Gå til innhold

Best valg av CRT-skjerm?


Loooper

Anbefalte innlegg

Jeg sitter gjerne på en LCD skjerm om jeg skal skrive dokumenter i word, eller skal bedrive annet generelt kontorarbeid. Skal jeg drive med bildebehandling eller spille takler jeg ikke å sitte på en LCD overhodet. Hvorfor i all verden skal jeg sitte å stirre inn i en grå firkant med et hint av farger her og der da jeg kan sitte å stirre inn i en svart firkant med farger og lys der de skal være (og til en billigere penge)?

Jeg vet ikke hvilke LCD-skjermer du har brukt. Jeg har nå en gammel gammel LCD-skjerm (Eizo L365) og den har som du sier et litt lysere område nærme kanten når jeg har et helt svart bilde. Det har derimot ikke den relativt nye (og relativt billige) Eizo L568 (1000:1 i kontrast). Her greier jeg ikke å fremprovosere en lysere kant.

 

Tilbake til trådstarter. Det er mulig å få gode CRT-skjermer, men hvis man skal se på pris og ytelse og betaler mindre enn ~5000 kroner, så har jeg til gode å se en CRT-skjerm som er i nærheten av LCD-skjermen min. Det finnes proff-skjermer av både CRT og LCD, se gjerne på Eizo sin Coloredge serie for virkelig gode CRT-skjermer, men disse koster skjorta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg føler jeg må nevne at Eizo ikke produserer CRT-skjermer lenger, de har satset 100% på LCD.

Jeg trodde fortsatt Eizo solgte Coloredge CRT skjermer. De hadde nemlig info om de på www.eizo.no i høst sist jeg var innom der, men så feil kan man ta.

 

Kanskje CRT-forguderne nå oppdager at LCD ikke er så ille alike vel? Når en av verdens ledende på skjermer til grafikk/foto ikke selger CRT skjermer lenger, men bare LCD sier vel det litt.

Lenke til kommentar
Når en av verdens ledende på skjermer til grafikk/foto ikke selger CRT skjermer lenger, men bare LCD sier vel det litt.

Nettopp!

 

Det samme gjelder også LaCie som faser ut sin CRT, noe de kan gjøre med

god grunn. Det er også en grunn til at grafisk bransje velger LCD når utstyr

skal skiftes. LCD'ene har det siste året blitt voldsomt mye bedre.

 

Barco har fortsatt CRT på sine pre-press skjermer, men her er prisen ikke

for vanlig dødelige, de er også ifølge mange ikke noe bedre enn LaCie sine

CRT...

Lenke til kommentar
Når en av verdens ledende på skjermer til grafikk/foto ikke selger CRT skjermer lenger, men bare LCD sier vel det litt.

Nettopp!

Siden når ble det som selger mest i et marked regnet for å være det beste??? :roll:

Folk bør ta seg en liten oppfriskning i elementær markeds/bedrift økonomi før de kommer med idiotiske indikasjoner.

Lenke til kommentar
Når en av verdens ledende på skjermer til grafikk/foto ikke selger CRT skjermer lenger, men bare LCD sier vel det litt.

Nettopp!

Siden når ble det som selger mest i et marked regnet for å være det beste??? :roll:

Folk bør ta seg en liten oppfriskning i elementær markeds/bedrift økonomi før de kommer med idiotiske indikasjoner.

Og kanskje også få inn i hodet at LCD skjermene er blitt svinbra!

CRT kommer til å forsvinne, hadde de vært så MYE bedre ville det fortsatt

ha vært et marked. -> Og det markedet ville vært grafikere, trykkeri,

hardcore gamere etc. Nå er det kun sistnevnte igjen nesten...

Fargene på en high-end LCD gir et mere korrekt bilde i forhold til trykksaker enn

en CRT har gjort, fargene har en tendens til å bli for varm på en CRT.

En annen fordel er at kalibrering holder seg på en LCD, en CRT forandrer visning

fra dag til dag, derfor må man kalibrere veldig ofte om skjermen skal være

helt på topp.

 

En annen fordel er at bilde på en LCD heller ikke er så ømfintlig for omgivelser,

f.eks klær som bruker har på seg.

 

Dette er kun egne erfaringer i førtrykk og "repro" sammenheng, ser ingen

grunn til å vurdere CRT om man har råd til en high-end LCD.

 

Men viktig å skille mellom gode og dårlige LCD, det er en voldsom forskjell

på de ulike skjermene. En dårlig LCD er mye verre enn en dårlig CRT.

Lenke til kommentar

Kjøpe nettopp LG TFT 19" L1915SS (lcd) 12ms responstid

 

dette var elendige greier (aldri mer lcd på meg/retur)

 

tekst var hakkete i 1280x1024

i spill var teksturen hakkete og /farger/kontrast/dynamikk/bevegelser elendig (og ved panorering ble det uklart bilde)

video likeså, matt/grått bilde

 

det fins jo ikke dynamikk i bildet

 

ikke på noen punkter er denne skjermen i nærheten av en god crt skjerm

 

kontrast på 500 på 1 kan vel ikke hevde seg mot crt på 6000 på 1

 

en helt annen verden åpenbarer seg ved crt tilknyttet samme pc

 

 

RETTELSE: bildet/tekturen ble mye bedre bedre i spill (ikke så kunstig og klarere)ved bruk av nativ oppløsning 1280x1024 (så dette er viktigt)

men forsatt er det mye å hente med henblikk på kontrast (sortnivå/3dimensjonalitet i bildet) og bevegelse/panorering

 

kan og nevne at når jeg "drar" muse-pilen på tvers av skrivebordet (1280x1024), så blir den meget svakt gjengitt (mørkegrå/utydelig), og blir først hvit igjen når jeg stopper den, så her er ikke lcd'en rask nok (jukser den)

det samme skjer ved "rulling" av tekst (opp og ned) på skjermen

 

man bør ha en rimelig oppegående pc for å kjøre 1280x1024 i alle spill (HALO er tung å kjøre her)

selv har eg amd-xp3200-barton/1024mb minne/ati-9800pro gpu, så halo blir i tyngste laget (i mølje slag :D )

 

eg spora vist litt av, da beste crt skjerm var temaet, men ble ledet ut i synden :D av emnestarter (gi lcd litt flak/skit kasting på lcd glorifiseringa)

 

Har selv en utmerket CRT skjerm, samsung 21" syncmaster 1100p+ (men denne er gått ut av markede)

Til pc nr.2 kjøpte jeg (arvtageren) samsung 21" CRT - Flat 1100DF som hadde godt bilde. MEN har en FEIL, sortnivået er for lyst , så svart er ikke svart men grålig (muligens et mandagsprodukt MEN VÆR OBS VED KJØP)

Sortnivået er OK ved oppstart av pc'en men blir gradvis lysere

virker som skjermen får for høy spenning

med brightness satt på 0 er bildet fortsatt for lyst (og samsung BOLSER med at skjermen har ekstra brightness, OG DET STEMMER :D i negativ forstand)

Jeg får levere inn skjermen til en ekspert/repratør for utbedring (hadde jeg komt inn i service menyen, så kansje jeg kunne satt ned lysstyrken ytterlig)

Endret av mago
Lenke til kommentar
Hadde de vært så MYE bedre ville det fortsatt

ha vært et marked.

 

Tror du virkelig de som produserer skjermer bryr seg overhodet med enkeltbrukerens synspunkt? Den absolutt eneste grunnen til at CRT er på vei ut er at de tjener mer penger på LCD. End of story.

 

Det er fullstendig likegyldig om det er et market for skjermer med bedre ytende/mer moden teknologi. Så lenge de tjener mer på å selge deg en LCD, og industrien nå har kommet til et punkt hvor LCD-skjermer er såpass billige å produsere at det er kosteffektivt å trappe ned produksjonen av CRT er det selvfølgelig nettopp det de gjør...

 

Som andre nevner her bør du nok friske opp litt av hvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...