Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 2.8 med ustabil vann.temp?


bluesman

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi 100 2.8E Q 1992mod.

Vanntemperatur instrumentet virker usabilt.

Har byttet termostaten, og det hjalp ikke. Har varme i varmeapparatet og slangene er varme inn til radiatoren.

 

Olje temperatur instrumentet virker som det skal, den bil varm når motoren er varm.

 

Er det noen som vet hvor vanntemp. føleren for instrumentet står??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til akkurat Audi 2,8, men selve føleren for tempmåler befinner seg nesten alltid et sted på termostathuset, på "undersiden" (varmesiden) av selve termostaten.

 

Ofte er det bare en ledning inn på føleren, den fungerer ved å jorde mer jo varmere den blir. Har du bare en ledning inn, kan du med tenning på forsøke og sette ledning rett til jord, du skal da få max utslag på måleren. Får du ikke det, er det sannsynelig at selve viseren (innstrumentet) er sliten.

 

Har du mer enn en ledning inn, bør du se på et sjema hvordan den er koblet før du kortslutter noe.

Lenke til kommentar

Fatter har en A100 2.6 med noe tilsvarende. Tempen stiger raskt til 90grader når den står på tomgang, men ligger sjelden over 60 under kjøring på vinterstid.

 

Har sjekket termostaten, og den funker fint. Den kan kokes for å sjekke åpning/lukking.

 

Ikke glem at termostat bør kjøpes orginalt, fordi de fleste ligger på 87 og 92 grader. Ihvertfall VAG.

 

Dersom du kjøper en uorginal en, kan du fort få en som skal åpne på 82grader og lavere.

 

Tempgiveren er (om jeg husker rett) montert på slangen fra radiatoren til blokka på førersiden. Den skal være blå.. Den har vi og byttet. Det neste vi skal gjøre er å kjøre radiator-rens på den. Har blitt fortalt at det kan føre til mye rart..

 

Så vi får se. :)

Lenke til kommentar

Termostater kan kjøpes med forskjellig tempområde enten de er orginale eller ei, de fleste bilmerker (og uorginale leverandører) har også såkalte vintertermostater i sitt sortement. Disse åpner da gjerne noen grader senere enn de bilen blir levert orginalt med.

drkaos Skrevet 22/01/2005 : 17:25

Tempgiveren er (om jeg husker rett) montert på slangen fra radiatoren til blokka på førersiden. Den skal være blå..

Sikker på at du ikke blander sammen temperaturbryter til vifte nå?

Kjenner som sagt ikke spesielt til denne bilen, så skal ikke si noe skråsikkert, men syns det høres usannsynelig ut at føler sitter på slange til radiator. Den vil etter hva jeg kan se da bare føle temperaturen riktig på vannet etter at termostaten har åpnet, før det skjer vil den kjenne kaldt vann... :whistle:

 

Som sagt, unngår alltid å være påståelig, men syns det høres litt merkelig ut :)

Lenke til kommentar
Kong Basse Skrevet 22/01/2005 : 18:50

  Tror nok drkaos har rett ja... Selv har jeg en A100 2,4 (r5) og da står den der som drkaos sier, på 2,8ere (v6) blir det muligens litt annerledes...

Greit, da gir jeg meg på det. Men har du da termostaten på slagen, eller hvordan får man lest temperaturen på det indre systemet (innefor termostaten) når fløleren sitter der?

Lenke til kommentar

pcp: du er inne på noe der :) Temperaturenmåleren min står stortsett på enten over 80 grader, eller så står viseren helt i bånn, så det kan jo være at når termostaten lukker, så måler den rett og slett veldig unøyaktig. (I så fall er dette en litt merkelig måte å lage kjøleløsningen på :) )

-Uansett... jeg er ikke noen ekspert...

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Jeg har en Audi 100 2.8E Q 1992mod.

Vanntemperatur instrumentet virker usabilt.

Har byttet termostaten, og det hjalp ikke. Har varme i varmeapparatet og slangene er varme inn til radiatoren.

 

Olje temperatur instrumentet virker som det skal, den bil varm når motoren er varm.

 

Er det noen som vet hvor vanntemp. føleren for instrumentet står??

3315103[/snapback]

 

Hei.Den føleren står ved siden av tomgangsjusteringsventilen.Er et brunt stikk med 2-4 pinner.(avhengig om du har aircondition)Når du står foran bilen og ser på motoren står den oppe til venstre på motoren.Du må ta av slangen (stor sort gummislange) som går fra luftfilterboksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...