Gå til innhold

Valg av Bærbar PC


Ma

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe ny bærbar pc, men er litt usikker på hvilken jeg bør velge. Håper dere kan hjelpe meg litt eller dirigere meg i riktig retning. :dontgetit:

 

- Ønsker en til under kr 10000 som kan vare i noen år (oppfylle standard krav også om et par år)

- Vil helst ha en som ikke blir så fort varm og som ikke støyer mye

- Lett av vekt

- Skal brukes til Internett-surfing, bildebehandling, Director-programmering, enkel lydredigering, litt spilling (bl.a Sims2)

- trenger også nettverkskort og operativsystem inkl i prisen

 

Har jeg forstått det riktig hvis Pentium M 1,7 ghz kan til en viss grad sammenlignes med stasjonære pc'er m ca 2,8 ghz i forhold til hvor kraftig den er? Hva med Amd; bråker de mer? Enn Celeron?

 

Vil det være tilstrekkelig med 256mb minne?

 

Hvis pc'en er levert med trådløst nettverk, kan den da også benyttes med "vanlig" nettverk, eller blir jeg nødt til å skaffe et helt nytt trådløst system hjemme?

 

Håper på svar fra dere erfarne og kloke mennesker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Skal sjekke ut anbefalingene. :)

 

Har jeg forstått det riktig hvis Pentium M 1,7 ghz kan til en viss grad sammenlignes med stasjonære pc'er m ca 2,8 ghz i forhold til hvor kraftig den er?

 

Hva med Amd; er det slik at de bråker mer og er mindre anbefalt for bærbar?

 

Hvordan er støynivået til Celeron i forhold til Pentium?

Lenke til kommentar

Har sett på noen forskjellige maskiner. Hvilken vil dere anbefale? Egen erfaringer med disse, bilder av pcen?

 

G556E CDRW/DVD D1600 15" 60GB 512MB 10995,00

Windows XP Home OEM Norsk (SP2) 995,00

TOTALT Kr 11990,00

 

 

Netshop notebook 1557A Kampanje desember 1,7 GHz/512/60GB/DVD/CD-RW/15"/ATI9600

Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2

TOTALT kr 10745,00

 

 

 

Noen andre forslag??

 

Er Intel Extreme Graphics 2 brukbart til 3D grafikk og spill?

Endret av Ma
Lenke til kommentar
Har sett på noen forskjellige maskiner. Hvilken vil dere anbefale? Egen erfaringer med disse, bilder av pcen?

 

G556E CDRW/DVD D1600 15" 60GB 512MB 10995,00

Windows XP Home OEM Norsk (SP2) 995,00

TOTALT Kr 11990,00

 

 

Netshop notebook 1557A Kampanje desember 1,7 GHz/512/60GB/DVD/CD-RW/15"/ATI9600

Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2

TOTALT kr 10745,00

 

 

 

Noen andre forslag??

 

Er Intel Extreme Graphics 2 brukbart til 3D grafikk og spill?

Jeg ville tatt Netshop verisjonen og Intel Extreme Graphics 2 er ikke noe godt til spill og slikt

Lenke til kommentar
Netshop uten tvil :thumbup: Har en 1557 selv og den er ganske god :thumbup:

 

Har hørt at Elitegroup sine maskiner ikke er så gode ;) Noen som bekrefte eller avkrefte dette... andres synspunkter? :hmm:

Se her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2583933

Angående ECS G556E vs AOpen 1557:

- Var og så på en 1557 hos Digital Impuls. Det første som slo meg etter å ha tatt den i nærmere øyesyn var den tilsynelatende dårlige konstruksjonen. Tastaturet skrangler og svikter på midten når man skriver. :thumbdown:  Touchpad'en ga også lett etter for trykk på høyre side. Ikke at jeg er noen ekspert på området, men dette så ikke lovende ut for byggekvaliteten.

 

- Betjeningen hevdet for øvrig at 1557 og G556E var mye samme pc'en :hmm: , men at de generelt hadde hatt langt flere problemer med bærbare fra ECS. Dette bekrefter også et kjapt søk på nettet. I et større engelsk forum var det flere som var skuffet over kvaliteten på G556E (husker ikke navnet på det i farta). Men som en norsk fyr skrev på debattforumet så er visst mesteparten av (de tidligere) feilene på G556E rettet opp - ihvertfall på de maskinene som selges i Norge.

 

Konklusjonen jeg sitter med så langt er at prismessig er det omtrent dødt løp, men at den største forskjellen på G556E og 1557 er konstruksjonsmessig, der G556E vinner pga bedre tastatur og aluminiumslokk.

 

(MEN: Ryktene vil ha det til at G556E har problemer med stabilitet osv så da er jeg vel egentlig like langt  :)  )

Lenke til kommentar

- Intel Extreme holder greit til enkel spilling.

- Når du skal handle laptop til under 10 000 kroner begynner kompromissene å komme tett.

- Gå for en Centrino basert laptop (P-m), og ikke forhold deg til folk som vil sammenligen byggekvaliteten til ECS / 1557 med IBM. Klart at de ikke holder samme standard som en laptop til 2 - 3 ganger prisen. Spesifikasjonsmessig gir disse mest for penga.

- Alternativt kan du kikke på Acer sine Celeron M maskiner, som er Pentium - m uten speedstep, og fungerer greit.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig hvis Pentium M 1,7 ghz kan til en viss grad sammenlignes med stasjonære pc'er m ca 2,8 ghz i forhold til hvor kraftig den er?

Se denne testen:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=1

 

Hva med Amd; bråker de mer? Enn Celeron?

Nei, AMD Sempron tilsvarer Celeron (M). Forskjellen er at Sempron som regel yter bedre og har bedre batteritid siden den støtter strømsparing (PowerNow!) noe ikke Celeron gjør. Fujitsu-Siemens og Acer har noen rimelige og greie bærbare basert på AMD Sempron, f.eks:

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=42358

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38749

 

Vil det være tilstrekkelig med 256mb minne?

Det holder akkurat for å si det slik, men skal du holde på med mange ting samtidig så anbefaler jeg at du har minst 512MB minne i maskinen. Det koster heller ikke allverden å oppgradere minnet, og det kan du også som regel enkelt installere selv.

 

Hvis pc'en er levert med trådløst nettverk, kan den da også benyttes med "vanlig" nettverk, eller blir jeg nødt til å skaffe et helt nytt trådløst system hjemme?

Hvis den blir levert med trådløst nettverk (WLAN) så har den som regel trådbasert nettverk (LAN) også. De aller fleste bærbare leveres med støtte for LAN i dag.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen, snorreh! :)

 

Jeg har ikke helt bestemt meg ennå - hvilken bærbar jeg skal gå for.. Har lyst på en så snart som mulig, så vet ikke om jeg vil risikere å måtte vente på levering fra nettbutikker.

 

Har også sett på den fra Netshop, men jeg liker ikke så godt utseende på den; er litt for maskulin for min smak... :hmm: Kunne heller tenke meg en svart en... Er bildet riktig iforhold til hvordan den virkelig ser ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...