Gå til innhold

Omtale av Alexander (PC)


Anbefalte innlegg

[iC,20/12/2004 : 14:25]

Filmen har også fått dass-kritikk, noe som jeg synes er skrekkelig synd, med mange flotte skuespillere (Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Colin Farell, og Val Kilmer), og en fenomenal regissør (Oliver Stone)!!!

 

Dette er virkelig trist ,da nært sagt alle de andre filmene Stone har regissert, er meget gode... :no:

smaken er som baken.

 

det som er bra med disse filmene er budsjettet. men penger skaper ikke gode filmer, det gir bare middelmådige reggisører muligheten til å lage noe bra.

forutsigbare handlinger og en standard dramaturgimodell med de samme klisjene. som skapt for pop publikumet, den store mengden av mennesker.

 

enhver idot kan lage noe slikt, det trengs ikke kunstneriske sanser. bildene er selvfølgelig pene i slike filmer, men de overskygger handlingen. noe som er bra siden det ikke fins noen handling eller sjel i slike filmer.

 

troja, alexander og king arthur er de nyeste filmene der de har tatt fabelaktige historer, strippet dem og ristet dem helt til det ikke er noe sjel igjen i dem. dermed har de putten inn den klassiske dramaturgimodellen, gode skuespillere og nok penger til å kjøpe et land. så hiver de ut filmen til et ureflektert publikum som bryr seg mitt i ræva, bare det er det samme de har sett før så de slipper å bruke flere hjerneceller.

 

heldigvis kan en gjenkjenne slike filmer med å se på coveret eller se traileren. men det værste er at det blir slike "må se filmer". pga alle pengene som er brukt i markedsføringen blir det en film alle tror alle skal se og alle tror den er bra.

 

takk, hade

Er VELDIG enig i det meste du sa der.

Bortsett fra èn ting: Troja skiller seg ut!

Troja har en sjel! Det er ikke noe Bruckheimer piss, slik som King Arthur (og ALT annet Bruckheimer har produsert, ofte sammen med Michael Bay).

Det legger man blant annet merke til mot slutten, da ALT er trist!

Troja brenner ned, de (i filmen) onde Grekerne har vunnet, og filmens halter, Hektor og Akilles, er begge døde.

 

Alt ender i Tragedie, noe som Wolfgang Petersen klarer virkelig godt, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[iC' date=22/12/2004 : 02:49]

Er VELDIG enig i det meste du sa der.

Bortsett fra èn ting: Troja skiller seg ut!

Troja har en sjel! Det er ikke noe Bruckheimer piss, slik som King Arthur (og ALT annet Bruckheimer har produsert, ofte sammen med Michael Bay).

Det legger man blant annet merke til mot slutten, da ALT er trist!

Troja brenner ned, de (i filmen) onde Grekerne har vunnet, og filmens halter, Hektor og Akilles, er begge døde.

 

Alt ender i Tragedie, noe som Wolfgang Petersen klarer virkelig godt, synes nå jeg.

det skulle jo bare mangle at regissøren holdt seg på matta på slutten.

 

men den har forstatt tidmessige og logiske feil. feks hvor lenge krigen mot troja varte. historien sier at de kjempet i 9 år foran portene. en får langt ifra følelsen av at krigen i filmen varer i 9 år, noe regissøren neppe har prøvd å gjenskape.

 

og var det akilles som kom på ideen om å lage en hest? og døde han av ei pil i ankelen?

 

jeg har nå hørt at han ble hugget i kamp, i ankelen, av en som visste om denne svakheten. det virket heller tilfeldig at en plutselig traff ham i ankelen med ei pil, og hva er sjangsen for det? alt dette er jo soset sammen for å passe dramaturgimodellen.

 

troja er kanskje hakket bedre enn de andre filmene. men fortsatt enda en penge flopp.

Lenke til kommentar
[iC,22/12/2004 : 02:49]

Er VELDIG enig i det meste du sa der.

Bortsett fra èn ting: Troja skiller seg ut!

Troja har en sjel! Det er ikke noe Bruckheimer piss, slik som King Arthur (og ALT annet Bruckheimer har produsert, ofte sammen med Michael Bay).

Det legger man blant annet merke til mot slutten, da ALT er trist!

Troja brenner ned, de (i filmen) onde Grekerne har vunnet, og filmens halter, Hektor og Akilles, er begge døde.

 

Alt ender i Tragedie, noe som Wolfgang Petersen klarer virkelig godt, synes nå jeg.

det skulle jo bare mangle at regissøren holdt seg på matta på slutten.

 

men den har forstatt tidmessige og logiske feil. feks hvor lenge krigen mot troja varte. historien sier at de kjempet i 9 år foran portene. en får langt ifra følelsen av at krigen i filmen varer i 9 år, noe regissøren neppe har prøvd å gjenskape.

 

og var det akilles som kom på ideen om å lage en hest? og døde han av ei pil i ankelen?

 

jeg har nå hørt at han ble hugget i kamp, i ankelen, av en som visste om denne svakheten. det virket heller tilfeldig at en plutselig traff ham i ankelen med ei pil, og hva er sjangsen for det? alt dette er jo soset sammen for å passe dramaturgimodellen.

 

troja er kanskje hakket bedre enn de andre filmene. men fortsatt enda en penge flopp.

Om Akilles døde av ei pil i ankelen, vet jo ingen.

Jeg syntes at det var kult, det Wolfgang Petersen gjorde, at Akilles dro ut alle pilene, bortsett fra den i ankelen før de andre kom, slik at det hersekr en slags tvil om Akilles virkelig var udødelig (bortsett fra når han ble truffet i Akilles-senen), eller at det kanskje bare var noe folk trodde, siden det var den eneste pilen i kroppen hans!

 

Det med at krigen varte i 9 år, men ikke ble vist på filmen, er ikke et engangstilfelle!

 

Du har sikkert sett Ringenes Herre? I boka står det at det går nesten 20 år fra Gandalv forlater Frodo i hobsyssel med ringen (rett etter Bilbo's bursdag), før Frodo faktisk legger ut på reisen!

 

Får man denne følelsen i filmen? Nei! Så absolutt ikke! Man får følelsen av at det går MAKS et par dager!

Likevel synes jeg ikke dette er noe stort minus. Bare en liten flekk, faktisk.

Lenke til kommentar

vel det kan sikkert gå greit får noen. som sagt, smaken er som baken ;)

 

når det gjelder Ringenes Herre....hehe, ikke la meg starte på den ei gang.

 

kunne sikkert skrevet en triologi om peter jacksons sine "løsninger" i den filmen. greit nok at filmen uansett må kortes ned men det kan sannelig gjøres på en bedre måte. forkastelig spør du meg.

 

men dette blir enda mer off-topic.

 

ha en gledelig jul hvertfall :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...