Gå til innhold

er det normalt at strømbrudd ødeleger pc


Anbefalte innlegg

hei i natt var det vist mange strømmbrudd og no er pc en min helt død.

 

første gang jeg startet opp kom jeg inn i windows ,men etter 2min begynte feilmeldingene og strømme på og så restartet den. da kom den ikke lenger enn til at den begynte å boote få blåskjerm og restarte på nytt i sikkermodus for så å få blåskjerm og restarte igjen. så jeg skrudde den av og for ut en tur og no vil den ikke start opp helt død bortset fra at lyset på hovedkortet og lyset frampå kabinettet som indikerer at dataen er skrudd på lyser

 

noen som vet va som kan ha skjedd og om det blir dekket av garanti

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis strømbruddene er forårsaket av feil i nettet, så kan de ta livet av elektriske apparater ja. Det kan bl.a. oppstå spenningstopper som overstiger toleransegrensene. Normalt vil slikt ikke bli dekket av maskinens garanti, men være en sak for det lokale netteieren eller forsikringsselskapet ditt. Med mindre det er flere apparater som er skadet, så lønner det seg sjelden å bruke forsikringen på grunn av egenandelen.

Lenke til kommentar

Hvis folk bruker en 240V ~ 240V omformer, med minimum tilsvarende W belastning som PSU trekker, så danner de noe som kalles galvanisk adskillelse[?], som ikke tillater "peaks" forbi.

Beste løsningen jeg har hørt om. Trekker kun noen få watt i bruk.

 

 

Det er bedre enn disse "fast-blow" stikkontakt løsningene som selges som "lyn-beskyttelse" (hvorav sikringen skal "brenne" av ved første peak og dermed beskytte pc'en")

Lenke til kommentar
Hvis folk bruker en 240V ~ 240V omformer, med minimum tilsvarende W belastning som PSU trekker, så danner de noe som kalles galvanisk adskillelse[?], som ikke tillater "peaks" forbi.

Beste løsningen jeg har hørt om. Trekker kun noen få watt i bruk.

Og dem få wattene blir til en fantastisk irriterende 50Hz brummende lyd... Nesten som å ha en trafostasjon under pulten (dem er jo laget etter samme prinsippet).

Lenke til kommentar
Og dem få wattene blir til en fantastisk irriterende 50Hz brummende lyd... Nesten som å ha en trafostasjon under pulten (dem er jo laget etter samme prinsippet).

Det må jeg sjekke opp når jeg reiser innom foreldrene mine i høytidene, men har ikke hørt noen klage fra den fronten etter det ble installert (maskina er _dødstille_ så tror ikke brumming hadde kommet ubemerket).

 

Tror ellers det har litt med kvalitet også å gjøre, akkurat som noen IKEA trafoer på lampene brummer mellom min og maks.

 

Trådstarter;

Det er spesifisert i innbo forsikringen om du/dere er dekket av forsikring mhp lyn osv. Jeg har en egen forsikring til overspenning (el skade), da de ikke dekkes hos meg via ord. innbo.

 

edit: ufullstendig setning

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...