Gå til innhold

1557GLS har underklokket skjermkort.. (M11/128MB)


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Satt å lekte meg med en 1557GLS (Radeon 9700 m/128MB RAM) tidligere denne uka..

 

Når jeg kjørte PowerStrip la jeg merke til at klokkefrekvensen på skjermkortet var satt til latterlig lave 345MHz fra Aopen.. Noe jeg syns er rart da Radeon Mobile 9700 er designet for å kjøre på over 400MHz?!

Minnet kjørte på 200MHz orginalt, dette er også i minste laget, da minnebåndbredden er extremt kritisk i 3D sammenheng.

 

Kjørte en runde med 3DMark03 og fikk en score på 2725 Hmm.. ble ikke spesielt imponert over dette så bestemte meg for å kjøre klokkefrekvensen på minne og GPU opp..

 

Begynte å teste for maximal minnehastighet først:

Hva minnet angikk så fikk jeg artifacts i bildet allerede på 210MHz.. så minnet på i 1557GLS kan du bare glemme å skru noe særlig høyt over orginalt.

 

Satt minnet tilbake på 200MHz og begynte å klokke GPU opp:

Da RM9700 er designet for å kjøre +400MHz tenkte jeg at dette burde være et godt utgangspunkt. Satt GPU opp til 410MHz og kjørte 3 runder med 3DMark03.. ingen problem, null atrifacts og null kræsj :hmm:

 

På 410MHz GPU og 200MHz RAM fikk jeg en score på 3010 3DMarks.. dvs en ytelsesforbedring på rundt 10%.. jeg kjørte da GPU 65MHz over Aopens innstillinger.

 

Konklusjonen min er at Aopen har valgt å la klokkefrekvensen på GPU være så vanvittig lav på grunn av det trege minnet de har brukt i denne modellen.. minnebåndbredden gjør at det ikke er noe særlig å hente på ytelse ved å kjøre på orginale 400MHz.. Så for å hente litt mer på batteritid kjører Aopen GPU ned på 345MHz siden skjermkortet skalerer så dårlig med minnet de har brukt uansett..

 

lagt til i ettertid:

Aha!!! Der er svaret.. Aopen har kjørt klokkefrekvensen på 9700 chippene til latterlig lave 344MHz på grunn av alle som hadde flashet sin maskin med feil BIOS versjon og fått problemer etterpå  :yes:

 

RM9600 ville fått stoore problemer om den var satt til 400MHz, så for å spare seg for support har Aopen satt RM9700 maskinene til 344MHz.. sånn at maskinene til de som har brukt og kommer til å flashe med feil BIOS ikke skal få helt død maskin..

 

Kan med rimelig stor sikkerhet gi anbefaling om å skru klokkefrekvensen opp til 400MHz.. GPU`en er designet for å kjøre dette orginalt og batterilevetiden blir knapt nok noe redusert, her snakker vi bare om minutter

 

Hvis du ønsker å granske dette ytterligere kan du ta en titt på denne artikkelen: http://www.tomshardware.com/mobile/2004020...on_9700-01.html

 

Kan også nevne at Aopen 1557A med RM9600/64MB kjører på 318MHz GPU og 210MHz på minnet orginalt. Da RM9600 og RM9700 har samme arkitektur bortsett fra 0,13 og 0,11 micron produksjonsteknologi kan man spørre seg hvem som yter best da minnet på 1557A kjører på 10MHz mer?! :hmm:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satt å lekte meg med en 1557GLS (Radeon 9700 m/128MB RAM) tidligere denne uka..

 

Når jeg kjørte PowerStrip la jeg merke til at klokkefrekvensen på skjermkortet var satt til latterlig lave 345MHz.. Noe jeg syns er rart da Radeon Mobile 9700 er designet for å kjøre på over 400MHz?!

Minnet kjørte på 200MHz orginalt, dette er også i minste laget, da minnebåndbredden er extremt kritisk i 3D sammenheng.

 

Kjørte en runde med 3DMark03 og fikk en score på 2725 Hmm.. ble ikke spesielt imponert over dette så bestemte meg for å kjøre klokkefrekvensen på minne og GPU opp.. 

 

Begynte å teste for maximal minnehastighet først:

Hva minnet angikk så fikk jeg artifacts i bildet allerede på 210MHz.. så minnet på i 1557GLS kan du bare glemme å skru noe særlig høyt over orginalt.

 

Satt minnet tilbake på 200MHz og begynte å klokke GPU opp:

Da RM9700 er designet for å kjøre +400MHz tenkte jeg at dette burde være et godt utgangspunkt. Satt GPU opp til 410MHz og kjørte 3 runder med 3DMark03.. ingen problem, null atrifacts og null kræsj  :hmm:

 

På 410MHz GPU og 200MHz RAM fikk jeg en score på 3010 3DMarks.. dvs en ytelsesforbedring på rundt 10%.. jeg kjørte da GPU 65MHz over Aopens innstillinger.

 

Konklusjonen min er at Aopen har valgt å la klokkefrekvensen på GPU være så vanvittig lav på grunn av det trege minnet de har brukt i denne modellen.. minnebåndbredden gjør at det ikke er noe særlig å hente på ytelse ved å kjøre på orginale 400MHz.. Så for å hente litt mer på batteritid kjører Aopen GPU ned på 345MHz siden skjermkortet skalerer så dårlig med minnet de har brukt uansett..

 

Kan med rimelig stor sikkerhet gi anbefaling om å skru klokkefrekvensen opp til 400MHz.. GPU`en er designet for å kjøre dette orginalt og batterilevetiden blir knapt nok noe redusert, her snakker vi bare om minutter

 

Hvis du ønsker å granske dette ytterligere kan du ta en titt på denne artikkelen: http://www.tomshardware.com/mobile/2004020...on_9700-01.html

Testet ut det samme i dag og fikk 3180 http://service.futuremark.com/servlet/Inde...ojectId=3501380

da kjører jeg på 416 / 231 før det begynner å komme atrifacts (har et lite viskelær under på venstre side for bedre ventilasjon)

Endret av guso
Lenke til kommentar
Klokke frekvensen varier fra hver maskin.

Stemmer at produsentene setter klokkefrekvensen etter som det passer den enkelte.. Mye av grunnen til dette er å oppnå et bedre forhold mellom batterilavetid og ytelse!

 

Men alle 1557GLS er klokket til 345MHz med den siste BIOS`en til Aopen.

 

Kjører nå 1557GLS`en på 450MHz uten noe som helst form for problemer, maskinen bruker ikke merkbart mere strøm og blir heller ikke særlig varmere.

Scorer 3070 3DMark03`s.. da uten å ha tuklet med minnehastigheten :w00t:

 

..en forbedring på 370 3Dmarks eller i prosenter 13%

Lenke til kommentar
Klokke frekvensen varier fra hver maskin.

Stemmer at produsentene setter klokkefrekvensen etter som det passer den enkelte.. Mye av grunnen til dette er å oppnå et bedre forhold mellom batterilavetid og ytelse!

 

Men alle 1557GLS er klokket til 345MHz med den siste BIOS`en til Aopen.

 

Kjører nå 1557GLS`en på 450MHz uten noe som helst form for problemer, maskinen bruker ikke merkbart mere strøm og blir heller ikke særlig varmere.

Scorer 3070 3DMark03`s.. da uten å ha tuklet med minnehastigheten :w00t:

 

..en forbedring på 370 3Dmarks eller i prosenter 13%

Hvilken CPU har du? Hvorfor vil du ikke stille opp minne? Hva får du hvis du stiller opp minnet ?

Lenke til kommentar
Klokke frekvensen varier fra hver maskin.

Stemmer at produsentene setter klokkefrekvensen etter som det passer den enkelte.. Mye av grunnen til dette er å oppnå et bedre forhold mellom batterilavetid og ytelse!

 

Men alle 1557GLS er klokket til 345MHz med den siste BIOS`en til Aopen.

 

Kjører nå 1557GLS`en på 450MHz uten noe som helst form for problemer, maskinen bruker ikke merkbart mere strøm og blir heller ikke særlig varmere.

Scorer 3070 3DMark03`s.. da uten å ha tuklet med minnehastigheten :w00t:

 

..en forbedring på 370 3Dmarks eller i prosenter 13%

Hvilken CPU har du? Hvorfor vil du ikke stille opp minne? Hva får du hvis du stiller opp minnet ?

Minnet likte ikke overklokking.. Har også kjørt GPU på 470MHz og virker som den takler dette også.. men vet ikke om jeg blir å kjøre så mye høyere, saken koster jo tross alt 11500kr. og vil helst ikke at den skal dø på meg :ohmy:

 

Jeg har dothan 1,8GHz og 1GB Geil Golden Dragon PC2700

Lenke til kommentar
Klokke frekvensen varier fra hver maskin.

Stemmer at produsentene setter klokkefrekvensen etter som det passer den enkelte.. Mye av grunnen til dette er å oppnå et bedre forhold mellom batterilavetid og ytelse!

 

Men alle 1557GLS er klokket til 345MHz med den siste BIOS`en til Aopen.

 

Kjører nå 1557GLS`en på 450MHz uten noe som helst form for problemer, maskinen bruker ikke merkbart mere strøm og blir heller ikke særlig varmere.

Scorer 3070 3DMark03`s.. da uten å ha tuklet med minnehastigheten :w00t:

 

..en forbedring på 370 3Dmarks eller i prosenter 13%

Hvilken CPU har du? Hvorfor vil du ikke stille opp minne? Hva får du hvis du stiller opp minnet ?

Minnet likte ikke overklokking.. Har også kjørt GPU på 470MHz og virker som den takler dette også.. men vet ikke om jeg blir å kjøre så mye høyere, saken koster jo tross alt 11500kr. og vil helst ikke at den skal dø på meg :ohmy:

 

Jeg har dothan 1,8GHz og 1GB Geil Golden Dragon PC2700

Hvordan merket du det ? at minnet ikke likte høyere verdier og hvor langt gikk du ?

Lenke til kommentar
Altså, gjelder dette på min whitebox 1557 også? med R9600

 

 

edit: sjekka nå, GPU står på 344,25 og minnne på 209,25 her.... hmm?:p

 

 

Min 9700 (WB 1557) står på 399 og 201 standard.

450 fønka fett det fikk 3080 og minne på 201.

Se å langt du klarer å stille GPU.

Lenke til kommentar

Med siste BIOS fra Aopen ser maskinen din mest sannsynlig slik ut:

 

RM9600/64MB = 318MHz GPU og 209MHz RAM

 

RM9700/64MB = 344MHz GPU og 209MHz RAM

 

RM9700/128MB = 344MHz GPU og 201MHz RAM

 

Greit nok at Aopen underklokker GPU, men syns det er vanvittig svakt at de bruker RAM av så dårlig kvalitet. Dell Inspiron 8600 har minne som kjører på 243 default og scorer ca.3300 3DMarks03 på likt konfigurerte maskiner.

 

Hvilken BIOS versjon kjører du guso?

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Altså, gjelder dette på min whitebox 1557 også? med R9600

 

 

edit: sjekka nå, GPU står på 344,25 og minnne på 209,25 her.... hmm?:p

Du har ikke RM9600, du har RM9700 m/64MB..

 

Hvis ikke så har du isåfall brukt feil BIOS når du flashet maskinen sist! Var mange gjorde det da de fikk problemer med maskinen sin tidligere i høst etter BIOS upgrade. I den "sinnsykt mye bedre ytelse etter BIOS.." tråden, mange som ikke forstod hva som var problemet :p

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Litt off-topic. men i min CL56, er 9700-kortet med 128mb minne klokket til 400/202

400MHz er det en 9700 bør være satt til orginalt, selv om den vil skalere dårlig på grunn av det trege minnet uansett.. men er ikke noe problem forsåvidt, de som har maskiner som ligger under 400MHz kan bare bruke Radlinker eller annet program for å konfigurere maskinen fra windows uansett..

Lenke til kommentar

Aha!!! Der er svaret.. Aopen har kjørt klokkefrekvensen på 9700 chippene til latterlig lave 344MHz på grunn av alle som hadde flashet sin maskin med feil BIOS versjon og fått problemer etterpå :yes:

 

RM9600 ville få stoore problemer om den var satt til 400MHz, så for å spare seg for support har Aopen satt RM9700 maskinene til 344MHz.. sånn at maskinene til de som har brukt og kommer til å flashe med feil BIOS ikke skal få helt død maskin..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...