Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hesbynett først ut med ADSL2!


Anbefalte innlegg

Det er rett og slett bare 100/100 som duger, alt annet er bare "kaffe på venterommet"

 

 

Kan du utdype påstanden din litt?

 

 

Det er en skam at vi i Norge, som er så forbaska rik ikke har fått full fiberdekning over

hele landet til nå. Vi lever tross alt i 2004, snart 2005!!

 

 

Hvem skal betale for all den gravingen som skal til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lyse bygger ut fiber overalt der jeg ferdes daglig. Vi bør alle ha grunn til å takke lyse, for at de ikke kun tenker på penger.

 

 

Pardon me, men Lyse driver neppe noe non-profit foretak. Nærmeste ISP som ikke har noe profittmotiv finner du på Cuba.

 

Nei de gjør jo ikke det, men i start fasen er det jo en investering. Ikke tro at de har tjent inn alt de har lagt ut på noen få år.

 

Selvfølgelig driver de ikke non profitt, men jeg sa ikke det heller.

 

Det er ikke så rart at ISP'ene ikke bygger ut gigabit til folket - det er tross alt ikke så mye penger å hente i at folk vil laste ned musikk og film fra hverandre.

 

Synes å ha hørt at lyse kunder har 100/100mbits fra og til hverandre. Som om de ligger i nettverk. Noen som har lyse internett som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Ja og nei...

 

Teoretisk så har man 100mbit på linja inn i veggen, men denne er delt mellom TV, internett og telefon. Dvs. har du bare internett så kan du få 100mbit på det interne nettet.

 

Men det er bare i teorien. Jeg får som regel ikke mer en 10mbit mellom meg og en kompis oppi svingen her, men jeg har opplevd å fått 3000-4000Kb/sec både inn og ut (samtidig, hurra for full duplex ;) ).

 

Verdt og nevnes er at dette har skjedd også til _andre_ ISP'er (dog meget sjeldent... To-tre ganger siden jeg fikk det i februar...).

 

For de som fremdeles vil ha Hesbynett over Lyse, så kan jeg opplyse om at Lyse faktisk lar deg innstallere dobbel linje inn (koster da mer i installasjon) så man kan ha 20/20mbit for 1400kr i måneden. Vil tippe det ikke er så langt unna hva Hesbynett kommer til og ta for sin 24/1 linje (uten at jeg har noensom helst slags info om dette).

 

Edit: 24/1, ikke 24/2...

Endret av frodeaa
Lenke til kommentar
Grunnen til at Lyse bygger ut ligger nok hovedsakelig i at Lyse eies av en del Rogalandskommuner, dvs i de kommunene som det bygges ut i. Så det vil nok forklare hvorfor dem bygger ut, om det hadde blitt gjort hvis ikke tviler jeg litt på.

Sant nok... Det hadde nok neppe skjedd så fort dersom ikke Sola kommune (blandt annet) hadde stått bak og pushet såpass mye som de har gjort. Glad for at jeg bor her? Kan vel si det ja... :)

Lenke til kommentar
Klippet fra digi.no

 

Markedssjef i Hesbynett, Jonas Michael, forteller til digi.no at informasjon han har mottatt om utstyret som skal installeres, tilsier at tjenesten vil kunne leveres med full hastighet, det vil si 24 Mb/s nedstrøms, i avstander på inntil 4-5 kilometer fra sentralen. Opplastingshastigheten er derimot begrenset til 1 Mb/s.

 

Prisene for tjenesten er foreløpig ikke fastsatt, men Hesby sier at de skal være konkurransedyktige. Han anslår 500 kroner for en 4 Mb/s-linje, og selvfølgelig en del mer for full hastighet. Heller ikke etableringskostnadene er bestemt ennå.

500kr er for 4Mbit's linja... Og "en del mer" for full hastighet. Aner ikke hva de mener med det, men det er nok betydlig mer en hva Lyse tar for sitt 10/10 tilbud. Har en følelse av at ITpro har klipt og limt fra den artikkelen (eller annen artikkel) uten og helt lese gjennom først...

Lenke til kommentar

Det som er fint med lysekraft er at de er eid av endel kommuner i rogaland ( sandnes/stavanger/ osv /osv) og lyse har forplikta seg til å forsyne innbygerene i eier kommune med det siste innen teknologi osv.. det er derfor lyse graver og legger fiber og gass ledninger i store deler av rogaland.. Så for å skuffe alle oslo folk.. lyse kommer nok aldri til dere siden dere er utenfor målområdet dems.. og til dere andre som lurer... lyse Energi driter penger.. så at dem har råd til å investere i maaaaasse fiber utstyr er sikkert.. for noen år siden solgte dem mobilselskapet sitt (eltele) tror dem tjene et par hundre miller der ja =) så 3ganger hurra for lyse og fiberen dems.. som har teoretisk uendelig kapasitet.. er bare utstyret i begge ender som setter begrensingene =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...