Gå til innhold

Mange problemer med Mandrake 10.0


Anbefalte innlegg

Har nylig installert Mandrake 10.0 PowerPack, og har fått for mange problemer.

Har tidligere benyttet 9.1 og 9.2, og de har virket helt perfekt.

 

Her er noe av det jeg sliter med:

Alt fryser hvis jeg logger ut.

Printer kommer opp, men vil ikke printe.

USB pen-drive vil ikke mounte.

Finner ikke nettverkskort.

Finner ikke lydkort.

osv. osv. osv.

....men scanneren som ikke ville mer i XP, den er oppe og går.

 

Lurer på om det er flere som har slike problemer med 10.0??

 

Laster for øyeblikket ned 10.1 og håper det hjelper.

 

Noe annet som er litt rart, er at når jeg starter XP fra oppstartsmenyen (lilo), står PC'en i 25 sekunder uten å gjøre noe som helst før den begynner å laste XP. Merkelig.....eller???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er merkelig jeg også. Mulig jeg har gjort noe feil. Har faktisk noen problemer med 10.1 også.

Jeg har en USB-HDD som skaper noe hodebry. Hvis denne står på når Linux lastes, blir hverken denne eller resten av NTFSpartisjonene mountet. Så denne må være avslått ved oppstart. Etter at alt er lastet kan denne slåes på. Da har jeg tilgang til alle partisjoner pluss USB_HDD'en. MEN da kun med terminal. Andre fil-utforskerprogrammer virker ikke etter at USB-HDD'en er slått på.

Like irriterende er det at scanneren må være frakoblet ved oppstart.

 

Holder på å laste ned Fedora 3 i håp om at ting kan bli bedre.

 

Ellers ser jeg på sidene til Mandrake at hovedkortet mitt, MSI K8N NEO platinum, ikke er nevnt i hardwarelisten til 10.0. Er nevnt i 10.1, men det står "ikke testet".

Så kanskje 10.2 skal bli det store.

 

Så kan man lure på hvorfor Mandrake. Har hatt Mandrake i 1,5 år og har vært veldig fornøyd med 9.1 og 9.2. Bruker Fedora 2 på jobb. Det er greit på jobb, men er egentlig ikke helt det jeg vil ha hjemme.

Lenke til kommentar
Høyres ut som Mandrake ikkje har heilt gode automountingsscript under oppstart osv.

 

Nei, då er det betre med ein enkel distro der det berre er å legge inn diskane du vil i /etc/fstab.

Hvis man ønsker det, tar det nøyaktig 4 sekunder å gjøre nettopp det, selv i Mandrake.

Så det er ikke noe problem.

 

Boba:

 

Har du prøvd Fedora eller Debian? Jeg har aldri hatt hw-trøbbel med disse distroene (min erfaring vel og merke).

 

:wee:

Lenke til kommentar

Da er Fedora 3 64-bit installert, og alt ser tilsynelatende ut til å være i orden.

Jeg får mountet og umountet USB-HDD'en uten problemer. Må bare finne hva jeg skal skrive i fstab for å få denne til å mounte automatisk når den blir slått på.

Savner støtte for ntfs men det er vel bare å finne rette rpm for å få det i orden.

 

I Fedora 2, som jeg bruker på jobb, er det bare å høyreklikke og så velge hvilken drive som skal mountes og umountes. Savner dette i Fedora 3.

 

USB pen-driven min har visst tatt kvelden i løpet av all testingen.

 

Men.....Mandrake CD'ene mine går i søppla.

 

Ett spørsmål: Krysset av for både Gnome og KDE ved installasjon. Hvordan bytter jeg fra Gnome til KDE?

Lenke til kommentar
Da er Fedora 3 64-bit installert, og alt ser tilsynelatende ut til å være i orden.

Jeg får mountet og umountet USB-HDD'en uten problemer. Må bare finne hva jeg skal skrive i fstab for å få denne til å mounte automatisk når den blir slått på.

Savner støtte for ntfs men det er vel bare å finne rette rpm for å få det i orden.

 

I Fedora 2, som jeg bruker på jobb, er det bare å høyreklikke og så velge hvilken drive som skal mountes og umountes. Savner dette i Fedora 3.

 

USB pen-driven min har visst tatt kvelden i løpet av all testingen.

 

Men.....Mandrake CD'ene mine går i søppla.

 

Ett spørsmål: Krysset av for både Gnome og KDE ved installasjon. Hvordan bytter jeg fra Gnome til KDE?

I Logg-inn dialogen velger du "sesjon" i menyen nederst, og velger det skrivebordsmiljøet du vil bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...