Gå til innhold

hjelp til et regnskapsprogram


Anbefalte innlegg

Jeg har drevet litt på med c++, før jeg for noen uker siden begynte med java. Har tenkt å lage meg et nyttig program for å holde orden på mine timer på jobb. Tenkte meg et fint GUI, der jeg enkelt kan se oversikt over måneder, antall timer, opptjent lønn osv. Skal også være mulig å taste inn en dato, og da få en oversikt over timer overtid og lønn.

 

Har bare drevet med applets hittil, og dette skal ikke være en applet...vil også at alt skal skrives oversiktlig til fil.

 

Jeg skal selvsagt programmere alt selv, det jeg har litt problemer med, er OO-tankegangen. Hva slags klasser/objekter jeg trenger, og hvordan dette må settes sammen i henhold til "skoleboka".

 

Hadde vært fint om noen kunne kommet med noen ideer :-)

 

Dude80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør skille presentasjon og funksjonalitetet. Foreslår at at du lagrer bruker JDOM mot XML for å lagre informasjonen. Evt SQL hvis du har tilgang til en database.

 

Jeg foreslår også at du venter med GUIen til du har funksjonaliteten gående.

 

Angående klasser. Du bør ha en klasse for I/O med dataene. Ellers kan du gjøre som meg og utvide med en klasse når du syns det er passer.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

OK. Men hvordan bør da databasen se ut? Det er jo ikke så mange felt jeg trenger, så da holder det vel å smekke alt inn i en tabell?

 

Jeg tenker å ha en array med dag-objekter. Objektene bør vel selv skrive dataene til databasen?

 

Og så en ting, skal dag-objektene holde dataene fra databasen? dvs, skal programmet i starten lese dataene fra databasen inn i dag-objektene?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, så er bare én tabell nødvendig. Hvis programmet skal støtte flere personer, så må du ha to tabeller til, men det vet du sikkert.

 

Høres ikke helt på jordet ut at programmet (når det starter) løper gjennom alle tupler i databasen og lager Dag-objekter av dem. Dag-objektene inneholder oversikt over de forskjellige timene arbeidet på de enkelte dagene.

 

Når du registerer nye timer på en dag, så kan en løsning være å både legge dem til blant Dag-objektene, i tillegg til å registeres i databasen. Da kan du straks etterpå lage rapporter med et oppdatert Dag-array.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...