Gå til innhold

MP3 med dårlig kvalitet dårlig for høytalerene?


Anbefalte innlegg

Kan høytalerene ta skade av å spille mp3 (eller andre formater for den saks skyld) med dårlig kvalitet høyt?

 

Det høres jo avogtil ut som det vrenger, men det er bare musikken som er av dårlig kvalitet..

 

Ikke svar med: "Hvorfor høre høyt når det er dårlig kvalitet da?!" osv.

Jeg bare lurer... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke ryke så lenge sangene ikke beveger seg utenom frekvensen høytalerne tåler og den ikke spilles for høyt...

Vreng og støy på sanger er bare vanlig lyd som "vi" ikke liker, men for høytalerne sin del burde det ikke vere noe forskjell på å spille en sang med mye støy enn å spille en heavy metall sang der bandet går amokk...

Etter slik jeg forstår det...

Lenke til kommentar

NEI. Du kan ikke skade eller ødelegge høyttalerne dine med å spille mp3-filer med støy. Mp3-filer med lav bitrate eller ellers dårlig kvalitet vil kunne høres ut som om det er høyttalermembranene som sier go'natt, men de tar ikke skade av det, de kan faktisk heller ha godt av det hvis du ikke spiller for høyt. Er det mye støy i lydbildet, bør man aldri vrenge opp volumet uansett. Så lenge høyttalerne takler belastningen fra forsterkeren din, har de det bra. Hvis du opplever det samme problemet ved avspilling av CD-plater, har du heller et problem på gang :yes:

Lenke til kommentar

Dersom .mp3 fila er skadet, så det blir digital støy ved dekoding av den, kan vel det kanskje føre til frekvenser som på høyt volum kan ødelegge høyttalerne. Altså forvrengning som skjer p.g.a. dekodingsfeil i så fall.

 

Jeg tror ikke en 'ren' og feilfri .mp3 vil gjøre det, uansett hvor lav kbps den er på.

 

Men dette blir litt gjetting fra min side.

 

 

Når det gjelder forsterkere er det lettere å ødelegge høyttalere med en svak forsterker på for høyt volum enn med en sterk forsterker, fordi det som regel er forvrengning som ødelegger høyttalere(og svake forsterkere forvrenger tidlig på høyt volum).

Lenke til kommentar

John P. har helt rett ang. forholdet forsterker/høyttalere.

Jeg innbiller meg at hvis du omgjør en wav-fil til mp3, så vil du sannsynligvis fjerne eller dempe evt. ekstreme frekvenser som en del av komprimeringen? Hvis du ellers skal lage slike frekvenser i den prosessen, må det vel være fordi komprimeringen har feilet, eller at du bruker en dårlig encoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...