Gå til innhold

Får ikke riktig Mac-adresse


pjuik

Anbefalte innlegg

Trådløskortet i den bærbare fungerte plutselig ikke lenger etter en boot. Ettersom det heller ikke fungerte med Windows mistenkte jeg routeren og slo av strømmen til den for en kort stund.

Etterpå fikk jeg det opp å kjøre igjen i Windows, men ikke i FC3.

 

Når jeg booter får jeg opp melding om at Eth1 enhet har forskjellig Mac-adresse enn forventet, og derfor ignorerer.

Når jeg konfigurerer (grafisk) er det to Mac-adresser å velge blant, og uansett hvilken av dem jeg velger får jeg samme meldingen.

 

Har sjekket med editor i fila ifcfg-eth1 (ligger i /etc/sysconfig/network-scripts ) at Mac-adressene virklelig blir lagret for hver forandring jeg gjør.

 

Sånn uten videre fungerte det plutselig etter at jeg hadde gjort en forandring. Lagret selvfølgelig oppsettet.

Men da jeg rebootet rett etterpå ville det ikke fungere.

 

Det er ikke så veldig mange forskjellige måter å konfigurere oppsettet på, og jeg har prøvd alle alternativer om igjen flere ganger.

 

Men forstår ikke helt hvorfor den nesten hele tiden kommer med meldingen om Mac-adressen........ :hmm:

Endret av pjuik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet noe om dette med trådløst og Mac-adresse?

Mac-adressen er vel, om jeg har forstått det rett, den som er spesifikk for den enkelte enhet, i dette tilfelle et trådløst PCMCIA-kort. Og den står skrevet på kortet.

 

Ettersom det står i feilmeldingen at eth1 har forskjellig Mac-adresse enn forventet må det jo ligge en annen adresse i en eller annen fil som det leses fra.

Og hvilken fil kan det isåfall være? Går det da kanskje an å editere i denne filen til en annen (riktig) Mac-adresse?

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett at det ligger en Mac-adresse i routeren, men det er ikke den riktige for det 3Com-kortet jeg bruker.

Jeg prøvde imidlertid et D-Link kort i Windows. Kan det være at adressen i routeren stammer fra det kortet? Selv om den ikke er helt lik den som står på D-link kortet?

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke helt problemet ditt. Hvis routeren ikke har lagret MAC addressen din så skal du jo bare få en ny IP til MAC addressen din. Hvis du ikke får ny IP så kan det jo være feil på routeren din, hva med å ta en reset av routeren?

 

Får du IP i Windows?

Hvis du får IP i Windows så er MAC addressen din lagret i router og når du booter i Linux skal du få samme IP som i Windows.

 

Hvis alt går til H...... så kan du jo alltids bruke statisk IP.

Lenke til kommentar

Har tatt reset av routeren. Alt fungerer som det skal i Windows.

 

Har 2 trådløse PCMCIA-kort , et D-Link, og et 3Com. Begge to fungerer i Windows, men i Linux hvor det er 3Com-kortet jeg bruker, der vil ikke ting fungere.

Får kortet aktivert, men kommer ikke på nett.

 

Så det må være noe med Linux'n (FC3) , men har prøvd de forskjellige alternativer i oppsettet en million ganger uten resultat.

Det rare er jo at kortet har fungert tidligere i Fedora.

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Har nå en annen router som jeg kjører med. Problemet ser ut til å være det samme.

Fungerer som vanlig i Windows, men ikke i Fedora.

 

Jeg klarer imidlertid å komme inn på selve routeren fra Fedora, men ikke ut på nett.

 

Kan det være noe med brannmuren i Fedora?

Lenke til kommentar

Fjernet Mac-adressen fra oppsettet uten at det ville fungere.

 

Har fått det til å fungere med statisk IP nå. Årsaken til at jeg ikke fikk det til første gangen var at feil adresse var skrevet inn.

 

Men det rare er at når jeg får det til å fungere med statisk IP og så konfigurerer om til "få IP-adresse automatisk med dhcp" fungerer det der også.......... Helt til jeg rebooter, da vil det på nytt ikke fungere, helt til jeg gjør samme operasjonen igjen,... først statisk, og så over til dhcp.....

:hmm:

Lenke til kommentar

Det kan ha noe å gjøre med ipen den har når den ber etter ny ip.

      -s [ipaddr]

              Sends DHCP_INFORM message to DHCP  server  using  ipaddr.  The  optional  ipaddr

              parameter  must  be in the form xxx.xxx.xxx.xxx.  If no ipaddr parameter is given

              on the command line dhcpcd will use the IP  address  currently  assigned  to  the

              interface.  If there is no IP address currently assigned to the interface dhcpcd

              will use previously  obtained  IP  address  stored  in  /var/cache/dhcpcd-<inter-

              face>.cache file.

Det er også andre interessante innstillinger der du kan prøve ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...