Gå til innhold

Vil skanne en bok. Hvilken skanner?


Anbefalte innlegg

Som sagt - jeg skal skanne en bok og trenger skanner for det. Den må ikke være "billig og best" eller noe sånt. Trenger bare å gjøre den jobben slik at resultatet blir tilfredsstillende. Boka har masse sort/hvitt bilder av dårlig kvalitet (gamle bilder).

Er det best å skanne i *.pdf fil eller i noe annet?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den jobben mener jeg at du kjøper den billigste 600 dpi scanneren du får tak i (vel og merke hvis det er det eneste du skal bruke den til). Hvis du skal scanne mange sider så sammenligner du de ulike modellene mht scannehastighet (tid for scanning av et A4 bilde i full oppløsning).

Selv har jeg en Canon-scanner (2-3 år gml nå). Hvis du velger en scanner til 1500-2000 kr kan du vanskelig gjøre et dårlig valg. Mitt forslag er at du prioriterer scannehastighet når du sammenligner dem.

De fleste scannere har en TWAIN driver som gjør at det scannede resultatet tas direkte inn i et billedbehandlingsprogram. Skal du lagre siden i råformat, uten å miste data, så er det TIFF som gjelder. PDF har fordelen av å være greit lesbart og er sikkert måten å gjøre det på hvis du vil lese boken din "elektronisk". Skal du dele bare enkelte sider så er JPG mer effektivt som komprimeringsformat.

Lenke til kommentar

Takk for info

Jeg har allerede fra før Agfa SnapScan Touch, men den er veldig gammel og samarbeider veldig dårlig med XP. Noen ganger virker den, og så plutselig stopper, og så fortsetter igjen.... :thumbdown:

 

Ja, skanner skal brukes stort sett for å skanne denne boka, og kanskje senere til å skanne noen få dokumenter eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...