Gå til innhold

blender/opning når det er mørkt


Anbefalte innlegg

Eg har fått låne søstra sitt kamera, eit canon eos 500 n.

Eg skal ta nokre bilete når det er ganske mørkt, og lurer på korleis eg skal stille det inn for å få bra resultat.

Einaste lyset er måneskinn på snø.

 

Korleis skal eg stille lukkertid og blendar, og kva skal dei stå på?

 

Eg skal bruke svartkvit film ISO 400

Endret av zorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten fortelle hva du skal ta bilde av.

 

Det første du må bestemme deg for er om du kan bruke blitz eller ikke. Hvis du skal ta bilde av en person e.l. på kort avstand (max 5-8m) så kan du bruke blitz. Det er enkelt og greit, men vil ødelegge hele stemningen i bildet. Regn med at at bakgrunnen blir helt svart. Alternativet er å bruke stativ. Lukkertiden blir så lang at du ikke har nubbesjangs til å holde kameraet stabilt, månelyset er svært svakt.

 

Det er umulig å gi noe godt svar på hva lukker/blender skal være. Månens lys kan variere endel avhengig av hvor full den er, refleksjoner fra snøen og refleksjoner fra skylag. Surfer du rundt, så finner du sikkert noen nettsider med folk som kan gi råd på lange natteksponeringer, men du må nok prøve og feile litt.

 

Rent teknisk så er det viktig å ikke stole fullt og helt på den innebygde lysmåleren i disse tilfellene. Det er en god veiledning, men refleksjonene fra snøen kan lure kameraet. (I godt lys har jeg gode erfaringer med 500N på snø/sjø.)

 

Du kan velge forskjellige innstillinger på 500N (og alle andre eos)

 

1) P - Kameraet velger en lukker og blender som passer utifra lysmåling. Bruk hjulet for å velge andre kombinasjoner som gir samme eksponering.

 

2) Av - Du velger en blenderåpning med hjulet og kameraet velger en lukkertid som passer.

 

3) Tv - Du velger en lukkertid med hjulet og kameraet velger en blenderåpning som passer.

 

I disse modusene: Hold inne tommelknappen bak (lengst til høyre) og rull hjulet for å over/undereksponere.

 

4) M - Du kan selv velge lukker og blender. Kameraet gir ingen forslag. Lysmåleren indikerer om du over/undereksponerer. Hjulet styrer lukker (tror jeg) og tommelknapp + hjul styrer blender. (Mulig det var omvendt)

 

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Her har du en side som tar for seg kameraet i detalj: www.mir.com.my. Lykke til med bildene.

 

BTW, hvis du tar vanlige bilder, så har du endel slingring på eksponeringen. Du kan rette opp noe når du kopierer opp bildet på papir. På dias (lysbilder) har du derimot lite slingring. Ta flere bilder med forskjellig eksponering, for å være sikker.

Lenke til kommentar

Eg skal ta bilete av forfallne løer frå ca. 20m, bilete frå eit fjell utover fjorden og i skogen ved ein sti.

 

Eg skal bruke stativ, og ikkje blitz.

 

Eg såg mest på "M" og der står det 125 4,5 [■■■] -2.1.0.1.2+

 

Kva er desse forskjellige tala, og kor er lysmålaren?

 

125/1 sekund? og opning på 4,5?

 

Om eg vil ha lukker på 30 sekund, kva skal eg prøve å ha opningen på?

Endret av zorm
Lenke til kommentar

125 4,5 [■■■] -2.1.0.1.2+

/\

 

 

Finnes det en slik markør under tallrekken?

Den viser om valgte eksponeringsinnstillinger vil gi over eller undereksponering ifølge lysmåleren.

 

[■■■] : Angir hvilke fokuspunkter som er i bruk.

 

125 : er valgt lukkertid, i dette tilfellet 1/125 sekund.

4,5 : er valgt blenderåpning. i dette tilfellet 1:4.5.

 

Disse tallene kan du selv justere helt uavhengig i manuell eksponeringsmodus. Lysmåleren vil ikke påvirke hvilke tall som blir brukt, men den vil indikere på skalaen om du over- eller undereksponerer. Når markøren er ved +1 eller +2 vil bildet bli for lyst og du bør bruke kortere lukkertid eller mindre blender (større tall) for å kompensere, når den er ved -1 eller -2 vil bildet bli for mørkt, og du bør kompensere i motsatt retning.

 

Hvis lysforholdene er som du beskriver, vil jeg tro den markerer ved -2 og muligens blinker for å markere at eksponeringen er ute av skalaens rekkevidde.

 

 

Hvilken linse bruker du og hvilke blenderverdier tillater den?

 

For landskapsbilder generelt er det en fordel å bruke så liten blender som mulig for å få størst mulig dybdeskarphet. Derfor vil du bli nødt til å bruke en forholdsvis lang lukkertid og derfor helst et stativ for å få godt resultat. Du kan jo prøve å velge en blender på 8 og 16 i "Av"-modus og se hvilken lukkertid lysmåleren foreslår?

 

Uten å ha sett hvor sterkt lyset er selv, kan jeg ikke foreslå noen lukkertid, og hvis heller ingen andre har bedre forslag, kan det være en ide å prøve seg frem - ta flere bilder med lukkertider rundt det lysmåleren foreslår og deretter se hva som blir best når du får tilbake papirkopiene.

 

Lykke til!

 

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Om du vil ha lukkeren på 30 sekund, stiller du lukkeren på 30 sekund. Så stiller du blenderen så liten (høy verdi) som mulig, og ser om eksponeringen blir riktig (det dukker opp et punkt under -2.1.0.1.2+

 

Velger du TV, gjør du det samme, men kameraet velger rett blender for deg, hvis det lar seg gjøre å bruke så lang lukkertid som 30 sek i det lyset du tar bildene i.

 

Du oppnår egentlig det samme med å bruke M og TV/AV, eneste forskjellen er at de to siste modusene velger rett blender/lukker for deg.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Beklager den lille selvmotsigelsen, da maksimal blenderverdi ikke vil ha noe å si ved landskapsfotografering. Må også komme med en rettelse til den improviserte figuren min, da det var meningen at "/\" skulle stå under -2.1.0.1.2+.

 

Hvilke konkrete verdier du skal bruke, må du la lysmåleren hjelpe deg med, og Tdale forklarte denne fremgangsmåten godt.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Beklager den lille selvmotsigelsen, da maksimal blenderverdi ikke vil ha noe å si ved landskapsfotografering. Må også komme med en rettelse til den improviserte figuren min, da det var meningen at "/\" skulle stå under -2.1.0.1.2+.

 

Hvilke konkrete verdier du skal bruke, må du la lysmåleren hjelpe deg med, og Tdale forklarte denne fremgangsmåten godt.

 

Mvh

Kjetil

Det er ein firkant under ja..

 

Eg føler meg godt hjelpen no, takk for hjelpa!

 

No skal eg ut og ta bilete, og om det vert bra, så vert det nok posta her på forumet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...