Gå til innhold

Mediacenter i buss!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver et lite turbusselskap, og ble frastjålet alt som var av DVD, skjermer, GPS, Cd spiller etc.

 

Spørsmålet er da om man ikke kunne gjort dette litt mer fancy. Det jeg tenker på er å sette opp en pc som mediasenter. PC`n kan være skjult i bagasjerom eller i hattehylle. I Pc`n legges haugevis med divx filmer og lydfiler. dessuten kan man ha en enkelt GPS-program og mottaker. Av skjermer kan man bruke billigere LCD skjermer med DVI eller VGA inngang. Hos fører kan man ha en ekstern DVD/USB2 spiller. Alt må være lett å betjene via fjernkontroll, helst ikke IR.

 

Noen som har forslag til utstyr utover vanlig PC?

Hva må til for å kople til flere skjermer på samme uttak?

Hvordan vil harddisken reagere på humper over tid?

Hvordan vil en ekstern DVD spiller reagere på humper?

Noen som har software å anbefale? Kan tenke meg å bruke WindowsXP i "bunnen" fordi GPS/kart til Linux ikke er veldig utbredt.

 

Evt. noen som har gjort tilsvarende for bil?

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann har byggd mediapc i bil, og det er ikke no problem. Siden dette skal være i en buss tipper jeg at størrelse og evt støy ikke blir noe problem :)

 

Det jeg brukte var via epia hovedkort med alt onboard.

12V psu evt omformer, men buss bruker vel 24V eller bruker den 2 forskjellige kurser evt så har bussen 230V anlegg via omformer så psu vil ikke bli noe problem.

 

For GPS benytter jeg en gps sensor fra Garmin, husker ikke navn men den kobles til via usb og støtter alle mulige formater til software. :thumbup:

Bruker portabel hd da disse er mindre og tåler en støyt kan evt pakkes inn eller henges i gummi.

 

Å jo glemte at jeg bruker dvd brenner via USB funker fett og gjør at du kan ha større avstand mellom pc og dvd :)

For å koble til flere tv'er....hmmm koblings boks ?

Men tipper noen andre her på forumet veit.

 

Lykke til

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...