.


 

Vel jeg hadde absolutt brukt båndsliper,har du i det hele tatt prøvd en båndsliper?(ikke frekt ment)

*Den gir nesten "ferdig finish" med en gang

*Tar 15x mindre tid en fil

*Fil gir 10x dårligere finish

*båndsliper er i tilleg bra til grov-

arbeid(med grovere sandpapir)

*Den desidert beste maskin til å runde hjørner på vannblokk og få ferdig finish med en gang.

 

MEN jeg er veldig enig i autosol tingen,bare ikke buke d UNDER blokka ettersom det kan gjøre att articsilveren ikke "binder seg godt til vann-blokka

og coren.Brukk en TYKK glass plate(ikke vinduet,det kan d være seg i)og 600-2000 papir til finishen

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-08 02:33, shorin skrev:

Quote:


Den 2002-06-08 01:51, Arctic skrev:

Skal du ha super finish, så kan du bare glemme maskiner..kjøp et filsett du :wink: og ikke glem og kjøp en veldig fintannet fil i tillegg, som du bruker på slutten.


 

Vel jeg hadde absolutt brukt båndsliper,har du i det hele tatt prøvd en båndsliper?(ikke frekt ment)

*Den gir nesten "ferdig finish" med en gang

*Tar 15x mindre tid en fil

*Fil gir 10x dårligere finish

*båndsliper er i tilleg bra til grov-

arbeid(med grovere sandpapir)

*Den desidert beste maskin til å runde hjørner på vannblokk og få ferdig finish med en gang.

 

Ikke for og være frekk, men slutt og drit deg ut :roll:

Lenke til kommentar

Drite meg ut?

Du svarte aldrig på spørsmålet mitt Ang. bånd slipere?? SÅ va er d jeg driter meg ut med?(I mine øyne har du dritt deg LODDRET ut) Har selv fagbrev sveis+industri mekaniker,og har jobbet med metaller siden jeg var en snørr-unge.OG til bøgge bakken,jeg er antaglig vis MØE gammlere enn deg :smile:ER 28 år.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-08 12:14, shorin skrev:

Drite meg ut?

Du svarte aldrig på spørsmålet mitt Ang. bånd slipere?? SÅ va er d jeg driter meg ut med?(I mine øyne har du dritt deg LODDRET ut) Har selv fagbrev sveis+industri mekaniker,og har jobbet med metaller siden jeg var en snørr-unge.


 

Var det et spørsmål?

Joda, har 2 skap fullt av el-verktøy. Har i tilegg drevet med litt møbelbygging (der er båndslipere kjekt) båtreperasjoner, sveising, lodding OG bygging av vannblokker til PC.. I tillegg kommer altid folk til meg når de skal reparere noe. Merkelige greier...

Men til saken. Du driter deg ut med overdrivelsene dine. "10X fortere, bedre osv", er jo bare tøv. En båndsliper er grei nok til sitt. Men blir litt "klumpete" enkelte plasser. Hvis du har sett alt hva folk lager av vannkjølingsutstyr, så vet du hva jeg snakker om. Han som spurte var nybegynner, og da anbefaler jeg et filsett som du vil få mye bruk for når det gjelder metallarbeid generelt. Det er rimelig, anvendelig, og uunværlig i mange tilfeller! Det er ikke båndsliperen...

Og når man er stø på hånda, så foretrekker jeg faktisk benksliperen, evt vinklesliperen til sånn småtteri. Mye brae skiver og få kjøpt nå til dags.

Ikke værre en det.

Men så til mitt spørsmål. Hva er det jeg driter meg loddrett ut på?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...